• Anonym (Mamma)

    Kalas dilemMa

    Hej har tvillingar som fyller 6 snart. Dom vill såklart ha kalas iår då dom börjat fsk klass. Jag kom på iden att hyra en gympa sal med hinderbana. Men jag kan inte bjuda alla 45 barn tänker jag?! Det faller säkert bort 10 st som kanske inte kan av olika anledningar. Men oavsett så är det alldeles för stort ansvar & arrangemang för oss. Är det fel att bara bjuda dom pojkarna vill? Vill inte utesluta någon. I min äldre dotters klass har dom alltid bjudit bara tjejer eller killr bara killar. Då har det vart enkelt att köra i samma bana. Men min ena son leker mer med tjejer än pojkar? så den varianten funkae inte med dom. Hjälp mig inte göra fel här!

  • Svar på tråden Kalas dilemMa
  • Anonym (Mamma)

    Tillägg, dom går i separara klasser!

  • Anonym (S)

    45 barn....? Även om det är 35 så kommer du aldrig klara det på egen hand. De får nöja sig med att bjuda fem kompisar var.

  • Fliselisan

    Om det är 22 barn i varje klass kanske de kan bjuda 5-7 barn var? Det är tillräckligt få för att resten inte ska känna sig exkluderade och tillräckli fy många för att ni inte ska klara av fler barn. Oavsett om vi skulle få hjälp med kalaset av fler vuxna så blir det kaos med 45 barn i en gympahall. Det kan ju Finland en skridskohall som är större om ni har ngn sådan i närheten. Men behövs fortfarande fler vuxna då.

  • Anonym (Mamma)
    Fliselisan skrev 2021-10-19 21:02:46 följande:

    Om det är 22 barn i varje klass kanske de kan bjuda 5-7 barn var? Det är tillräckligt få för att resten inte ska känna sig exkluderade och tillräckli fy många för att ni inte ska klara av fler barn. Oavsett om vi skulle få hjälp med kalaset av fler vuxna så blir det kaos med 45 barn i en gympahall. Det kan ju Finland en skridskohall som är större om ni har ngn sådan i närheten. Men behövs fortfarande fler vuxna då.


    Jag vet exakt min tanke med men jag vill inte göra barn ledsna? så jag inte får tjuriga föräldrar på mig
  • Fliselisan

    Tror inte någon blir tjurig om du bjuder 5-7 personer från varje klass. Men lämna inte inbjudningarna i skolan.

    Har aldrig bjudit hela klassen, någon gång all tjejer, någon typ 3 kille och 3 tjejer. Har alltid funkat bra. Visst har något barn sagt till mitt barn efteråt och undrar varför den inte var bjuden men det kan man inte göra något åt. Bara att hänvisa till att det var 15 andra som vi inte bjöd heller.

  • Anonym (tvillingförälder)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-10-19 20:56:54 följande:

    Hej har tvillingar som fyller 6 snart. Dom vill såklart ha kalas iår då dom börjat fsk klass. Jag kom på iden att hyra en gympa sal med hinderbana. Men jag kan inte bjuda alla 45 barn tänker jag?! Det faller säkert bort 10 st som kanske inte kan av olika anledningar. Men oavsett så är det alldeles för stort ansvar & arrangemang för oss. Är det fel att bara bjuda dom pojkarna vill? Vill inte utesluta någon. I min äldre dotters klass har dom alltid bjudit bara tjejer eller killr bara killar. Då har det vart enkelt att köra i samma bana. Men min ena son leker mer med tjejer än pojkar? så den varianten funkae inte med dom. Hjälp mig inte göra fel här!


    Har också tvillingar, 8 år om 2,5 vecka. De fick inget kalas förra året och det blir inget i år heller. Vi får slå på stort nästa år istället. 

    När mina var lika gamla som dina fick de välja ut 5-6 kompisar var (eller 10-12 tillsammans) att bjuda. Vi skickade inbjudningarna genom att vi letade upp föräldrarnas mobilnummer i klasslistan och skickade via SMS. Inga inbjudningar delades ut i skolan (vi har inte heller fått några inbjudningar som delats ut i skolan). Inga sura föräldrar etc på detta sätt. 

    Dessutom, mina barn leker/umgås inte med alla i sin klass så varför ska man bjuda hela klassen då? Om det nu inte är så att barnet är kompis med alla utom en eller två, men så är det inte i vårt fall. Mina tvillingar går inte heller i samma klass. 
  • Anonym (oooo)

    När mina barn var i den åldern och hade gemensamma kalas och vi hyrde också lokal (vi hade möjlighet att hyra en fritidsgård där det fanns en gympasal, filmsal och lite annat kul) så bjöd vi alla, men skrev också att vi bjöd föräldrar på kaffe och en tårtbit, och att vi ville att en del stannade kvar just för att vi inte ville ha ansvar för ett gäng 6-åringar. Många var otroligt positiva till idén och stannade gärna kvar och fikade en stund. Då fick de ju chansen att prata lite med andra föräldrar. Detta gjorde vi ett antal år i rad. 

  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-10-19 21:32:49 följande:
    Jag vet exakt min tanke med men jag vill inte göra barn ledsna? så jag inte får tjuriga föräldrar på mig
    Man kan inte hålla megakalas för andras skull! Anpassa firandet efter era förutsättningar, både praktiskt och ekonomiskt sett. Ni har inga skyldigheter att bjuda hela klasserna, det vore rena vansinnet. Och föräldrarna kan dra åt h... om de vill. Bjud de närmaste kompisarna, det får räcka!
Svar på tråden Kalas dilemMa