• Wed 20 Oct 2021 08:27
    2179 visningar
    2 svar
    2
    2179

    Obehöriga lärare med tillsvidareanställning?

    FINNS DET NÅGRA OBEHÖRIGA LÄRARE MED EN TILLSVIDAREANSTÄLLNING I DETTA AVLÅNGA LAND?

    - Är främst nyfiken på mellanstadielärare aka. grundskollärare i åk 4-6 som är det numera heter idag.

    Är själv utbildad förskollärare med legitimation och nästan 15 års arbetsliverfarenhet inom förskola/förskoleklass.

    Genom mitt arbetsliv vet jag att flera utbildade grundskollärare har arbetat i förskolan med en tillsvidareanställning. Har även en vän som är barnskötare som arbetar i en förskoleklass med en tillsvidareanställning.

    Men hur är det med exempelvis förskollärare i exempelvis en grundskola åk 4-6? Eller en obehörig lärare överhuvudtaget utan nån slags utbildning alls inom lärarutbildningen? Finns de någon med en tillsvidareanställning?

    Har läst i vissa forum samt Skolverket och lärarfacken att obehöriga lärare får anställning ett år i taget. Men jag har också läst att vissa ordnat så dem fått lön över lov dvs anställning i 12 mån i taget, tydligen inte självklart att man får det som obehörig.

    Har även läst om en obehörig lärare som fått en tillsvidareanställning, där skolorna slåss om hen, trots utebliven utbildning inom pedagogik eller nån slags lärarutbildning överhuvudtaget, utan bara otroligt bra på det hen gör.

    So hit me up please.

    Jag är själv sugen på att skola om mig, plugga igen. Men är bara otroligt enormt nyfiken på ovanstående funderingar.


    Obehörig lärare
  • Svar på tråden Obehöriga lärare med tillsvidareanställning?
  • Anonym (Sara)
    Wed 20 Oct 2021 08:43
    #1

    Min man är obehörig träslöjdslärare/fritidspedagog och han har fått samma fördelar som en behörig lärare. Han får halva loven hemma, resten är han på fritids, detta gäller även sommarlovet.

    Hans vikariat gäller för ett helt läsår så absolut går det att få samma villkor som en behörig lärare men du kan bara få ett läsår i taget. Jag har inte hört att man kan få tillsvidareanställning som obehörig men det finns säkert undantag.

  • Anonym (Ellen­)
    Wed 20 Oct 2021 09:40
    #2

    Arbetsgivare är skyldiga att tidsbegränsa anställningen om man är obehörig. Och skollagen trumfar LAS för obehöriga så man har inte rätt att tillgodoräkna sig tid på samma sätt heller.

    Inom vår verksamhet får lärare utan behörighet ferietjänst precis som övriga kollegiet men man skriver avtal för max ett läsår. Så om läsåret 21/22 startar 15 aug och HT 22 startar 18 aug kommer man att få ett avtal from 15 aug 2021 tom 17 aug 2022. Arbetar man sin fulla sysselsättning utan frånvaro som påverkar så kommer man ha ferielön juni-aug nästa år precis som tillsvidareanställda lärare. Men avtalet löper ut sista dagen på lovet om man inte förhandlar om det. Och då blir det utifrån vad arbetsgivaren har för behov, man kan bli erbjuden heltid ett år till eller man kanske bara blir erbjuden 75%. Och så får man ta ställning till det.

Svar på tråden Obehöriga lärare med tillsvidareanställning?