• Kräftan81

    El bil!?

    Någon som har en Kia e-niro?

    Är ni nöjda? Leasar du eller köpte du? Ungefärlig månadskostnad?

    Är försäkring dyr? Ingen under 25 år ska köra, max 2000mil/år.

    Idag har vi en förmånsbil 5 sätes, en buss 9 sätes. Vi har i dagsläget 5 barn varav 2 snart tonåringar. Vi åker sällan alla samtidigt mer än vid semester i princip. Så vi tänker att de få gånger per år vi åker allihopa åker vi då med 2 bilar.

    Vår buss kostar oss mellan 5000-7000kr i månaden ibland mer beroende på körsträcka. Bränslekostnaderna sjunker ju inte direkt utan ökar vilket vi vill ändra på med en el-bil.

    Har kikat på 7-sitsiga men de har ju så kort räckvidd. Någon mer många barn som gjort som vi funderar på dvs skaffat 2 st 5sitsiga bilar ist för 1 stor 1 liten?

    Hoppas på många svar

  • Svar på tråden El bil!?
  • Zouxman

    Vi har tre barn, så vi får fortfarande plats i en vanlig bil, vi har precis skaffat en id4a, den räcker för oss i de flesta fall.

    Dock blir det ju trång om man ska på semester eller så.

  • Zouxman

    Pris vad det kostar att köpa, leasa och försäkring är nog bättre du undersöker själv. Försäkring är ju individuellt prissatta, beroende på vart man bor också. Leasing eller köp beror ju på vad du hittar, hur du konfigurerar bilen... Leta rätt på en bil annons där du ser regnummer så kan du kolla vad den kostar i försäkring.

  • cosinus

    4 barn. Vi har en 7-sitsig bensinare och en elbil. En lite äldre modell som går ungefär 10-15 mil under optimala förhållanden en sommardag :)

    Men för oss som kör 95 % stadskörningar till och från jobb, skola, träningar o s v är det perfekt.Vi klarar dagsbehovet med elbilen och sjusitsaren går bara om vi ska åka alla eller om vi ska åka långt. Vi tankar den väl typ en gång var tredje månad om vi inte gör någon riktig långkörning.

    Jag tänker behålla den här uppsättningen tills barnen tagit körkort eftersom jag vill lära dem köra manuellt (och det är bensinaren) och för att jag ändå räknar med att den äldsta (17) kommer åka med några år till och kanske vilja följa med på utflykter om hon är hemma på sommaren när hon väl flyttat. Vi har dock en ganska liten sjusitsare med fällbara säten så det känns inte alls orimligt att köra den med mindre folk om man ska långt. Helt plötsligt har vi då ett bagageutrymme värt namnet :)

  • felix le chat
    Zouxman skrev 2021-10-18 12:41:17 följande:

    Pris vad det kostar att köpa, leasa och försäkring är nog bättre du undersöker själv. Försäkring är ju individuellt prissatta, beroende på vart man bor också. Leasing eller köp beror ju på vad du hittar, hur du konfigurerar bilen... Leta rätt på en bil annons där du ser regnummer så kan du kolla vad den kostar i försäkring.


    KIA ( som tråden handlar om ..) har egen försäkring för 320 kr
    Spelar ingen roll om du är 19 år med färskt körkort eller 55 och kört
    prickfritt i 30 år.
  • Bejje

    Grattis till en trevlig bil.

    Har kört bilen, men äger ingen.
    Har själv köpt en mindre elbil som passar mina behov och plånboken bättre, en Peugeot e-208. Hoppas du har laddbox hemma,annars blir det inte i närheten lika bekvämt.

Svar på tråden El bil!?