Inlägg från: Anonym (Buscar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Buscar)

Feminism och jämställdhet

Anonym (Man5) skrev 2024-12-20 18:36:26 följande:

Ja, kvinnor är sämre på att löneförhandla. Män tror bättre om sig själva än kvinnor och vad man tror om sig själv speglar ofta hur folk ser på en person. Kvinnor väljer även yrken med lägre lön. Dom arbetar mer deltid och dom kämpar generellt sett inte lika mycket som män när dom väl är ute på arbetsmarknaden. 

Om kvinnor vore lika bra när dom väl är på arbetsmarknaden så skulle alla företag anställa kvinnor om dom gjorde ett exakt lika bra jobb för mindre pengar.

Jag tror inte du har ett jämställdhetstänk. Det jag läser är att kvinnor får sämre löner för att de förtjänar det.

"Mäns" yrken är övervärderade gällande kön i jämförelse. När kvinnor gjorde sitt intåg inom lärarkåren så skedde en relativ lönesänkning av hela yrkeskåren. Skulle kvinnor dominera inom bygg och män inom långvården så skulle samma tilt ske. Jag är övertygad om detta. Du kan kalla det för att kvinnor är så dåliga på att löneförhandla. Det är också en värdering baserat på en könstillhörighet.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-20 18:43:57 följande:
    Det i sig är en bra tanke. Men det får inte stanna vid att bara hjälpa kvinnan. Vi behöver även skapa en miljö i skolan som gynnar även pojkar.

Att man arbetar på bred front med olika problem i samhället.
    Så fungerar ett jämställdhetstänk. Samma sak gällande löner för män vs kvinnor. Man ser en strukturell orättvisa (gällande kvinnor här=feminism) och tar reda på orsaken (genus) för att ge människor möjligheten att förändra detta och kapa den strukturella orättvisan.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-20 18:37:52 följande:
    Jag är helt för den idén.
    Och då landar din åsikt inom feminismens ramverk.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-20 18:50:49 följande:
    Det gör nog vissa av mina åsikter också. Men dom stannar inte i facket att bara fokusera på att hjälpa kvinnor.
    Man utesluter inte andra områden per automatik om man kallar sig för feminist. Det gör man däremot om man kallar sig för jämställdhet men mot feminism. Då utesluter man området strukturell orättvisa som drabbar kvinnor.
  • Anonym (Buscar)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-20 19:01:02 följande:
    ´
    Personality, Homework Behavior and Academic Performance

In terms of grades:

*  Higher Conscientiousness and Agreeableness predicted higher end-of-term grades.

*  All homework variables predicted grades. Surprisingly, the authors note that ?The MORE time students spend on homework (even with similar cognitive ability) and the more they procrastinated, the lower their grades (pp. 3-4; emphasis added).

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/dont-delay/201001/personality-homework-behavior-and-academic-performance
    Är kvinnor mer biologiskt intelligenta eftersom de får bättre betyg i skolan?Borde inte bättre betyg i så fall leda till högre löner?
    ClumsySmurf skrev 2024-12-20 04:56:46 följande:
    Agreeableness påverkar betydligt mer än löneförhandlig men att rekomendera boken en feminist på YouTube rekomenderade blir ju också att skylla på offret
    Nice Girls Don't Get the Corner Office: Unconscious Mistakes Women Make That Sabotage Their Careers
    Neuroticism påverkar också men...
    Burnout is more strongly linked to neuroticism than to work-contextualized factors
    pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30551342/
    Two Personality Differences Found in Boys and Girls

Difference #1: Conscientiousness

Conscientiousness is a trait that describes people who have high self-discipline, are methodical, and orderly. The researchers found female early adolescents to exhibit higher levels of conscientiousness than males. Females also showed a greater increase in conscientiousness from age 9 to 13 than did males.

