• alvaaaaaa

    Dubbelt efternamn till barnet

    Hej!

    Snart är det dags för vår son att födas. Jag och min sambo (ej gifta) är nu överens om tilltalsnamn. (Han skrattade åt alla namnförslag jag kom med så jag fick gå med på ett av hans namnförslag då han inte kunde tänka sig något av mina). Men, efternamn är vi inte överens om. Jag är svensk och har ett ganska ovanligt svenskt efternamn. Hans familj är sydamerikaner och har ett typiskt spanskt efternamn. Jag gillar verkligen inte hans efternamn men det finns inte på kartan att barnet enbart skulle ha mitt efternamn. Så det kommer bli ett fult dubbel-efternamn (våra efternamn passar inte ihop).

    Frågan är nu vems efternamn som ska stå först och vems som ska stå sist? Enligt honom så ska mannens alltid stå sist då det alltid har varit så enligt honom. Är det sant? Är det "bäst" att ha sitt efternamn först eller sist? 

    Snälla hjälp! 

  • Svar på tråden Dubbelt efternamn till barnet
  • Anonym (Svar på tal)

    Nej det är inte sant, han säger så för att hävda sig. Det bästa är så klart att ta den ordning som låter bäst, om det går. Men så här är det annars. Om ni inte är gifta är det brukligt att barnet får mammans efternamn.

  • Anonym (Olika seder)

    Kanske i hans land men här är det som tidigare sagts att barnet får mammans om man är ogift. Därför blir det ju logiskt i ert fall att hans namn läggs till efter det. Om han inte tror dig så be honom ringa Skatteverket och fråga.

  • Anonym (Sanna)

    Tekniskt sett kan du ju välja exakt hur du vill. Ni är inte gifta, så han får inte vårdnad om inte du skriver på för det, så du får ensam rätt att bestämma vad barnet ska heta i för- och efternamn. Behöver du inte välja hans val av förnamn alls, och inte lägga till hans efternamn heller. Så kan du skriva på för gemensam vårdnad sedan om du vill, och då krävs bådas era underskrifter för namnbyte. Säg det - passar han sig inte så bestämmer du precis vad du vill

    Har ni gemensam vårdnad och ni inte kommer överens om efternamn får barnet automatiskt ditt.

  • Fjäril kär

    Barnet får automatiskt ditt efternamn vid födseln. Vill ni bara lägga till ett efternamn så kommer det stå typ "Grenvall Hernandez"

    Sen är det ju dessutom valfritt hur ni vill placera namnen. Mitt mellersta barn hade dubbla efternamn och jag valde att pappans namn skulle stå först eftersom det var väldigt kort och den kombinationen lät bättre helt enkelt.

  • alvaaaaaa

    Vad glad jag blev över era svar haha! Skrattande Ja jag misstänkte att han endast sa så för att han vill bestämma. Enligt både mig och mina tjejkompisar så låter det bättre med *Förnamn* *Hans efternamn* *Mitt efternamn*. Men han tycker tvärtom endast för att hans "ska" vara sist. Jag kommer nog inte vara så grym att jag helt väljer bort hans efternamn, vill inte starta krig här hemma. Men definitivt bra att veta!

    Min fråga var också om det är bäst att ha sitt efternamn först eller sist? Alltså vilket utav efternamnen använder man i regel mest?

  • Mrs Moneybags

    I spansktalande länder stämmer det att mannens efternamn alltid står sist. De flesta har efternamn från både mamma och pappa där. 

    Här gör ni som ni vill, men jag skulle inte tjafsa om en sådan detalj.

    Det bästa är i alla fall att de förhatliga "mellannamnen" är borta nu i Sverige och båda era efternamn får samma status oavsett vilket som står först eller sist. 

  • Mrs Moneybags
    alvaaaaaa skrev 2021-10-20 10:44:10 följande:

    Vad glad jag blev över era svar haha! Skrattande Ja jag misstänkte att han endast sa så för att han vill bestämma. Enligt både mig och mina tjejkompisar så låter det bättre med *Förnamn* *Hans efternamn* *Mitt efternamn*. Men han tycker tvärtom endast för att hans "ska" vara sist. Jag kommer nog inte vara så grym att jag helt väljer bort hans efternamn, vill inte starta krig här hemma. Men definitivt bra att veta!

    Min fråga var också om det är bäst att ha sitt efternamn först eller sist? Alltså vilket utav efternamnen använder man i regel mest?


    Man använder det efternamn man tycker bäst om, eller båda. 

    Jag använder mammas efternamn på jobbet och pappas på alla andra ställen.
  • Anonym (Olika seder)
    alvaaaaaa skrev 2021-10-20 10:44:10 följande:

    Vad glad jag blev över era svar haha!  Ja jag misstänkte att han endast sa så för att han vill bestämma. Enligt både mig och mina tjejkompisar så låter det bättre med *Förnamn* *Hans efternamn* *Mitt efternamn*. Men han tycker tvärtom endast för att hans "ska" vara sist. Jag kommer nog inte vara så grym att jag helt väljer bort hans efternamn, vill inte starta krig här hemma. Men definitivt bra att veta!

    Min fråga var också om det är bäst att ha sitt efternamn först eller sist? Alltså vilket utav efternamnen använder man i regel mest?


    Har man två efternamn så skriver och säger man väl båda? Det står ju på alla id-handlingar och allt post man får från myndigheter.

    Men jag kan ha fel, hela efternamnsgrejen har ju faktiskt ändrats.
  • Mrs Moneybags
    Mrs Moneybags skrev 2021-10-20 10:44:29 följande:

    I spansktalande länder stämmer det att mannens efternamn alltid står sist. De flesta har efternamn från både mamma och pappa där. 

    Här gör ni som ni vill, men jag skulle inte tjafsa om en sådan detalj.

    Det bästa är i alla fall att de förhatliga "mellannamnen" är borta nu i Sverige och båda era efternamn får samma status oavsett vilket som står först eller sist. 


    Jag hade visst fel! Det är tydligen mammans namn som står sist i spansktalande länder. Där ser man. Det kan du ju säga till honom...  

    Han kanske tror att det är som det var förr, att det första efternamnet blir mellan-namn, men så är det ju inte nu. Båda namnen är lika mkt värda...
  • Lönnsirap

    Sista efternamnet är det juridiska efternamnet. Så det är det som "används".

    Man väljer efternamn såsom man vill, men det är ju klokt att tänka på att faktiskt lyssna på vad som låter bra.

Svar på tråden Dubbelt efternamn till barnet