Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra
Anonym (E) skrev 2021-10-19 16:09:17 följande:
Som jag ser det handlar det om två saker. Sex vs. kärlek/relation. Vilket är viktigast, om man absolut måste välja? TS verkar föredra sex.
Och jag tror jag förstår hur du menar Dawn. Att han ens lyfter frågan tyder på att man har helt olika grundsyn på sex och relationer, på ett sätt som för mig skulle innebära att relationen är över i vilket fall.
För de flesta människor är sex en naturlig del av en relation. Om den ena partnern tappar sexlusten och det inte beror på medicinska skäl (inkl klimakteriet), psykiska problem (depression, stress osv), eller livssituationen (t ex sömnbrist pga småbarn) så är det oftast ett tecken på minskad attraktion. Oftast är det nog för att känslorna svalnat men det kan också vara att den ena partnern haft en naturligt väldigt låg eller obefintlig sexlust och när första förälskelsen lagt sig försvinner den lilla drift man haft. För den majoritet av människor som ser sex som en naturlig och viktig del av en kärleksfull relation är en sexlös relation lika med en kärlekslös relation, om sexlösheten inte beror på yttre omständigheter eller har rent medicinska orsaker. Om ens partner inte ens vill diskutera hur man kan försöka åtgärda den bristande sexlusten eller hitta en alternativ lösning så tyder det antingen på en brist på kärlek och/eller respekt för sin partner, eller i mer sällsynta fall (i varje fall för yngre människor) att den ena genuint saknar sexdrift. Asexuella personer kan naturligtvis ha bra förhållanden med andra asexuella, men ett förhållande mellan en asexuell person och en med normal sexualitet är i längden dödsdömd. Det blir i princip samma sak som att vara tillsammans med någon som har en annan sexuell läggning; det funkar bara om den ena partnern förnekar en viktig del av sin personlighet.
Om TS partner tappat sexlusten på grund av att hon tappat känslorna för TS, eller om hon är asexuell, så är det inte ett dugg konstigt att TS inte vill leva kvar i förhållandet. Det betyder inte att han därmed väljer sex över kärlek, utan att han väljer riktig och ömsesidig kärlek framför en ensidig och villkorad, och i TS och de flestas ögon, en utarmad kärlek.