-
Det är också en paradox. Om en forskare har grottat in sig i strukturer och orättvisor som är könsbundna så är det i princip omöjligt att blunda för orättvisorna som drabbar kvinnor. Dvs feminism.Anonym (Man5) skrev 2024-12-15 18:54:20 följande:Ett stort problem med just genusforskning är ju att det till 99% av dom som forskar är feminister.
-
Det är en paradox i den aspekten att det är en paradoxal omöjlighet att kunna bedriva genusforskning utan att vara insatt i orättvisor som drabbar kvinnor =feminismAnonym (Man5) skrev 2024-12-15 19:02:02 följande:Det är inte en paradox, det kallas obalans i systemet vilket genererar en ensidig bild i ämnet.
-
Du kan kalla mig för vad du vill, vad jag själv står för har du faktiskt ingen egentlig aning om. Sen så har jag aldrig påstått att (män) har dåliga avsikter. Det påståendet irriterar mig. Jag trodde förut att du förde en schyst diskussion, men tydligen inte.Anonym (social) skrev 2024-12-15 20:02:18 följande:Det är ju väldigt behändigt att göra som du gör, och som många som kallar sig feminister gör, att skjuta alla problem ifrån sig och förklara dem utifrån att andra (män) har dåliga avsikter eller liknande. För min del ser jag det som att en liten klick radikalfeminister har förgiftat debatten vilket har bidragit till att personer som annars är för jämställdhet, som jag t.ex., är negativa till feminismen som rörelse.
Visst, jag kan kalla mig feminist med din breda definition. Men i så fall ser jag dig som radikalfeminist eller något liknande, och någonting jag inte sympatiserar med eftersom jag inte köper idén om patriarkala strukturer som förklaring till alla skillnader mellan män och kvinnor som drabbar kvinnor.
jaha, könet män har betydligt mer ekonomisk makt än könet kvinnor. Du kan ju låtsas att det inte handlar om att ett kön värderas högre i den aspekten. -
Anonym (social) skrev 2024-12-15 20:41:32 följande:Okej, det var en väldigt slarvig formulering och jag ber om ursäkt för den. Vad jag menar är att det finns en tendens, som jag tycker mig se hos dig, att tolka in avsikter hos andra som passar in med ens ideologi. På det sättet kan t.ex. mäns kritik mot vissa feministiska idéer avfärdas som att de bara är kritiska därför att de exempelvis vill behålla sina privilegier, eller då när du tycker att personer som inte vill se sig som feminister men däremot för jämställdhet är hycklare och du säger att det är ett manipulativt argument. Jag tycker det är ett giltigt argument att vilja särskilja på jämställdhet i vid bemärkelse, som de flesta kan ställa sig bakom, och en mer snäv uppfattning där fokus blir på just de orättvisor som drabbar kvinnor och där narrativet handlar om att män värderas högre osv.
Ja, män har mer ekonomisk makt och att män värderas högre skulle kunna vara en del av det. Men det kan också handla om att män på gruppnivå är mycket mer benägna att offra mycket för att nå sina karriärs- och statusmässiga mål vilket mycket väl kan ha med biologi att göra, att män på gruppnivå tenderar att inte vara frånvarande från arbetet lika mycket, och att män är mer aggressiva och mer benägna att ställa krav i t.ex. en löneförhandlingssituation vilket förstås också mycket väl kan ha med biologi att göra.
Om vi tar t.ex. att män är frånvarande mindre på arbetet (mycket mindre sjukfrånvaro, föräldraledighet mindre vab) så kan det naturligtvis leda till att en man ses som en mer stabil anställd eller chef på det sättet. Det innebär inte att jag tycker att det är rätt, och självklart handlar den där ökade frånvaron från arbetsplatsen om att kvinnor tar ett större ansvar i hemmet och för barnen vilket är ett problem, men i detta sättet att betrakta det handlar det alltså inte om att män värderas högre utan om att män, sekundärt till en massa andra saker, har en mer fördelaktig position.
Över huvud taget tror jag att eftersom det finns så otroligt stora likheter i skillnader mellan män och kvinnor i olika kulturer och olika tider så speglar det snarare att samhällena utvecklats efter våra medfödda mönster snarare än att dessa skillnader beror på en övergripande socialt konstruerad patriarkal struktur som påverkar alla samhällen i alla tider. Sen tänker jag ju att kulturen förstås också påverkar i hög grad, men jag ser inte det som den allenarådande eller ens dominerande förklaringsmodellen, särskilt inte i ett land som Sverige.Även dina förklaringsmodeller ingår i förklaringsmodeller angående patriarkat. Och ja, feminism ingår i jämställdhet. Varför ska man kalla något för något det inte är? Det ligger fler delar i den här kampanjen, eller propagandan mot feminism, du ansåg ju själv att jag på något sätt är mot män, trots att jag aldrig ens uttryckt eller tycker något sånt. Du kan väl självkritiskt granska dig själv och varför du tror det.
och ja, kasta ett öga på några av inläggen i tråden där de som säger sig stå för jämställdhet men mot feminism även förnekar att det finns orättvisor mot kvinnor. Är det ett jämställt tänk? Nej, såklart inte, det är bara att titta på någon form av statistik t ex kvinnors våldsutsatthet i hemmet. Ett vanligt argument kan vara att det behövdes förut, men inte nu (med undermeningen att allt är så jämställt för kvinnor nuförtiden) så ja, det är en form av manipulation. Ett sätt att ta över och forma jämställdhetsdebatten genom att förminska orättvisor som drabbar kvinnor så jämställdhet i stället blir synonymt med den rådande orättvisan.
Det irriterar mig, manipulationer är en trigger för mig.
-
Japp, så är det. Ja, jag tror att de som är för jämställdhet men mot feminism inte är för jämställdhet egentligen dvs de har då "dåliga avsikter" jag har även skrivit en förklaring i åtskilliga inlägg där jag berättar varför jag gör den tolkningen. Nu väljer jag att inte ifrågasätta ditt citat från mig, men om jag inte missminner mig så hävdade personen att män och kvinnor slåss lika mycket i förhållanden. Dvs en manipulativ teknik för att tysta en debatt om att kvinnor utsätts för våld och blir dödade i hemmet av män i högre grad än vad kvinnor utsätter män gör.Anonym (social) skrev 2024-12-15 21:41:13 följande:Jag granskade mig själv genom att granska historiken här. Hittade ett perfekt exempel (inlägg #95 här i tråden) på där du gör en ofördelaktig tolkning av en man som inte håller med dig som du då tillskriver "dåliga avsikter":
"Det är vanligt att antifeminister hittar på egna tolkningar av vad feminism är. I ditt fall handlar det om att släta över (gruppen) mäns våld mot (gruppen) kvinnor. Dvs mynnar ut till att problem inom mansrollen inte ska lyftas utan tystas."
Där gör du ju exakt det som jag menar att du gör. Du försöker inte förstå vad motargumenten mot dig innebär, utan du utgår från din förståelse för varför andra säger som de gör. Du hävdar att personen säger som han gör för att vilja tysta problemen med mansrollen.
Och ja, jag behöver ingen självrannsakan för jag vet precis vad det är som gör mig irriterad. Det är ett helt vuxenlivs observationer på att personer med stark ideologisk övertygelse tenderar att göra så här. Vet du hur många gånger någon kritik eller ifrågasättande jag eller någon annan jag känner har yttrat som fått till svar att "sådär säger du bara för att du vill försvara dina privilegier som man/svensk/vit" eller liknande?
Det är en tankefigur som för övrigt också finns inom marxismen (angående att all "ideologi" som inte är marxistisk bara är en överbyggnad som syftar till att försvara det kapitalistiska systemet) och i psykoanalysen (om du inte håller med terapeuten så har du "motstånd", vilket är ett tecken på att terapeuten har rätt). -
Det är en ganska vanlig bortförklaring att kvinnor är så dåliga på att löneförhandla. Mynnar ut till att det är kvinnors egna fel att de har så dåliga löner. Bara ursäkter som försvarar en struktur. Samma personer brukar också vara kritiska mot skolsystemet och pojkars sämre betyg. Här är det tydligen inte samma sak, att det då ska vara pojkars egna fel att de har så dåliga betyg.Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-16 12:18:25 följande:Mobbning och dålig stämning är lika vanligt på mansdominerade jobb.
Säger man sig stället för jämställdhet så vill man väl eftersträva att kvinnor ska ha ungefär liknande ekonomisk makt som män OCH att pojkar får medel att lyckas i skolan på samma nivå som flickor? Men icke, så hycklande är dessa självutnämnda jämställdhetsförespråkare. De behöver inte ens göra något egentligen. Minsta nivån handlar om att inte förneka skillnader eller försöka hitta bortförklaringar. Sen kan man vara hur aktiv eller passiv man vill inom något. -
Du kan ju ta samma tänk gällande feminism och applicera det på jämställdhet också. Det finns en hel del självutnämnda jämställdhetsförespråkare som verkar för att bibehålla en ojämställdhet. Inom begreppet jämställdhet så innebär det att kunna vara kapabel att se orättvisor som är könsbundna, inte välja att bortförklara eller ignorera dessa. Så frågan är om du vill bli beblandad med andra jämställdister?Pappa i sthlm skrev 2024-12-16 13:51:27 följande:
Om man rakt av svarar ja eller nej på huruvida man är feminist så är man slarvig eller rent av naiv.
För att kunna ge ett seriöst svar på en sådan fråga måste man först:
1) Definera vad som avses med feminism
2) Vara överens om definitionen
Jag gissar att många går omkring med en ide om vad dom anser vara feminism. Och det är iof inget fel i det. Jag säger heller inte att,oavsett vilken definition man tyr sig till, är den nödvändigtvis är fel. Själv är jag rätt oklar på vad feminism är nuförtiden. Visst, vissst...ni kan slå mig iskallen med en mening från Wikipedia eller vad som helst. Det som gör mig förvirrad är hur feminism rent allmänt bedrivs och uttrycks idag. Tyvärr är det så att det, precis som i de flesta frågorna, är de mest extrema och provocerande åsikterna som hörs mest och får mest uppmärksamhet. Därför skyr jag benämningen feminism idag. Jag vill inte förknippas med det. Även om jag är helt införstådd med att de flesta kvinnor (och män) som kallar sig för feminister nog har en rätt sund och balanserad syn på berörda frågor. Jag håller nog med er i de flesta saker är jag rätt säker på.
Men jag väljer nog hellre att kalla mig jämställdist om jag skall kalla mig för något.
Jämställdhet mellan könen är en grundhållning som är svår att ifrågasätta och självklar att sträva mot. Jag kan t.om se att det kan vara motiverat att i vissa undantagsfall införa kvotering. Om än illfälligt. Men det skall vara i från rent pragmatiskt perspektiv och inte drivas av moral eller politisk dogm. Att ständigt utgå ifrån att ett och samma kön alltid är förfördelat är en dålig grund för jämställdhetsarbete.
-
Anonym (Mannen) skrev 2024-12-16 15:13:41 följande:Eftersom alla har sin tolkning om vad feminism är så finns det ingen anledning att svara på frågan.
Det finns ingen större skillnad mellan vad definitionen av vad feminism är. Hur någon utövar det är en helt annan sak.
Samma sak med jämställdhet, det råder en tydlig definition av vad jämställdhet är, hur någon utövar det är en annan sak.
-
Vad menar du? Varför ska man ignorera att även mammor misshandlar sina barn? Väger det upp att kvinnor blir dödade och misshandlade av män på något abstrakt sätt?ClumsySmurf skrev 2024-12-16 15:44:07 följande:Varför duckar du för frågan?
Varför ska man t.e.x ignorera att även mammor misshandlar sina barn? -
ja, det finns en signifikant faktor. (Kön) Varför ska inte det tittas närmare på då? Ska det bortförklaras i stället?ClumsySmurf skrev 2024-12-16 15:47:32 följande:när det handlar om våld mot barn är könsskillnaden inte så stor men man ska säga män och pojkars våld mot kvinnor och flickor.
det förekommer våld i samkönade relationer också men det ska man skita i.