• Mami86

Tvångstankar 7 åring

Hej!

Jag har en 7 årig flicka som periodvis genom sin uppväxt haft problem av psykiska besvär. För att ge exempel, under en period fick hon för sig att maten hon åt skulle fastna i halsen och vägrade äta, en annan period hade hon ett behov av att berätta allt hon gjorde, jag råkade pilla på diskbänken, jag råkade trampa på ett klistermärke och så vidare, ett tag hade hon problem med att hon skulle gå och kissa hela hela tiden, olika saker sätter sig i huvudet på henne hel enkelt och det håller i sig under allt mellan 2 veckor till någon månad. Nu är vi tillbaka igen, hon måste redogöra för sina tankar, hon tänker ibland taskiga tankar om mig som mamma och mår dåligt efteråt om hon inte berättar för mig vad hon tänkt. Exempelvis, att jag är en idiot, bitch, häxa och så vidare. Hon förklarar det som att hennes kropp säger åt henne att tänka dessa tankar men att hon sedan försöker säga emot, att hon inte håller med och blir ledsen, plötsligt saknar hon mig som idag I skolan. Då läraren skrev att hon var jätteledsen och saknade mig. Då ville hon alltså enligt henne själv berätta att hon plötsligt i skolan tänkt på att jag är skit. Men efteråt kommer ångest och hon måste berätta. Jag är såklart ledsen, orolig. För och ena sidan klarar hon sig inte utan mig då hon blir orolig så fort jag ska göra något utanför hemmet, handla eller liknande men ändå är det mig hon tycker och säger mest saker om. Vi är fem i familjen, mamma, pappa och våra 3 barn.

Hon har en historia av mycket sjukhusvistelse, läkarbesök som liten. En morfar som dog för lite mer än ett åt sedan. Varför händer detta? Kan någon hjälpa mig att förstå? Vad och hur ska jag agera?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-21 20:29
    Jag tycker det är svårt att hålla tillbaka mina känslor när hon helt öppet berättar om vad hon säger och tänker om mig. Jag håller mig lugn men blir såklart tagen av det hon berättar för mig.

• Svar på tråden Tvångstankar 7 åring
  • Mami86

Jag är helt förtvivlad ikväll. Min dotter bekänner, som en här i flödet beskriver det..

Att hon tänkt att hon längtar tills jag dör

Att hon vill döda lillasyster

Att jag är en fucking mamma

Att hon vill ha en annan mamma..

Hur ska jag bemöta hennes tankar som hon absolut måste berätta om? Vad svarar jag? Jag är i sorg, min lilla flicka.

Du som skrev om att bekänna, tack för ditt inlägg och alla ni andra.

• Mami86

Tusen tack för att ni tar er tid att svara så utförligt. Jag tycker det är väldigt fint att ni faktiskt tar av er tid för att hjälpa mig.

Idag har jag gråtit, inte framför dottern. Hon vaknade och var alldeles likgiltig, ingen glädje. Hon ville åka hem till sin farmor, vilket hon fick göra. Innan dess var hon tvungen att bekänna diverse tankar. Vi pratade och jag sa åt henne att jag inte ville höra tankarna just nu utan att när hon får dessa tankar skulle hon föreställa sig en stor hand som boxade iväg tankarna rakt upp i luften. Hon tyckte det var lite småroligt. När hon var hos sin farmor ringde hon mig några gånger, men jag gav henne faktiskt inte utrymme att berätta vilka tankarna var utan sa bara, vad kul vi överens om, vad skulle vi göra när tankarna kom..boxa bort dem..

Då räckte det. Jag gav henne liksom inte utrymme. Kändes jobbigt men kände att jag måste bryta mönstret lite. Det har funkat liiite bättre. Dock har jag idag ändå lyckats höra att hon vill jag ska brinna upp. Innan läggdags märkte jag att hon tänkte wn massa men gav henne inte uppmärksamhet när jag låg bredvid för att natta henne. Men ut kom ändå, jag tänkte på att skjuts någon. Men jag valde att inte ens kommentera det.

Jag uppskattar att du skriver att jag gör ett bra jobb, att jag är en bra mamma. En tår fälldes. Det känns oerhört tufft. Man hamnar i panik. Man vill se sina barn glada. Men under eftermiddagen, efter besöket hos farmor har jag försökt avleda henne med olika samtal om skridskoskola, pratade om vad de gjort hos farmor, ställt en massa frågor så hon inre haft så mycket utrymme för annat i huvudet. Hon var lite spralliga. Men imorgon är det skola och jag är orolig över hur det ska gå..

Svar på tråden Tvångstankar 7 åring