Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

New Dawn skrev 2021-10-19 15:56:00 följande:

Självklart är det synd om TS. Det är alltid tråkigt att inte vara älskad och åtrådd. Det kan ju för övrigt vara exakt så TS Sambo känner, även om TS har lust att ha sex med henne.

Jag försöker belysa problemet med ett annan perspektiv. Även om det nu skulle vara så att det är vanligt att öppna relationer är en bra lösning för många, så är det inte det för personer som fungerar som jag gör.

Det är inte säkert att TS kvinna inte vill. Hon kanske vill, men inte kan. Kanske för att grunden och kärleken är för svag. Eller av andra mer komplicerade orsaker som hon inte kan komma till rätta med. Hon säger ju att hon ska försöka hitta sin lust, men hon kanske inte klarar det. Jag hade aldrig i livet klarat att det med en man som ts, med tanke på hans grundinställning till sex.

För vissa(tex jag) som tycker att sex är viktigt i en relation funkar det inte att ersätta personen, men på samma sätt skulle det vara omöjligt att ha ett fungerade sexliv med någon som har en så annorunda syn på sex. Att TS sa att han kunde tänka sig en öppen relation förutsätter ju att han har en annan syn på sex. För mig tex skulle ett sådant uttalade endast funka om relationen var död. Jag tänker inte att problemet är att han har sagt det, utan att han ser sex så. Han ser sin sambo som ersättningsbar, även om han nu helst hade haft sex med henne.

TS skriver att han föreslår att "ha sex med andra", det är väldigt ospecifikt. (du stöttade ts, så då förutsatte jag att du var överens med honom) För mig betyder det att man inte tycker det är så viktigt vem man har sex med. Med det menar jag inte att han vill ha sex med precis vem som helst. Om jag hade en man som föreslog att han kunde ha sex "med andra" skulle jag se det som att det inte skulle vara så viktigt vem han hade sex med...jämfört med hur jag ser det. Det behöver inte betyda att han kan sätta på vilken kvinna som helst. Det var inte så jag menade.

Då är det så att de har två val. Antingen jobbar man aktivt på att lösa problemet eller så gör man slut. Det hjälper inte att börja skrika och ha sig.

Jag förstår helt klart att öppna relationer inte är för alla och jag skulle aldrig heller vilja ha en öppen relation men sambon verkar inte vara så engagerad i att lösa problemet. Hon vill samtidigt absolut inte avbryta förhållandet så hur ska man då komma vidare?

Hur som helst så måste de aktivt jobba för att lösa problemet om förhållandet ska gå att rädda. Det kan innebära att de måste ta kontakt med en sexolog och gå i parterapi men frågan är om de har viljan som krävs för detta. Jag tycker inte att det verkar så på sambon. Ts har presenterat en lösning så nu är det väl sambons tur.

Jag tvivlar på att sambon älskar ts. Hade hon älskat honom så tänker jag att hon borde kunna kyssa honom eller mysa med honom men vad vet jag.

Som jag ser det så väljer ts hellre att ha sex med någon annan än att avsluta förhållandet medan sambon inte godtar något av detta. Frågan är hur man då ska komma vidare. Hennes sexlust var ju borta redan innan ts kom med förslaget gällande öppet förhållande och till skillnad från dig så är hon inte beredd att avsluta förhållandet, trots ts förslag om öppet förhållande.

Ersätta sambon gör han ju hur som helst, oavsett om han får ha sex med andra eller inte. Får han inte ha sex med andra så innebär det ju att förhållandet tar slut och då lär han väl hitta en annan kvinna till slut, precis som att sambon lär hitta en annan man.
  • Anonym (L)
    Anonym (H) skrev 2021-10-19 17:27:22 följande:

Jag har inte sagt att det är konstigt eller hemskt att han vill ha sex. Sexlusten kan vara stark. Det jag säger är att han vill ha sex. Det är sex det handlar om. Sex med frun. Eller sex med någon annan kvinna. Han vill ha sex. Punkt. Det är absolut inget fel i det. Men jag tycker inte om att det ska omskrivas till något "finare", som du försöker göra. För det är uppenbart att det är sexet han saknar. Med eller utan fru.

Jag har inte försökt omskriva det till något finare så nu syftar du på fel person. Jag har hela tiden pratat om sex. Sedan är det väl förmodligen också ett problem (om än inte lika stort) att hon inte heller vill vara nära på andra sätt.
  • Anonym (L)
    Anonym (E) skrev 2021-10-19 17:30:24 följande:

Det finns alltid en prioritering.

I vilket fall så blir det nog ett olyckligt förhållande där åtminstone ena personen är bitter och missnöjd. Bättre att hitta någon annan som man både kan älska och vill ha sex med.
  • Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-19 17:40:10 följande:

Nej det behöver inte vara så. Man kan vilja ha sex för att man är kåt. Kan ibland räcker det med en vänskaplig relation och allmänt sexbehov.

Tvärtom kan man älska någon men sexet har blivit så komplicerat och kravfyllt, fyllt med prestationsångest och skuld, så att det låser sig. Kroppen svarar inte.

Bättre att hitta någon som vill ha sex med en och som älskar en än att stanna i ett förhållande där man inte vill vara nära varandra eller ha sex.
  • Anonym (L)
    Anonym (E) skrev 2021-10-19 17:41:10 följande:

Ja ts sambo trodde ju dumt nog att hon räckte till för att göra honom lycklig, men han behöver tömma sig i ett kvinnohål och då är det så. Inget att skämmas för, många har det behovet. Men det går över gränsen när det behovet är så pass viktigt att man lämnar en i övrigt bra relation, som han kallar det.

