Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Sluta ljug för dig själv. Om du vill ligga med andra älskar du inte henne särskilt mycket. En relation handlar inte bara om sex men om det är så viktigt för dig borde du lämna henne.

• Anonym (E)

Och ett litet tips, att försöka sig på med känslomässig utpressning för att tvinga till sig sex är ett idiotsäkert sätt att hon inte bara inte vill ha sex med dig, utan dessutom blir både arg, bitter, ledsen och otrygg.

• Anonym (E)
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 14:10:16 följande:
    Du ser det som att han försöker tvinga till sig sex och det är din egen sanning. Andra människor som är vettiga förstår att ts säger det för att ge henne en chans att försöka komma framåt och lösa det hela. En lösning hade kunnat vara att han har sex med andra men det får han ju tydligen inte. Då är det bara bra att han säger som det är så att hon får en chans att bestämma om hon vill gå med på det eller avsluta förhållandet. Jag uppskattar i alla fall ärlighet.
    Ha sex med mig eller så gör jag slut - vad låter det som? Ett ultimatum.
  • Anonym (E)

Som jag ser det handlar det om två saker. Sex vs. kärlek/relation. Vilket är viktigast, om man absolut måste välja? TS verkar föredra sex.

Och jag tror jag förstår hur du menar Dawn. Att han ens lyfter frågan tyder på att man har helt olika grundsyn på sex och relationer, på ett sätt som för mig skulle innebära att relationen är över i vilket fall.

• Anonym (E)
    Anonym (man 50) skrev 2021-10-19 16:43:49 följande:
    TS skriver ordagrant "jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet" och att "hon vill inte heller vara intim på andra sätt". Det handlar med andra ord inte bara om känslokall sex utan om den intimitet och närhet som sex med någon man älskar ger.
    Fast det handlar fortfarande om sex, i olika former.
  • Anonym (E)
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 17:18:23 följande:
    Man ska inte behöva välja antingen eller. I ett bra förhållande har man lust och kan kyssa varandra. Annars är det väl mer som vänskap.
    Det finns alltid en prioritering.
  • Anonym (E)
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 17:34:04 följande:
    I vilket fall så blir det nog ett olyckligt förhållande där åtminstone ena personen är bitter och missnöjd. Bättre att hitta någon annan som man både kan älska och vill ha sex med.
    Ja ts sambo trodde ju dumt nog att hon räckte till för att göra honom lycklig, men han behöver tömma sig i ett kvinnohål och då är det så. Inget att skämmas för, många har det behovet. Men det går över gränsen när det behovet är så pass viktigt att man lämnar en i övrigt bra relation, som han kallar det.
  • Anonym (E)
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 17:47:16 följande:
    Närhet och sex är två grundläggande saker för de flesta i ett förhållande. Det är inte konstigt eller ovanligt. Ts vill ha sex med sin partner och du väljer att beskriva det som att han vill tömma sig i ett kvinnohål, som att det på något sätt skulle vara dumt och konstigt av honom.

Nej, det går inte över gränsen om man lämnar förhållandet på grund av det. De flesta skulle nog inte hålla med dig om det. Det är inte ovanligt att man lämnar förhållandet på grund av att den andra inte tänder på en längre. Varför vara med någon som inte vill ha sex eller röra vid en? Då kan man hitta någon annan, någon bättre där allt stämmer.

Nu ligger det på sambon att presentera lösningar om hon vill vara med ts.
    Det är ju exakt tömningen det handlar om. Sambon räcker inte för hon kan inte tillgodose det behovet.

Jag undrar om man hade resonerat likadant om sambon inte ville ha sex pga fysiska besvär, eller om hon råkat ut för en olycka så hon inte kan ha sex längre eller liknande. Hon kan/vill inte ha sex längre, då kastar vi relationen på soptippen. Nästa hål, tack!
  • Anonym (E)
    Sk007 skrev 2021-10-20 10:03:42 följande:

Jag skulle tycka att det vore intressant att se vad som hände om TS totalt ignorerade något av sin sambos behov.
    Om man tar det här med hushållssysslor t ex. Om TS bara skulle göra de hushållssysslor han känner för och bara strunta i resten, undra hur hans sambo skulle reagera då?
    Hon tycker uppenbarligen inte att man inte behöver engagera sig i frågar hon själv inte tycker är viktig. Med det resonemanget blir förhållandet rätt tråkigt. Det är ingen större mening med att vara två om det bara är jaget som spelar roll.

