Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 16:52:25 följande:

Såna här saker kan dryftas till oändlighet. Försök ha ett helikopterperspektiv. Män får mer pengar, kvinnor får mindre, mäns yrkesgrupper har mer betalt än kvinnors yrkesgrupper, men även inom samma yrken i stora drag. Vad är den gemensamma nämnaren här. -könet. Om ett kön får ett tillskott så innebär det att det andra könet får ett avdrag. Dvs köpkraft, ekonomisk trygghet osv. Sen försöker samhället kompensera för detta vi bidrag eller annat. Samhället skapar då ett klassamhälle. Tänk Ebba grön "kapitalet höjer hyrorna, staten bostadsbidragen"

Och ja, jag tycker att polis, brandmän och soldater får ett oskäligt lönetillskott än vad de egentligen borde ligga på. Men då samhället inte skulle acceptera en faktiskt skälig lön som inte är könsorienterad så ser det ut på det här sättet. Arbetsgivare sätter löner reflexmässigt, utan att ens ifrågasätta att det ligger en könsfaktor och en värdering av "könskopplade arbeten" i lönesättningar. Arbetare skulle inte heller acceptera en rättvis omställning. Så det här är ett problem som behöver uppmärksammas. En lägsta nivå på lön som täcker en bostad, mat och sjukvård borde existera för lägstanivån, men kanske inte så mycket mer, det behövs incitament.

Jag tror att om kön inte vore en faktor och nivåerna mellan de som tjänar mer i jämförelse med de som tjänar mindre skulle öka Sveriges kapacitet och göra Sverige rikare (och med en lyckligare befolkning)

Om vi bortser från vad du tycker och istället tittar på fakta, hur ser det då ut efter det frågorna jag ställde?
  • Tom Araya
    Postman skrev 2024-12-13 17:09:53 följande:
    Tror att en sådan ekonomi som du vill är omöjlig att få till utan att göra ingrepp på demokratin vilken då kommer göra att man inte har en demokrati längre.

Män är långt mer pengafixerade än kvinnor generellt och söker hela tiden arbeten eller tjänster där de får bättre betalt. Män jobbar också mer med sina pengar, de sparar mer, investerar mer, startar företag mer och är långt mer aktiva kring pengar.

Kvinnor i Sverige kan detta också idag om de vill, de har precis samma möjligheter som män.
    Kvinnor är i högre grad än män inriktade på att hitta en partner med god inkomst istället och då ger de gärna upp den ekonomiska jämställdheten och är hemma med barnen när de är små.
  • Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 17:57:54 följande:

Jaha, det är en av faktorerna feministerna tittar på. Sen så skiljer det sig åt. Vissa feminister vill att barnpassning ska räknas lika högt som lönen mannen får, vissa vill dela upp föräldraledigheten, vissa vill ta bort/ sänka antalet dagar, men konsekvenserna då kan bli att kvinnan blir borta längre från yrkeslivet. Osv osv

Du behöver nog lyfta blicken och se från ett högre perspektiv. Kvinnor får därigenom sämre ekonomisk makt än män, kanske sätter sig i beroendeställning (kvinnofällan), män får en distans från sina barn. 

Ditt tänkande resulterar i att då får hon skylla sig själv. (Eller att mannen får skylla sig själv) Inte en tanke på att samhällsstrukturer formar beteenden också. 

Du håller alltså med mig om hur det är!?

Har du någonsin tänkta tanken att det skulle kunna vara det omvända vad det gäller beteende och samhällsstruktur; att det kan vara beteenden som ger rådande samhällsstruktur i detta fall, snarare än tvärt om?
  • Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 16:52:25 följande:

Och ja, jag tycker att polis, brandmän och soldater får ett oskäligt lönetillskott än vad de egentligen borde ligga på. 

Är det verkligen så?

Vilka är fakta kring deras löner och vad är skäligt enligt dig för dessa yrken och varför är det skäligt?
  • Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 15:49:23 följande:

Det är beteenden som leder till rådande samhällsstruktur. Dessa beteenden leder till att kvinnor får mindre ekonomisk makt både män och kvinnor hjälps åt med att upprätthålla såna orättvisor. Som exempel "genus" i förskolan handlar om att bli medveten om sina fördomar runt pojkar och flickor så en pedagog inte styr in ett barn i något. Typ den där dockan är till för flickorna Pelle. Låter barnen välja själv. 

I yrkeslivet så kan det vara samma beteende där det ofta inträffar att en man får större befogenheter och lättare att göra en karriär med en löneökning där det också finns en kvinna förbipasserats. 

Att mäns yrkesgrupper har högre löner än kvinnors beror på att män värderats högre och den som gör den värderingen har aldrig ifrågasatt detta beslut.

Du utesluter alltså möjligheten att den specifika produkten eller tjänsten som produceras i branscher och yrken där män dominerar är högre värderade av marknaden, för att den produktionen ger en beräkningsbar lönsamhet till skillnad från exempelvis sjukvård?
  • Tom Araya

Offentliga verksamheter såsom sjukvården och hemtjänsten anställer många invandrade med låg utbildning och låg kompetens för arbetsmarknaden i stort. Många av dessa är män.
    Säger inte det mer om varför lönerna inom dessa yrken är relativt låga, än att det bara handlar om kön?

• Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 17:43:04 följande:

Alla platser till ett klassiskt arbetar "mansyrke" skulle vara fyllda även om lönen var på ungefärlig samma nivå som ett "kvinnoyrke" (om mäns och kvinnors yrken värderats lika historiskt sett) dvs att man aldrig kommer ihåg att mäns yrken varit högre värderade. Produkterna som "män" framställer skulle då vara betydligt billigare såsom hus. Nu försöker det här oskäliga lönetillskottet kompenseras, regleras och rättfärdigas i samhället. Vi bygger in oss.

Jag är helt övertygad om detta. 

Du accepterar alltså inte marknadsliberala grunder för ekonomin, utan talar för en reglering likt planekonomi?!
  • Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 17:53:28 följande:
    Nej, det gör jag inte. Jag vill att det ska finnas en medvetenhet runt dessa orättvisa strukturer så att även de som kallar sig för jämställdhet men mot feminism lyfter blicken.
    Jag tror att du har missförstått vad det marknadsliberala står för

Prova med att starta en verksamhet inom en kvinnodominerad bransch. Marknadsför företaget som att stå för rättvisa och höj lönerna och därmed även kundens kostnad, så får vi se hur hur stor efterfrågan är för företagets tjänster.
  • Tom Araya

Angående löner

Tar vi sjuksköterskeyrket som representant för kvinnodominerat yrke med högskoleutbildning så var genomsnittslönen 2022 i Sverige 41 100 kr för nyutexaminerade sjuksköterskor.
    Källa: SCB

Om vi tar polis som exempel för mansdominerade yrken med högskoleutbildning så tjänar en polisassistent (lägsta graden efter polisaspirant) med mindre än 4 år i tjänst i genomsnitt 40 800 kr.
    Källa: Ratsit

• Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 20:19:52 följande:
    Sjuksköterskor med all den utbildningen som krävs borde tjäna betydligt högre. 
    Sjuksköterskor har 9 år grundskola, 3 år på gymnasium och 3 år på högskola.
    Poliser har 9 år grundskola, 3 år på gymnasium och 2 år på högskola + 6 månaders praktik.
     Poliser borde få en kortare betald utbildning inom arbetet och en betydligt lägre lön. 
    Varför borde poliser ha kortare utbildning och lägre lön?

Är det inte bra om poliser är kompetenta och att man har utbildningskrav som rensar bort oönskade/olämpliga sökande?

Skulle inte sjuksköterskor också kunna ha lägre utbildning och lägre lön?

Poliser möts dagligen av hat, hot och riskerar livet för att upprätthålla lag och ordning, är inte det värt något när det kommer till lön?

Hur har du tänkt dig att behålla intresset för de yrken du vill sänka lönen för?
     Poliser är f ö ett yrke som lockar många kvinnor nuförtiden. 
    Ja, men det är också betydligt fler män idag som arbetar inom kvinnodominerade yrken.
  • Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 21:58:49 följande:

Det här är min åsikt. 

Åsikter utan argument hamnar i papperskorgen i det här sammanhanget, som allt annat värdelöst skräp.

Sjuksköterskor och t ex ingenjörer borde ligga i ungefärligen samma spann och betydligt högre än idag (jag vill ha ett kapitalistiskt incitamentbaserat samhälle)

Varför ska sjuksköterskor ha samma lön som ingenjörer, som har längre utbildning?

Varför ska ingenjörer (ett mansdominerat yrke) ha högre lön?

En polisutbildningen kan vara några veckors förberedande träning, betald praktik och vidareutbildningar beroende på intresseområde, 

Du kan inte vara seriös, alternativt att du inte vet något om yrket om du menar att detta är tillräckligt.

Du har fortfarande inte motiverat varför sjuksköterskor inte skulle kunna klara sig med en kortare utbildning, motsvarande den som du föreslår för poliser?

• Tom Araya
    Anonym (social) skrev 2024-12-15 10:37:38 följande:

Nej, det är genomsnittslönen för alla sjuksköterskor och inte ingångslönen för nyutexaminerade, som ligger betydligt lägre på ca 25000-28000. Sjuksköterskor som jobbar i 4 år tjänar knappast heller några 41000 kr i månaden i genomsnitt, så dessa siffror visar ju tydligt att poliser ligger högre i lön än sjuksköterskor.

https://www.sambla.se/lonestatistik/sjukskoterska-lon/

Nej, inget av dem är rätt, ser jag nu när jag kontrollerar uppgiften.

Den inkomstuppgift jag angav är genomsnittslönen 2022 för grundutbildade sjuksköterskor. Den ökade sedan med ca 1000 kr till 2023.

Ingångslönen är betydligt lägre, precis som du skriver.

Ingångslönen är även lägre för poliser än den siffra jag angav, ca 31 000 idag, men låg på ca 26 000 då (kring 2021-2022).
Svar på tråden Feminism och jämställdhet