Difference #2: Neuroticism

Neuroticism describes people who are moody and who are more likely to experience negative emotions such as anxiety, fear, frustration, and loneliness. The researchers found that while both boys and girls exhibited low levels of neuroticism at age 9, it was boys who showed more decline in the trait over time than girls.

www.psychologytoday.com/intl/blog/social-instincts/202012/two-personality-differences-found-in-boys-and-girls%3famp
    Varför fortsätter du ignorera min fråga?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-20 19:03:41 följande:
    Man är alltså inte för jämställdhet om man vill arbeta med strukturell orättvisa som drabbar kvinnor och strukturell orättvisa som drabbar män?
    Jo, men är man för ett arbete som landar inom just det området strukturell orättvisa som drabbar kvinnor så är man inne på området feminism (också)
  • Anonym (Buscar)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-20 19:21:33 följande:
    Genus, det sociala könet är som ett annat ord för socialkonstruvism

Tjejers hjärnor mognar tidigare än killars vilket bidrar till att tjejer har högre samvetsgrannhet och är duktigare på att göra sina läxor.
    antar att det också bidrar till att inte särskilt mogna tonårstjejer kan klaga på att killar är värre

Orsaken är biologi.

Vill du förklara detta med genus?
    Genus (könsbegrepp) ? synonymt med socialt kön, avser kulturellt inlärda och utvecklade könsroller och könsidentitet i motsats till biologiskt betingade beteendeskillnader mellan kön

sv.wikipedia.org/wiki/Genus
    Är kvinnor biologiskt betingade till att få mindre i plånboken? Du vet väl att valuta är en abstrakt konstruktion och lönen symboliserar ens arbetes värde i ett samhälle. I detta samhälle så finns en koppling mellan könet och plånboken.

Varför fortsätter du att ignorera min fråga? Finns det någon anledning till det?
  • Anonym (Buscar)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-20 19:52:26 följande:
    Kvinnor har på gruppnivå högre medgörlighet, det är en av alla faktorer som bidrar till mindre i plånboken.
    En del av det beror på biologi.
    De med högre medgörlighet kan behöva träna på att vara omedgörliga vid behov, kompensera för sin biologi.

Kvinnor väljer lika eller uppåt ekonomiskt vilket verkar bidra till att män får mer press på sej att tjäna mer
    Varför fortsätter du att ignorera min fråga?
    Eller strunt i det. Jag sätter punkt här med dig.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-20 20:11:05 följande:
    Om man ser på normalfallet skulle svara ja på den frågan. 
    Det ligger ingen biologi bakom pengasystemet. Att någon får mindre pengar är en värdering som en annan gör.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-20 20:25:20 följande:

Man förstår varför du inte lyckats i skolan i alla fall. 

Vilket fjanteri. Män höjer status på arbetsplatsen säger du?Nej, det handlar om att de flesta kvinnojobb är inom kommunen och kommunen ger lägst löner jämfört med statlig och privat arbetsgivare eftersom lönerna är skattebaserade. Det är socialdemokraterna som skapat denna ojämnlikhet där lägre utbildade inom privat sektor får lika höga löner som kommunalanställda. Det är tur vi har lite borgelig kraft nu i riksdagen så de kan ändra denna utveckling över tid att utbildning ska löna sig. Socialdemokratin gynnar lågutbildade, dvs majoriteten män. 

Om staten skulle äga byggföretagen och hyra ut så skulle även männen inom dessa yrken tjäna betydligt mer än undersköterskor. Jag är fullständigt övertygad om det. 

Varför? För att alla tycker det är rätt och riktigt och ingen ifrågasätter det på riktigt. Det är hela synen på en strukturell könsbaserad orättvisa som behöver förändras, man kan gissa att en ökad privatisering kan hjälpa till viss del. Men jag är inte så säker, var det inte något om att lönerna mellan könen kommer att plana ut om en 500 år eller något sånt läste jag nyligen. Det är ju en relativt modern händelse att de sk lägre kvinnolönerna avskaffades.

Svar på tråden Feminism och jämställdhet