Inlägg från: Anonym (Skumtomte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skumtomte)

Tjafs om underhåll

Självklart kan du gå till Fk och kräva honom på pengar retroaktivt, har inte att göra med vad han gör med resten av sin ekonomi eller vad ni kommit överens om. Har han inte betalat vad han enligt lag borde så har du grund för din ansökan. Eller så visar det sig att han betalat ungefär som han ska och då blir det så klart inget av det heller.

• Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-22 16:45:16 följande:

Barnet är med sin pappa ungefär 6 h varannan vecka.

Jag fullgör min försörjningsskyldiget genom att ha mitt barn boende hos mig.

Det jag funderar är hur man kan säga att man inte har råd men ändå spenderar stora summor på andra saker. Mitt barn kostar mig mer än 1800kr i månaden om man slår ut det på ett helt år. Inte billigt nu när man fått köpa vinterkläder. Försöker köpa begagnat men inte stort utbud där vi bor så mycket har köpts nytt. Bara en shysst overall går på över 1000kr tex.

Nåja. Får väl strida för ett högre underhåll och hela bb till mig. Han betalar alltså 1175 kr till mig i månaden. Och gör avdrag för maten hon äter hos honom.

Men varför bryr du dig...? Är det inte bara så enkelt att du är avundsjuk på att han har råd att unna sig leksaker fast han betalar underhåll? Du behöver inte bekymra dig om hans ekonomi, ni har gått isär vet du. Och ja, självklart ska du ha hela barnbidraget och nej, han ska inte göra avdrag för maten. Så om han ska betala 1800:- egentligen så har du rätt till viss tids retroaktiv återbetalning. Prata med Fk om den biten.
  • Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-22 18:42:53 följande:
    Nej han ska inte bidra till mitt privatliv. Men om det bara är jag som vabbar på vårt gemensamma barn så blir det ju orättvist. Varför är det bara Endel av mitt föräldraskap men inte pappans?
    Men det är ju så det blir när du är i praktiken en ensamstående förälder, då får du ta de bitarna själv också. Om barnet bodde ungefär halvtid hos er båda två skulle pappan också behöva vabba. Det här är den deal ni har, bara att acceptera som det är.
  • Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-23 19:55:44 följande:
    Enligt försäkringskassans verktyg för att räkna underhåll ska han betala 1800kr, utan barnbidraget. Det är den uträkningen jag går efter..
    Men du har ju själv gått med på ert avtal...? Han lurade i dig att han inte hade råd med mer, och du gick med på att han skulle betala mindre, iaf som det ser ut. Dessutom får han halva barnbidraget. Och vill att du ska betala för mat när barnet är där. Tänkte du inte så långt som att säga nej...?
  • Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 07:45:57 följande:
    Han hävdade att han inte hade råd med mer och hotade med vissa saker om han skulle bli tvungen att betala mer. För att vi skulle kunna haven någorlunda bra relation var jag dum nog att gå med på det.
    Saker som vadå? På måndag kontaktar du Fk och kräver ut det du har rätt till, och ser till att flytta över barnbidraget till dig.
  • Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 07:56:06 följande:
    Många föräldrar vägrar ensam vårdnad till den andre och vägrar förs över föräldradagar så man ska kunna vara hemma längre med barnet och sen används inte dagarna och försvinner.
    Jag fick en fundering där.... Har du nån koll på hur han tagit ut sina FL-dagar? Han kanske tar ut såna fast han inte har barnet?
  • Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 08:01:42 följande:
    Visst att man kan skita i bil med barn men det underlättar, sen ska man ha högre bränslekostnader för man ska köra till eller från pappan och förskola med barnet.
    Det är inte bara du som ska köra till honom, vill han värna om umgänget kan han åka till dig istället. Dags att sluta curla honom, på alla plan.
  • Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 08:18:26 följande:
    Vi skjutsar båda två ungefär lika mycket. Har testat säga att jag inte kan men det accepterar inte han. Så för mitt barns skull som jag tycker ska få umgänge med pappan så ställer jag upp. Ställer man inte upp blir man väl anklagad för att försvåra umgänget.
    Vadå "accepterar inte"...? Det är bara att stå fast vid det. Kan du inte så kan du inte! Vill han då umgås så får han hämta hos dig. Varför låter du honom bossa runt dig på det här sättet?? Du ser ju själv att han skiter totalt i att ha nån vettig vuxen relation mellan er, stå upp för dig själv istället för du har inget för det ändå att du försöker vara tillmötesgående.

Och nej, det kallas inte att försvåra umgänget om man har verkliga förhinder. Bra att du tänker på barnets behov, men hen lider inte av att inte träffa pappa nån gång då och då. Snarare måste du se till det långa loppet, att det bästa du kan göra för ert barn är att sätta gränser mot pappan så han lär sig att han inte kan få som han vill genom att bråka, för det kommer han göra tills barnet är myndigt, räkna med det.
  • Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 08:59:36 följande:
    Jag skrev att han skulle ta tillbaks föräldradagar som han fört över till mig, pg a att jag önskade att han betalade ett underhåll.

From nu kommer jag enbart gå efter vad lagar och regler säger och vi kommer även ha samarbetssamtal där det ska skrivas avtal om frågor rörande barnet.
    Det har han tyvärr ingen skyldighet att göra så räkna med att aldrig få tillbaka dem. Men bra att du ska börja kräva dina rättigheter iaf.
  • Anonym (Skumtomte)
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 09:39:49 följande:
    Exakt. Jag kommer vilja ha ett längre schema så att vi just nu inte behöver ha så mycket kontakt för att vi inte ska kunna irritera oss på varann.
    Om barnet går i fsk är det bra att ha det som gemensam punkt för att hämta/lämna. Då slipper du se honom den stunden också.
  • Anonym (Skumtomte)
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-25 16:30:47 följande:
    Jag håller med, vi upplyser ju bara om de regler som faktiskt gäller. Och angående att flytta med barnen utan den andra förälderns godkännande, så ska vi vara glada för att det inte går. Det skulle bara spela dom kvinnor (och ibland män) i händerna, som vill ta ifrån sitt ex barnen som hämnd för att ha blivit lämnade, kanske ratade för en ny partner.
    Precis. Det finns ju en tråd som startades för några dagar sedan med exakt det upplägget. En kvinna som vill flytta 40 mil för att hon är sur på exet att han gjort slut så hon måste flytta ut.
Svar på tråden Tjafs om underhåll