Tvångstankar 7 åring
Hej!
Jag har en 7 årig flicka som periodvis genom sin uppväxt haft problem av psykiska besvär. För att ge exempel, under en period fick hon för sig att maten hon åt skulle fastna i halsen och vägrade äta, en annan period hade hon ett behov av att berätta allt hon gjorde, jag råkade pilla på diskbänken, jag råkade trampa på ett klistermärke och så vidare, ett tag hade hon problem med att hon skulle gå och kissa hela hela tiden, olika saker sätter sig i huvudet på henne hel enkelt och det håller i sig under allt mellan 2 veckor till någon månad. Nu är vi tillbaka igen, hon måste redogöra för sina tankar, hon tänker ibland taskiga tankar om mig som mamma och mår dåligt efteråt om hon inte berättar för mig vad hon tänkt. Exempelvis, att jag är en idiot, bitch, häxa och så vidare. Hon förklarar det som att hennes kropp säger åt henne att tänka dessa tankar men att hon sedan försöker säga emot, att hon inte håller med och blir ledsen, plötsligt saknar hon mig som idag I skolan. Då läraren skrev att hon var jätteledsen och saknade mig. Då ville hon alltså enligt henne själv berätta att hon plötsligt i skolan tänkt på att jag är skit. Men efteråt kommer ångest och hon måste berätta. Jag är såklart ledsen, orolig. För och ena sidan klarar hon sig inte utan mig då hon blir orolig så fort jag ska göra något utanför hemmet, handla eller liknande men ändå är det mig hon tycker och säger mest saker om. Vi är fem i familjen, mamma, pappa och våra 3 barn.
Hon har en historia av mycket sjukhusvistelse, läkarbesök som liten. En morfar som dog för lite mer än ett åt sedan. Varför händer detta? Kan någon hjälpa mig att förstå? Vad och hur ska jag agera?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-21 20:29
Jag tycker det är svårt att hålla tillbaka mina känslor när hon helt öppet berättar om vad hon säger och tänker om mig. Jag håller mig lugn men blir såklart tagen av det hon berättar för mig.