Inlägg från: Brumma |Visa alla inlägg
  • Brumma

Tjafs om underhåll

Att pappan köper en skoter har du ju inte med att göra, utan ni skall titta på vad ert barn kistar (och nej, avdrag för att du varit fledig räknas inte med).

Man brukar räkna med att boende och den underhållsskylde förälder betalar ungefär lika mycket, men eftersom du just nu har ett lägre överskott bör du betala mindre. Men, även utan det så kostar ett så litet barn inga omöjliga summor.

1800:- plus barnbidrag 1250:- (dvs är du boendeförälder skall du ha HELA barnbidraget.det är inget pappan ska betala rill dig utan det ska betalas ut hela till dig direkt via fkassan) blir 3050:- Då lägger du inget ALLS själv till barnets omkostnader. Slår man ut det på ett år blir det 36600:- Lägg sedan till din del också så ökar den summan. (Nej, att bara ha ditt barn boende hos dig räknas inte som att du fullgjort din ekonomiska del i barnets försörjning ) Hur mycket mer kostar ditt barn?

Pappan betalar några kronor mer nu än om du skulle få underhållsstöd (underhåll genom fkassan). Visst kan du stämma honom på underhållsbidrag men då måste du även kunna uppge vad som gör att ert barn kostar mer än andra barn i samma ålder. Har ert barn några speciella behov som du inte nämnt?

• Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-22 14:43:07 följande:

När jag räknade ut på fks hemsida om underhåll fick jag summan 1800 utan barnbidrag. Vi får halva bb var.

Underhåll är ju inte samma summa för alla utan det baseras ju på inkomster och utgifter. Jag har varit mammaledig nu med en inkomst på ca 10.000kr varav mer än hälften går till hyra. Jag har fått vända kronorna för att få det att gå ihop. Medans pappan lever livet med nya motorfordon och vägrar vara pappaledig för han har inte råd.

Anmäl direkt till fkassan att du skall ha hela barnbidraget.

Hur tänker du att du ska kunna ta tillbaka föräldradagar? Är du ensam vårdnadshavare? Och varför har han isåfall föräldradagar om han inte tänkt vara föräldraledig?
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-23 19:05:09 följande:

Nej barnet har inga speciella behov. Jag får ihop min ekonomi men det blir plus minus noll ungefär nu när jag är mammaledig. Man räknar med att ett barn från 0-4 år kostar ca 4000kr i månaden utslaget per ett år. Här räknar man med alla kostnader från spjälsäng, blöjor, mat, kläder och förbrukningsvaror.

Man räknar med att ett barn kostar 1 780 000 kr tills dom är 18 år vilket blir en månadskostnad på ca 8000kr om man slår ut det på alla månader under livstiden.

seb.se/privat/livet/att-skaffa-barn/sa-paverkar-ett-barn-ekonomin

Barn kostar det man har råd med. Tex står att en medeldyr utrustning för ett spådbarn kostar 24 000. Nå, är man inte två medelinkomsttagare som lever tillsammans och anser att det är en rimlig summa så kan man helt enkelt inte lägga den summan.

Handlar man tex begagnat kommer man väldigt billigt undan, och även om man vill ha allt nytt går det lätt att komma under 3000:- för barnvagn, spjälsäng, babyskydd, skötbädd osv.

Tro mig, jag vet - vi levde två vuxna, en treåring, en nyfödd samt en tonåring (inklusive underhåll till hennes boendeförälder) på min föräldrapenning..)

Om vi ändå säger att barnet kostar 4000 per månad så är det alltså kvar 950:- i månaden som blir din del av kostnaden. Eftersom barnbidrag och underhåll blir 3050:-

Så då bör ju det vara rätt exakt räknat med det pappan betalar nu?

Ja, ett barn blir dyrare när det blir äldre. Det är därför underhållsstödet höjs med ålder - men även här gäller att barn kostar det man har råd med. Finns inte pengar till dyra intressen och märkeskläder så finns det inte... bara för att SEB räknar med höga summor betyder det inte att merparten av alla föräldrar i sverige lägger de summorna på barnen. Tex är två språkresor medräknade, vilket väl visar rätt tydligt på vilken nivå den uträkningen ligger på..
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-23 19:06:47 följande:

Ja det är tokigt och jag ska anmäla det till fk så det blir rätt. Sen har han rätt att dra av 40kr per dygn om han haft dottern 5 dygn sammanhängande under en månad eller 6 dygn totalt vilket han inte ens haft totalt sen i juli. Han har haft henne drygt två dygn totalt men har ändå gjort avdrag.

Men gör han avdrag när han inte får så behöver du ju inte gå med på det. Funkar det inte tar ni det genom försäkringskassan istället. Då får du 1673:- i månaden, inga avdrag.
  • Brumma

Ja det är tokigt och jag ska anmäla det till fk så det blir rätt. Sen har han rätt att dra av 40kr per dygn om han haft dottern 5 dygn sammanhängande under en månad eller 6 dygn totalt vilket han inte ens haft totalt sen i juli. Han har haft henne drygt två dygn totalt men har ändå gjort avdrag.

Ps. Avdraget är på 45:- per dygn om han betalar 1800:- i månaden. Dvs 1/40 av underhållet per dygn.

Men självklart inte bara för två dygn :)
  • Brumma

Ps igen..

Det är inte 6 dygn totalt, utan sex dygn på en månad..
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-23 22:46:39 följande:

Jag tycker det är fel att bråka om att man inte har råd med ett högre underhåll för att sedan köpa fordon. Det är till hans barn pengarna går men det är väl viktigare med en skoter..visst, det är hans val men jag ser inte positivt på den inställningen.

Underhåll betalas månadsvis. En skoter är en engångssumma..

Du har fortfarande inte kommit med en bra förklaring till varför han skulle betala mer än vad ert barn kostar? Eller tänker du att du själv sen inte skall bidra till barnets försörjning?

Det om något känns väl som en konstig inställning?
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-23 23:03:21 följande:

Som jag skrev. Jag gjorde en beräkning på försäkringskassans hemsida där jag fyllde i min lön och hans lön, våra utgifter och inkomster. Fick ut att underhållet han skulle betala var 1800 kr utan barnbidrag. Han betalar nu knappt 1200kr utan barnbidrag.

Varför ska jag ha ut hälften av min lön för att han vägrar vara pappaledig? Barnet kan inte börja förskolan innan 1 år. Varför ska jag vara den som tar allt ansvar för barnet när pappan knappt vill vara med barnet? Det är mina frågor.

Det problemet (med att han betalar för lite) har du ju fått flera svar på här hur du åtgärdar.

Tja, för att, hur orättvist det än kan kännas kan man inte tvinga en förälder att faktiskt vara med sitt barn. Det som däremot ÄR lagfört är att båda föräldrarna skall bidra till barnets försörjning. Där står ÄVEN med, i lagen, att den underhållsskyldige föräldern fullgjort sin del av försörjningen när underhåll är betalt. Detta underhåll kan bestämmas på olika sätt om föräldrarna inte lever tillsammans - tex genom överenskommelse (vilket ni har), genom försäkringskassan som då betalar ut underhållsstöd till boendeföräldern och kräver in betalning från den andra föräldern, eller genom dom om underhållsbidrag.

Eftersom ni HAR en överenskommelse har pappan, enligt lag, inte gjort något fel. Däremot kan du nu, när du vet att 1673:- är "lägstabelopp" du kan kräva som boendeförälder (man kan naturligtvis välja lägre, därav attpappan inte gjort något lagligt fel genom att betala det ni kommit överens om) meddela pappan att ni hädanefter tar underhållet genom försäkringskassan. Du har även fått veta här att du har rätt till hela barnbidraget så samtidigt meddelar du även att du kommer begära hela barnbidraget från och med nu. Sedan kontaktar du försäkringskassan och begär underhållsstöd samt hela barnbidraget.

Frågade tidigare om du har enskild vårdnad? Om om ja, hur du tänkt du skall kunna "ta tillbaka" föräldradagar? Och om inte, varför han har föräldradagar om han inte tänkt vara föräldraledig.
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 07:48:28 följande:

Jag ska from nu kräva det jag har rätt till i underhållsbidrag och bb kommer gå till mig i framtiden.

Vi har delad vårdnad och pappan kommer då barnet är större vilja ha hen mer. Men nu duger det inte. Så han kommer säkerligen ta ut sina pappadagar då. Men just nu är han inte intresserad.

Jo, men du skrev att du "skulle ta tillbaka föräldradagar" om han inte betalade underhåll? Du kan ju inte ta tillbaka dagar som är hans redan?

Bra, ta tag i det så fort som möjligt. Tyvärr lär han väl knorra men bättre ta det nu än senare.. underhållsstödet höjs successivt ju äldre barnet blir.

Hävdar han fortfarande att han inte har råd så får försäkringskassan ta det med honom istället. Ert barn har rätt till försörjning. Stämmer det att han inte har råd (försäkringskassan gör en uträkning baserat på förra årets taxering) så behöver han inte betala hela summan utan försäkringskassan går in och betalar resten, så att du alltid får hela underhållsstödet oberoende av hans betalningsförmåga.
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 07:56:06 följande:

Tack för att någon förstår.

Att vara mammaledig och ha en minskad inkomst är inte för en själv. Det är för barnets skull och barnet får inte börja förskola innan ett. Men det kan inte vissa personer se. Pensionen blir sämre. Vabdagarna blir många och inkomstbortfallet blir större. Man gör allt för barnet och ser till att hen har allt som funkar. Är man mammaledig ska man hinna sköta allt i hemmet också för man gör ju inte så mkt med ett barn under 1 år.

Tycker också det borde finnas någon lag som styr vårdnaden. Tex att om man inte tar hand om barnet si och så, så går vårdnaden automatiskt till den förälder som har barnet boende hos sig.

Många föräldrar vägrar ensam vårdnad till den andre och vägrar förs över föräldradagar så man ska kunna vara hemma längre med barnet och sen används inte dagarna och försvinner.

Vi är många som ser att kostnaderna BEROR på barnets existens men skiljer på tyckande och fakta gällande hur man räknar ut underhåll..

Du frågade om du kan begära pengar i efterhand pga att han köpt en skoter. Svaret ör helt enkekt nej, de sakerna har inte med varabsra att göra. Du tog även upp frågan om han inte borde betala mer pga ditt inkomstbortfall och även där är svaret nej, eftersom det räknas som "din" ekonomi/kostnad. Det är hekt enkekt så man räknar.

I verktyget du använde för att räkna ut ubderhållet räknas det dock med genom att man utgår från föräldrarnas överskott. Det är även gjort så att du som boendeförälder har större rätt till bostadsbidrag, eftersom boendekostnad inte räknas in i underhållet.
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 08:18:26 följande:

Vi skjutsar båda två ungefär lika mycket. Har testat säga att jag inte kan men det accepterar inte han. Så för mitt barns skull som jag tycker ska få umgänge med pappan så ställer jag upp. Ställer man inte upp blir man väl anklagad för att försvåra umgänget.

I lagen står det att boendeföräldern skall bidra med kostnader för umgängesresor "efter förmåga". Med tanke på att du just nu har kraftigt lägre överskott än vad han har (antar jag då jag uppfattat det som att han arbetar) borde han alltså stå för större delen av den kostnaden.

Vanligt är annars att göra som du skriver, att köra ungefär lika mycket. Tex att man kör varannan gång.

Du försvårar inte umgänget genom att säga att han just nu, när du är föräldraledig och har svårare att få ekonomin att gå ihop, helt enkelt får ha umgänge hos er, eller hämta barnet hos dig. Alternativt, om han inte har tillgång till bil, kan han ju betala lite av din bensin.
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-24 08:59:36 följande:

Jag skrev att han skulle ta tillbaks föräldradagar som han fört över till mig, pg a att jag önskade att han betalade ett underhåll.

From nu kommer jag enbart gå efter vad lagar och regler säger och vi kommer även ha samarbetssamtal där det ska skrivas avtal om frågor rörande barnet.

Bra.

Hoppas han går med på samarbetssamtal, det är ett bra ställe att få hjälp på.

Skall ni skriva umgängesavtal så är det bra att tänka långt framåt, eller skriva för kortare perioder kanske. Ha med hur ni skall dela upp jul, lov, sommarsemester osv. Gärna hur umgängesresor skall skötas framåt (vi hade så att en förälder lämnade och en hämtade). Förhoooningsvis får ni en bättre relation i framtiden och då kan man avvika från scheman och beatämmelser men har man ingen fungerande relation är det bra att ha något att hänvisa till.
  • Brumma
    Anonym (Kåpan) skrev 2021-10-24 09:57:15 följande:

Borde va självklart att man inte kan välja bort ett barn, eller välja att man ska göra och betala mindre än 50% och fortf ha kvar rättigheter. Observera att det bara är män som gör så och tyvärr ofta med kvinnors stöd?

Övertygad om att hade TS skrivit samma trådstart med en pappa som inte träffar barnet mer än som hobby och en mamma som sliter för att få vardagar och ekonomi men istället framfört att hon ville flytta för att kunna få hjälp av morföräldrar eller nåt så hade familjelivsmaffian skrikit högt över pappans rätt att vägra godkänna flytten för hans rätt att vara hobbyfarsa är större än mammans rätt att få hjälp med hela resten av föräldraskapet.

Nejdå, det är inte bara män som gör så..

Man kan ju även hävda att det bara är kvinnor som försvårar umgänget med pappan, vägrar pappan växelvis boende och tex flyttar till annan ort med barnet - men det vore ju dumt att hävda oavsett om det är ens erfarenhet eftersom det alltid finns någon som upplevt annorlunda..

Att uttrycka en "absolut sanning" baserat på egna erfarenheter är inte fakta utan just - åsikter.
  • Brumma
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-25 15:27:52 följande:

Det där stämmer inte. Underhållet ÄR samma för alla, om man erhåller underhållsstöd från Försäkringskassan. Beloppen lyder:

1 673 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 11 år

1 823 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 15 år

2 223 kronor per månad från och med den månad då barnet har fyllt 15 år.

Sedan kräver Försäkringskassan in så mycket som det går från pappan enligt deras normer. D.v.s. om han har låga inkomster, så behöver han inte betala det belopp som står ovan, utan det fylls ut med skattepengar så att du får det beloppet ändå - för närvarande 1 673 kr eftersom ditt barn är så litet än. 1 673 är dock maxbeloppet Fk kommer att kräva från pappan, oavsett hur mycket han tjänar och oavsett hur rik han är, och oavsett hur mycket du tjänar och hur rik du är.

Vill du ha mer underhåll, så måste du själv driva det privat som ett tvistemål i Tingsrätten. Det GÅR att få mer, men det är sällan det klubbas igenom i Sverige, och i så fall brukar det handla om megarika män - inte en vanlig löntagare. Dessutom blir du tvungen att betala rättegångskostnaderna om du förlorar, så det kan bli väldigt dyrt. 

Vad pappan gör med sina pengar är inte ditt problem, du får som sagt det du ska ha från Försäkringskassan varje månad.

Nej. UNDERHÅLL är inte samma för alla. UnderhållsSTÖD är samma för alla (vilket är de summor du radar upp ovan).

Tanken med att använda försäkringskassan uträknare för underhållsBIDRAG ÄR just för att föräldrar skall komma överens om barnets faktiska kostnader och, precis som TS skriver skall det, förutom barnets kostnader även baseras på föräldrarnas individuella betalningsförmåga.

UnderhållsSTÖD skall användas när den underhållsskyldige föräldern inte har full betalningsförmåga för att komma upp i "minsta summan" (den du radar upp), eller i de fall där föräldrarna inte är överens om underhållsBIDRAGET.

Är man inte överens och boendeförälder anser att underhållsstödet inte är tillräckligt (tex om barnets kostnader är större än "medel") då finns det möjlighet att stämma för högre underhållsbidrag.

Är den underhållsskyldige föräldern "megarik" är det ofta standardtillägg. Det betalas utöver underhållet och finns till för att barnet skall få "guldkant" på tillvaron om en av föräldrarna har en betydande förmögenhet men där boendeföräldern INTE har det.
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-25 22:34:45 följande:

Det kommer jag göra. Men jag blir så irriterad att man bråkar om underhållsbidraget och hävdar att man absolut inte har råd men ändå köper fordon. För mig går det inte ihop. Ska ska inte vara meningen att en förälder ska ta allt ansvar plus få det jobbigt ekonomiskt för att den andre föräldern inte orkar ta sitt ansvar. Jag blir så less att det ska vara sånna orättvisor men det kommer vi aldrig nånsin komma ifrån.

Jag går vidare nu och släpper det som varit men har lärt mig otroligt mycket och kommer ta med mig det i framtiden. Jag kommer alltid ta fullt ansvar för mitt barn och kommer alltid finnas där för henne.

Men ser du inte skillnaden mellan att ha en månatlig utgift (underhåll) och en engångskostnad (skotern)? Skotern lär ju inte kosta inköpssumman varje månad, liksom underhållet inte bara betalas en gång för att sedan inte behöva betalas mer.
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-26 08:36:47 följande:

Jag ser skillnaden. Tycker ändå det är fel att säga att man inte har råd att betala för sitt barn (den summa som fk?s räkningsverktyg har tagit fram) och sen gå och köpa ett fordon. Men jag kanske ska köpa en ny bil och säga att jag inte har råd med vinterkläder för barnet och säga att han får betala det.

Återigen två olika saker..

Köper du en bil så du inte har råd att köpa vinterkläder är ju det att jämnställa med att han skulle säga att han inte har råd att betala underhåll, alls, den månaden han köper ett fordon.

Så nej, det låter inte som att du ser skillnaden.

Kommer du aldrig någonsin i framtiden köpa ngt dyrt till dig själv? För isåfall kan du ju skita i det och lägga en högre del av barnets kostnader på dig istället? Varje månad..
  • Brumma
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-26 08:18:55 följande:

Det är väl klart att föräldrar som är överens kan avtala om hur höga underhåll som helst. Nu pratade vi om de lagstadgade beloppen, som är de som boendeföräldern kan få hjälp av Försäkringskassan att driva in, genom att de betalar ut beloppet till boendeföräldern och kräver umgängesföräldern i efterhand. Det finns rika män som betalar underhåll till exhustrun t.o.m., också i Sverige, trots att barnen är vuxna och utfyttade till och med, jag vet att Leif GW Persson gör det t.ex.. Men det är inget som är LAGSTADGAT, utan det gäller bara så länge som han vill och har lust. 

Har du någon statistik på hur många som har fått ett ökat underhåll (för barn) i rätten, och vilken ekonomi de underhållsskyldiga hade? Jag har nämligen hört att domstolarna är ytterst restriktiva med detta, p.g.a. att det skulle bli ett "förtäckt" underhållsbidrag till exhustrun, och det ska vi inte ha i Sverige för att det ska vara jämställt och även kvinnor ska försörja sig själva, yada yada. Ingen kan ju kontrollera om det extra underhållet verkligen går till barnet, eller om kvinnan lever upp det på sin egen konsumtion (typ springer på krogen när barnet är hos pappan), eller skyller på barnet för att hon själv vill bo i villa, ha bil, åka på skidsemester och sådant som hon inte har råd med annars. 

Fast försäkringskassans räkningsapp har ju inget med underhållsstödet att göra, utan handlar just om underhållsbidrag. Det ÄR lagstadgat men summan skall man komma fram till själv och den har inget med summan för underhållsstödet att göra. Försäkringskassan driver inte in underhållsbidrag.

Nej, jag har ingen statistik och som jag skrivit till TS behöver hon troligen visa att barnet kostar MER än "medel" för att kunna stämma på underhåll. Personligen kan jag tycka att underhållsstödet är fullt tillräckligt, med tanke på att de allra flesta boendeföräldrar beräknas kunna lägga samma summa.

Gällande standardtillägget behöver det inte betalas ut som ett "utökat underhåll" utan, för att det skall gå just till barnet och inte boendeföräldern, det kan tex användas genom att underhållsföräldern betalar en dyr hobby, eller går med barnet och köper märkeskläder, betalar språkresa osv. Så de pengarna är öronmärkta barnet. Underhållsstöd/bidrag är däremot inte öronmärkta pengar.
  • Brumma
    Norrländskan123 skrev 2021-10-26 17:06:12 följande:

Vill tillägga att det står på försäkringskassans hemsida att den förälder som tjänar mer ska bidra mer till barnets kostnader. som jag förstår det av dom flesta här så tycker ni det är rimligt att pappan som har ut 25000kr ska betala samma summa för barnet som jag, som har ut drygt 10000kr i månaden.

Så klart kommer jag inte kräva pengar i efterhand, jag har själv gått med på ett avtal men hade inte kunskaperna jag har nu.

Barnbidraget kommer gå till mig. Han kommer att få betala underhållsbidrag eller så ansöker jag om underhållsstöd. Sen löser sig resten förhoppningsvis. Har han barnet mer än 5 dygn på rad eller totalt 6 dygn i månaden så kommer han få göra avdrag med 1/40 per dygn. Då går vi efter regler och lagar och det blir inget ner tjafs.

Det betyder inte att jag ska behöva så för hennes kostnader hos pappan utan har han en skyldighet att se till att hon har det hon behöver hos honom. Kläder kommer jag skicka med., men förbrukningsvaror och mat får han fixa själv.

Nej, jag tycker väl att i den situation ni är i nu så lägger du en mindre summa. Som sagt kan barn kosta hur mycket som helst, men man utgår från vad man har råd med, inte schabloner. Med underhållsstöd och barnbidrag har du 3000:- utan att du lagt någon del själv (och nej, nu räknar jag inte med din lönesänkning). När du sedan börjar arbeta igen, då kan du lägga en högre summa - om du vill. Kan ju säga att vi INTE lägger 9000:- i månaden på våra två barn, vilket man skulle göra om man la lika mycket som underhållsstöd x 2 plus barnbidrag. Det är helt enkelt inte rimligt.

Nej, behöver du ansöka om underhållsstöd får han inte göra avdrag (eller i varje fall inte enstaka ggr. Har ni ett av socialen godkänt umgängesavtal eller dom på umgänge så kan man göra ett sk nettoavdrag, och summan slås ut över hela året).

Och japp, det stämmer. Kostnader för umgänget står umgängesföräldern själv för. Funkar det att skicka med kläder kan du absolut göra det (nu pratar jag om längre vistekser, är det över dagen känns det självklart), men funkar det inte (tex att kläderna försvinner) så får han själv ordna ombyteskläder.
Svar på tråden Tjafs om underhåll