Närhet och sex är två grundläggande saker för de flesta i ett förhållande. Det är inte konstigt eller ovanligt. Ts vill ha sex med sin partner och du väljer att beskriva det som att han vill tömma sig i ett kvinnohål, som att det på något sätt skulle vara dumt och konstigt av honom.

Nej, det går inte över gränsen om man lämnar förhållandet på grund av det. De flesta skulle nog inte hålla med dig om det. Det är inte ovanligt att man lämnar förhållandet på grund av att den andra inte tänder på en längre. Varför vara med någon som inte vill ha sex eller röra vid en? Då kan man hitta någon annan, någon bättre där allt stämmer.

Nu ligger det på sambon att presentera lösningar om hon vill vara med ts.
  • Anonym (L)
    Anonym (E) skrev 2021-10-19 17:49:44 följande:

Det är ju exakt tömningen det handlar om. Sambon räcker inte för hon kan inte tillgodose det behovet.

Jag undrar om man hade resonerat likadant om sambon inte ville ha sex pga fysiska besvär, eller om hon råkat ut för en olycka så hon inte kan ha sex längre eller liknande. Hon kan/vill inte ha sex längre, då kastar vi relationen på soptippen. Nästa hål, tack!

Naturligtvis räcker hon inte till om hon inte vill ha sex eller vara nära den hon påstår sig älska. Man måste nämligen inte välja antingen eller, man kan hitta någon där både kärlek och lust existerar. Att hon dessutom inte verkar jobba för att lösa problemet förbättrar ju inte saken heller.
  • Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-19 17:57:37 följande:

Nej där är vi överens. Att hon börjar skrika är inte okej. Jag undrar vad hon skriker.

Jag måste säga att jag har svårt att förstå att TS vill leva med denna kvinna.

I samband med att hon skriker verkar hon ha sagt att hon vill försöka få lust, så hon kanske vill försöka, men hur ska hon kunna det. Känns i princip omöjligt nu när hon vet hans uppfattning.

Om det nu är så som ts skriver tror jag absolut inte att det finns något att bygga på här. I så fall behövs det mycket arbete och förståelse, från båda, och det tror jag inte finns. Jag tror egentligen att kärleken är för låg från bådas håll.

Jo han FÖRESLÅR ju att han ersätter sin sambo rent sexuellt. Det råder absut ingen tvekan om det.

Det största problemet i denna relation verkar mer vara att hon försöker hindra honom att lämna. Finns både män och kvinnor som berättar hur dåligt de kommer att må. Ibland tom att de kommer dö. Råkar känna en man som sagt så för att kvinnan vill skiljas. Ett sista desperat rop på bekräftelse.

Men om hon vill försöka få lust så kanske man måste besöka en sexolog eller gå i parterapi. Någonting måste göras, i alla fall. Om kärleken är för låg från ts håll vet jag inte men jag är rätt säker på att den är för låg från sambons håll. Möjligen från ts håll också men i alla fall från sambons håll. Att ts föreslår sex med andra betyder ju inte att hon tar lika illa upp av det som du hade gjort. Hon säger bara nej.

Ja. Det bästa är nog att bryta upp. Jag hoppas att ts känner att han kan göra det. Att han inte är så mentalt nedbruten att han inte klarar av att lämna.
  • Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-19 18:09:57 följande:

Det känns som att du inte fattar att det kan vara så att en man (eller kvinna) inte älskar eller tänder på sin partner. Hen vill bara ha sex. DET är något lika sorgligt som att ha en partner som inte vill ha sex. Enligt min åsikt är den känslan ännu värre. Det blir liksom tydligare om partnern inte vill ha sex.

Jag har aldrig sagt att det inte kan vara så. Nu vet vi dock inte om det är så i ts fall. I första hand verkar han ju vilja ha sex med sambon.
  • Anonym (L)
    Anonym (X) skrev 2021-10-20 09:58:49 följande:

Men skaffa dig lite självdistans och självinsikt: att säga: om jag inte får knulla så lämnar jag är utpressning och dessutom något som snuddar vid oavsiktlig våldtäkt eftersom samtycke inte finns.

Ta dessutom reda på vad offerkofta betyder för du vet uppenbarligen inte det. Det blir så fel att det blir tragikomiskt.

Nej, det är inte utpressning. Precis som en annan skrev så är det att ställa ett ultimatum och det har man all rätt att göra i en relation. Vill hon inte försöka få tillbaka sexlusten eller låta honom ha sex med någon annan så kommer han att lämna. Det är inte mer än så.

Att du ens jämför detta med våldtäkt är ju bara tragiskt. Det är inte jämförbart överhuvdtaget, eftersom ts inte försöker tvinga partnern att ha sex med honom. Han har inte hotat med våld eller tvingat henne till någonting. Han tar inte ens initiativ längre. Han är bara ärlig och säger som det är, försöker ge henne en chans att lösa problemet innan han lämnar relationen. Jag vet inte varför du försöker förvränga det hela?

Det är nog du som ska ta reda på vad offerkofta betyder men jag förstår att du ser kvinnor som offer i allt.
  • Anonym (L)
    Anonym (Men) skrev 2021-10-20 07:43:07 följande:

Viktigt nja, men inte helt oviktigt. Men ts ser ju sex som det viktigaste i ett förhållande. Då får han som sagt gifta sig med en hora istället.

Ts har aldrig sagt att sex är det viktigaste i ett förhållande. Det hittar du bara på.

Så kvinnor som gillar att ha sex är horor? Fräsch kvinnosyn du har!
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra