Anonym (L) skrev 2021-10-20 23:18:41 följande:
Jag tror inte att det måste vara så, att man inte älskar personen bara för att man vill ligga med andra. Jag är övertygad om att det finns par som älskar varandra även fast ena personen i förhållandet (eller båda) vill ligga med andra.
Ts har ju försökt nysta i det hela. Han har pratat med sambon men hon vet inte vad det beror på så hur ska ts då kunna veta? Det kan ju vara så att hon egentligen vet vad det beror på men att hon inte vill vara ärlig och säga det, av någon anledning. Kanske är hon rädd att såra ts.
Du glömde nämna att det kan handla om att hon helt enkelt inte tänder på ts längre. Det behöver inte alls vara så att ts behandlar henne illa. Inte heller måste det bero på dåligt sex/vanor, ålder, psykisk ohälsa eller fysiska åkommor. Det måste inte ha hänt något eller bero på något särskilt. Attraktionen kan dö ut bara, trots att man har det bra tillsammans.
Jag var tillsammans med en kille och vi hade ett bra förhållande. Vi bråkade sällan. Vi hittade på roliga saker och skrattade mycket ihop. Han behandlade mig absolut inte illa och det fanns inga andra problem. Jag slutade bara attraheras av honom och såg honom mer som en bästa vän. Kanske har det blivit så även för ts sambo, att hon ser honom mer som en bästa vän och ingenting annat. Ibland försvinner attraktionen och sexlusten utan att det finns någon tydlig orsak. Det kan ju vara så att hon inte har de rätta känslorna för ts längre.
Ts har ju pratat med sambon och försökt ta reda på vad det hela kan bero på. Samtal har han alltså försökt med men hon vet inte och hon verkar inte heller göra mycket för att lösa problemet. Om de ska kunna lösa detta så krävs det kanske att de tar kontakt med en sexolog och går i parterapi om de nu verkligen vill vara tillsammans.
Om samtal inte hjälper och om sambon inte verkar intresserad av att ta tag i problemet så kanske man måste ställa ultimatum. Då får hon en spark i baken och inser att det faktiskt är dags att försöka göra någonting åt detta, tillsammans. Det är ju bara bra att ts är ärlig och berättar hur han ser på det hela så att hon får en chans att försöka göra någonting åt saken.
Om du läser hela ts inlägg så framgår det att han har frågat partnern om det är okej att han har sex med andra men det är hon inte okej med.
Tack för ditt noggranna svar! En bra uppdatering för mig! Har inte hängt med i tråden från start och förväxlade därtill tyvärr din signatur med TS:s Lys. Är därför tacksam att du tog dig tid.
Förstår att TS har kommit en bra bit mycket längre på vägen än vad jag förstod.... mina råd blir irrelevanta... TS har gudskelov redan samtalat med sambon vilket är första steget. Kvinnan vet trist nog inte vad den bristande attraktionen beror på och verkar själv rätt så omotiverad i försöken att lösa problemet. Följande steg är precis vad du säger samtal med en sexolog och parterapi om sambon vill delta förstås. Om samtalen och övningarna som sannolikt ges av sexologen inte leder paret back on track behöver alternativ komma till. Men att ställa ett ultimatum tror jag inte mycket på. I så fall förstärks endast låsningen hos sambon är jag rädd. I den gemensamma terapin behöver mannen istället verkligen få fram sin besvikelse och ledsnad på ett sätt att sambon förstår till punkt och pricka. Sexologen eller terapeuten tar därefter ställning om ett ultimatum till kvinnan är rätt eller fel.
Letade efter naturliga skäl, relationsmässiga, psykologiska och fysiska till sambons bristande lust vilket brukar vara rätt ände att starta i. När alla dessa orsaker utredda och klara behöver vi, som du är inne på, förhålla oss till sambons upplevelse. Naturligtvis kan det vara så att kvinnan innerst inne har nån ledtråd men av nån anledning inte klarar tala öppet om saken. Som någon är inne på kan skälen kännas sårande och hon vill inte göra så mot sin sambo.
Tänker att sambon trots allt hyser kvinna-man-känslor för mannen iom hon säger nej till sambons förslag/initiativ till sex med andra. Kvinnan verkar mer inriktad på konventionellt parförhållande. Hur går dina tankar till denna vägran när sambon själv inget sexuellt samspel vill?