Det var väl en riktigt konstig jämförelse! Hushållsarbete är inget "behov" kvinnor har, 1800-talet ringde och ville ha sin kvinnosyn tillbaka! Hushållsarbete är en nödvändig insats som alla i ett hushåll ska hjälpas åt med för att ha rent omkring sig, sätta mat på bordet, ha rena kläder och annat.
  • Anonym (E)
    Sk007 skrev 2021-10-20 10:21:02 följande:
    Visst är hushållsarbete viktigt, men man behöver enligt ovan nämnda tes inte göra mer än man själv finner nödvändigt.
    I flera av mina förhållanden har jag förstått hur tjejen vill ha det i hemmet för att trivas och jag har anpassat mig därefter, vilket jag finner är ganska vanligt.
    Men ska jag fokusera på jaget då skulle jag kunna strunta i hur kuddar ligger, hur gardiner hänger, vilken belysning som ska vara på när, hur ofta det behöver dammsugas, hur ofta det behöver diskas, hur ofta man handlar osv. Vill tjejen ha det på ett annat vis är det helt upp till henne att fixa det.
    Hushållsarbete i sig är inte något avgörande, utan hur relationen mår. Bor man i ett hem som på nåt sätt är motbjudande är det klart att det stör, men det hindrar inte sexlusten. Om mannen aldrig lyfter ett finger kan det ha en liten inverkan men det är inte avgörande. Det som brukar ha störst inverkan är hur man har det emellan sig på ett känslomässigt plan. Så det man borde fråga ts är snarare om de gör saker tillsammans, skrattar tillsammans, har intressanta samtal och visar intresse för varandra. Sitter han på soffan och är ointresserad av ett samliv så kan det förstöra väldigt mycket. Jag spekulerar nu bara, säger inte att ts är sån, men där kan han själv göra en stor skillnad även om sambon har svalnat. Och hon kanske inte ens skulle kunna berätta vad som är fel, annars hade hon inte sagt att allt är bra. Det kanske inte ens är nåt riktigt fel, bara lite "meh", men om vissa saker ändras skulle det kunna liva upp relationen ordentligt.
  • Anonym (E)
    Sk007 skrev 2021-10-20 13:02:21 följande:
    Jag tänkte inte på det men det kan förstås vara så att det redan är obalans. Att tjejen får sköta allt hemma och även förvänstas ställa upp i sängen. Då finns det ju knappast något för ts att kontra med heller och det är ganska uppenbart varför lusten är borta.

Men som det verkade var "allt bra" utom avsaknaden av sex, men det kanske är mer som fattas trots allt.
    Ska man göra en statistisk gissning så verkar det i väldigt många relationer finnas en obalans, just kring hushållsarbete, tyvärr, men utifrån vad jag lärt mig av livet genom åren så är det samspelet som är det absolut viktigaste. Har man ett välstädat hem med jättebra jämlikhet på alla plan så kvittar det, om man inte umgås med sin partner, uppvaktar lite grann (måste inte vara blommor, snälla ord kommer man långt med) och i stort visar att man fortfarande har ett intresse. Men, man ska aldrig kontra sex mot hushållsarbete eller andra insatser. "Om du inte gör ditt inom det här området så tänker inte jag göra mitt", eller tvärtom, "om jag hjälper till mer i hemmet så kommer vi ha mer sex". Funkar ju inte så.

Jag tror sambon menar det hon säger, och att det är sant. Deras relation är nog bra från hennes håll sett. Det betyder inte att hon är lycklig, utan snarare att de lever i en relation som inte är olycklig. Som du kan tänka dig är det inte samma sak. Hon verkar inte veta att något saknas, relationen är "bra nog". Hennes bristande sexlust kanske inte ens har med ts att göra utan har andra förklaringar. Men om hon är nöjd är det ju så. Ts är inte nöjd men det krävs lite mer djupdykning i hennes inre för att få reda på varför hon inte vill ha sex.
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra