Inlägg från: Norrländskan123 |Visa alla inlägg
  • Norrländskan123

Tjafs om underhåll

Anonym (Kåpan) skrev 2021-10-23 23:08:14 följande:

Man kan inte bara räkna förbrukningsvarorna när man avgör vad barn kostar. Mamman behöver större bostad, ev andra transportmedel etc för att få ihop en normal levnadsstandard med barnet på heltid. Sånt som pappan slipper för att han kan välja att strunta i barnet och leva som om han inte hade nåt.

Hela barnbidraget och miniminivå på UB till mamman. Det är en rättighet.

Det finns många kostnader som vissa personer inte ser. Det verkar som den enda kostnaden man har för ett barn är mat, kläder och blöjor. Jag hade tex kunnat vara utan bil om jag inte hade barn. Jag hade kunnat ha en 1a för 3000kr i månaden. Visst att man kan skita i bil med barn men det underlättar, sen ska man ha högre bränslekostnader för man ska köra till eller från pappan och förskola med barnet. En bra bilstol också är en fördel. Jag hade kunnat sätta oss i en liten etta också, men jag har rätt att ha större boende och det räknar fk också att man har med barn. Jag hade inte behövt vara mammaledig och vabba och kunnat ha ut drygt 20.000kr i månaden. Elräkningen blir större, mediciner ska köpas, leksaker, förbrukningsvaror osv osv.. och hur mkt ytterkläder lägger man pengar på?
  • Norrländskan123
    Anonym (Skumtomte) skrev 2021-10-24 08:11:42 följande:

Det är inte bara du som ska köra till honom, vill han värna om umgänget kan han åka till dig istället. Dags att sluta curla honom, på alla plan.

Vi skjutsar båda två ungefär lika mycket. Har testat säga att jag inte kan men det accepterar inte han. Så för mitt barns skull som jag tycker ska få umgänge med pappan så ställer jag upp. Ställer man inte upp blir man väl anklagad för att försvåra umgänget.
  • Norrländskan123
    Brumma skrev 2021-10-24 08:27:52 följande:

Jo, men du skrev att du "skulle ta tillbaka föräldradagar" om han inte betalade underhåll? Du kan ju inte ta tillbaka dagar som är hans redan?

Bra, ta tag i det så fort som möjligt. Tyvärr lär han väl knorra men bättre ta det nu än senare.. underhållsstödet höjs successivt ju äldre barnet blir.

Hävdar han fortfarande att han inte har råd så får försäkringskassan ta det med honom istället. Ert barn har rätt till försörjning. Stämmer det att han inte har råd (försäkringskassan gör en uträkning baserat på förra årets taxering) så behöver han inte betala hela summan utan försäkringskassan går in och betalar resten, så att du alltid får hela underhållsstödet oberoende av hans betalningsförmåga.

Jag skrev att han skulle ta tillbaks föräldradagar som han fört över till mig, pg a att jag önskade att han betalade ett underhåll.

From nu kommer jag enbart gå efter vad lagar och regler säger och vi kommer även ha samarbetssamtal där det ska skrivas avtal om frågor rörande barnet.
  • Norrländskan123
    Brumma skrev 2021-10-24 08:38:25 följande:

Vi är många som ser att kostnaderna BEROR på barnets existens men skiljer på tyckande och fakta gällande hur man räknar ut underhåll..

Du frågade om du kan begära pengar i efterhand pga att han köpt en skoter. Svaret ör helt enkekt nej, de sakerna har inte med varabsra att göra. Du tog även upp frågan om han inte borde betala mer pga ditt inkomstbortfall och även där är svaret nej, eftersom det räknas som "din" ekonomi/kostnad. Det är hekt enkekt så man räknar.

I verktyget du använde för att räkna ut ubderhållet räknas det dock med genom att man utgår från föräldrarnas överskott. Det är även gjort så att du som boendeförälder har större rätt till bostadsbidrag, eftersom boendekostnad inte räknas in i underhållet.

Jag borde väl egentligen ansökt om underhållsstöd utöver underhållsbidrag men det kan man bara göra en månad bak i tiden så det känns ju inte lönt nu. Det är som det är och jag har lärt mig av mina misstag och min önskan att vara tillmötesgående och ha en bra relation med pappan. Ibland är det bättre att ha så lite kontakt som möjligt.
  • Norrländskan123
    Brumma skrev 2021-10-24 09:13:19 följande:

Bra.

Hoppas han går med på samarbetssamtal, det är ett bra ställe att få hjälp på.

Skall ni skriva umgängesavtal så är det bra att tänka långt framåt, eller skriva för kortare perioder kanske. Ha med hur ni skall dela upp jul, lov, sommarsemester osv. Gärna hur umgängesresor skall skötas framåt (vi hade så att en förälder lämnade och en hämtade). Förhoooningsvis får ni en bättre relation i framtiden och då kan man avvika från scheman och beatämmelser men har man ingen fungerande relation är det bra att ha något att hänvisa till.

Exakt. Jag kommer vilja ha ett längre schema så att vi just nu inte behöver ha så mycket kontakt för att vi inte ska kunna irritera oss på varann.
  • Norrländskan123
    Anonym (Skumtomte) skrev 2021-10-24 09:42:26 följande:

Om barnet går i fsk är det bra att ha det som gemensam punkt för att hämta/lämna. Då slipper du se honom den stunden också.

Så kommer det bli. Men jag kommer hämta barnet på kvällen hos pappan då barnet kommer sova hos mig. Vi har en plan att successivt öka umgänget så barnet anpassar sig till pappan mer. Och i framtiden blir det växelvis boende.

Men just nu är hon så liten så det är inte aktuellt och med tanke på att pappan inte varit så delaktig hennes första år i livet skulle jag aldrig tillåta att hon helt plötsligt en dag bor där varannan vecka. Hon har en trygghet och det är jag. Pappan måste få tid på sig för att bygga upp det. Hur framtiden blir är osett men jag hoppas hans ansvar och engagemang ökar för våran dotters skull.
  • Norrländskan123
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-25 15:58:40 följande:

...och i den, högre, summan som du angav nu, ingick det ju även:

"Extranöjen, presenter, vinter- och sommarsemester samt två språkresor"

Det är ju inga kostnader som du har NU, och inte heller när barnen är i tonåren kan du KRÄVA att pappan ska betala hälften av två språkresor, om han inte tycker att de är viktiga. Min exman betalade inte en krona, inte ens fickpengar, när jag skickade min dotter till Goethe-institutet i en tysk stad en sommar. Det tycker jag var dåligt, men det är inget man kan blanda in domstolar, advokater eller Försäkringskassan i...

Nej det är det inte. Men om jag gör en uträkning på försäkringskassans hemsida tycker jag man ska gå efter den. Oavsett vad barnet kostar. Då slipper man tjafsa utan håller sig till försäkringskassans riktlinjer. Endel är ju experter på att ha låga utgifter för barnen, men det ska inte spela någon roll i detta fall. Eller tycker vissa att man då ska betala tillbaks överskottet till pappan? Samtidigt som jag inte skulle kräva mer pengar av pappan om jag skulle välja att köpa dyra märkeskläder till mitt barn.
  • Norrländskan123
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-25 16:21:10 följande:

...och det skulle ur barnperspektivet vara det bästa, menar du? Att kanske förlora sin ena förälder helt?

Däremot tror jag att det är bra om man sätter sig ner och kommer överens om sådana saker, innan man skaffar barnen. Och att man vid det tillfället även pratar om, hur man ska göra om man går isär. Visst, när man är tokkär kan man inte tänka sig att den dagen kommer att komma - men de flesta som gifter sig idag, skriver ändå ett äktenskapsförord. Och kan man göra DET, så kan man även göra ett avtal (ja kanske inte skriftligt då) om, hur man ska dela på föräldraskapet om man skulle gå isär. Sedan måste man ändå alltid räkna med, att förutsättningarna kan ändras. 

Att förlora vårdnaden betyder inte att man förlorar umgänge.
  • Norrländskan123
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-25 15:54:45 följande:

Fast där har de ju dels räknat med basutrustningen för ett spädbarn (och den köpte ni väl medan ni båda bodde ihop, det var väl inte du som betalade för allt - barnvagn, skötbord, spjälsäng o.s.v.?), och dels med en - STOR - inkomstminskning. Det där verkar vara en sida för typ högutbildade hipsterföräldrar. Om du inte tjänar så mycket i vanliga fall, så förlorar du inte särskilt mycket heller. Det är hur-eller-hur inget som pappan ska stå för, nu när ni inte längre bor ihop. Utan klarar du dig inte, så får du gå till soc som alla andra ensamma mammor som inte klarar sig själva. 

Jag har köpt 9/10 grejer med egna pengar redan då vi var tillsammans. Vi hade inte gemensam ekonomi. Jag har haft tur att jag har fått mycket saker från mina vänner och min familj.

Jag vill att underhållet ska betalas ut som försäkringskassans riktlinjer säger.
  • Norrländskan123
    Törstiga tuppen skrev 2021-10-25 18:39:24 följande:

Men varför fortsätter du att tjata om uträkningar? Se bara till att få barnbidraget och lagstadgat underhåll genom försäkringskassan. Sedan släpper du hans ekonomi. Den har du inte med att göra.

Det kommer jag göra. Men jag blir så irriterad att man bråkar om underhållsbidraget och hävdar att man absolut inte har råd men ändå köper fordon. För mig går det inte ihop. Ska ska inte vara meningen att en förälder ska ta allt ansvar plus få det jobbigt ekonomiskt för att den andre föräldern inte orkar ta sitt ansvar. Jag blir så less att det ska vara sånna orättvisor men det kommer vi aldrig nånsin komma ifrån.

Jag går vidare nu och släpper det som varit men har lärt mig otroligt mycket och kommer ta med mig det i framtiden. Jag kommer alltid ta fullt ansvar för mitt barn och kommer alltid finnas där för henne.
  • Norrländskan123
    Brumma skrev 2021-10-25 23:02:11 följande:

Men ser du inte skillnaden mellan att ha en månatlig utgift (underhåll) och en engångskostnad (skotern)? Skotern lär ju inte kosta inköpssumman varje månad, liksom underhållet inte bara betalas en gång för att sedan inte behöva betalas mer.

Jag ser skillnaden. Tycker ändå det är fel att säga att man inte har råd att betala för sitt barn (den summa som fk?s räkningsverktyg har tagit fram) och sen gå och köpa ett fordon. Men jag kanske ska köpa en ny bil och säga att jag inte har råd med vinterkläder för barnet och säga att han får betala det.
  • Norrländskan123

Vill tillägga att det står på försäkringskassans hemsida att den förälder som tjänar mer ska bidra mer till barnets kostnader. som jag förstår det av dom flesta här så tycker ni det är rimligt att pappan som har ut 25000kr ska betala samma summa för barnet som jag, som har ut drygt 10000kr i månaden.

Så klart kommer jag inte kräva pengar i efterhand, jag har själv gått med på ett avtal men hade inte kunskaperna jag har nu.

Barnbidraget kommer gå till mig. Han kommer att få betala underhållsbidrag eller så ansöker jag om underhållsstöd. Sen löser sig resten förhoppningsvis. Har han barnet mer än 5 dygn på rad eller totalt 6 dygn i månaden så kommer han få göra avdrag med 1/40 per dygn. Då går vi efter regler och lagar och det blir inget ner tjafs.

Det betyder inte att jag ska behöva så för hennes kostnader hos pappan utan har han en skyldighet att se till att hon har det hon behöver hos honom. Kläder kommer jag skicka med., men förbrukningsvaror och mat får han fixa själv.

• Norrländskan123
    Törstiga tuppen skrev 2021-10-26 18:04:59 följande:

Men ditt barn kostar inte mer än 1700+1700+1250 kr i månaden, så vilka kostnader fiskar du efter!

Jag vill barnbidrag och underhåll till mitt mat ska vara precis enligt dom lagar och regler som försäkringskassan säger.
  • Norrländskan123
    Fliselisan skrev 2021-10-26 18:24:14 följande:

Har inte läst allt som skrivits men börja med att begära att barnbidraget kommer till dig, då barnet bara bor där.

Om du får 1250 i barnbidrag, pappan betalar 1800kr så måste du tänka att du också lägger till 1800 till denna summa, vilket täcker mycket av ett barns behov.

Om barnets pappa betalar underhållsbidrag så har han fullgjort sin plikt. Även om det sticker i dina ögon att du är den som måste vabba och ta ut föräldraledighet osv så har du ingen rätt att få mer pengar för detta. Strunta i hans snöskotrar och saker han köper. Att betala 1800 i månaden suger men är ännu värre att inte umgås med sitt barn.

Ja, du behöver troligen en större lägenhet då du har barnet, har högre matkostnader osv. Vänta bara tills barnet blir större och allt kostar ännu mer. Men du kan fortfarande inte kräva mer av pappan.

Tänk istället på allt du vinner som förälder i kontakten med ditt barn. Allt går inte att mäta i pengar.

Så du tycker att jag med en inkomst på drygt 10000 ska bidra med exakt samma summa till vårt barn som pappan som har nästan 30000? Så säger inte försäkringskassan. Man bidrar utefter sina inkomster.

Jag skulle inte byta bort tiden mot mitt barn mot något annat. Jag värdesätter det. Men då det ska tjorva och hotas pg a olika orsaker så ser jag helst att allt går korrekt till utifrån dom lagar och regler som finns. Då kan inte pappan komma med undanflykter.
  • Norrländskan123
    Törstiga tuppen skrev 2021-10-26 18:52:32 följande:

Hur mycket anser du att din ettåring kostar i snitt per månad? Om du själv inte bidrar med en enda krona är underhållet som du får ( genom försäkringskassan om ni ej kommer överens ) och barnbidraget 2950 kr. Bidrar du själv med 1/3 av det pappan gör har du 3550 kr. HUR ska du motivera att din ettåring kostar mer än så? I reell kostnad.

Jag har gjort uträkning på försäkringskassans hemsida där jag fyllt i kostnader för barnet och våra inkomster och utgifter. Det är min motivering.
  • Norrländskan123
    Törstiga tuppen skrev 2021-10-26 19:40:57 följande:

Så du kan inte ens skriva summan du kommit fram till?

Vilken summa tänkte du på? Underhållsbidraget vart 1800.
  • Norrländskan123
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-27 05:20:43 följande:

Jo, en del kvinnor, som har levt med en högavlönad man (eller en som är högavlönad i förhållande till dem själva), fattar inte att de måste klara sig själva när förhållandet tar slut. Och så använder de de gemensamma barnen som slagträn, för att försöka suga ut ett underhåll som de egentligen tänker leva på själva, och inte lägga specifikt på barnet.

Som sagt, i vissa andra länder (som de tysktalande), kan domstolen utdöma ett underhåll till exhustrun utanpå underhållet till eventuella barn, men det skulle inte TS ha fått om hon bott i något av dom länderna heller, eftersom hon inte varit gift med mannen. Sambo räknas inte, för då har mannen inte varit officiellt försörjningsskyldig för kvinnan under tiden de bodde ihop heller, och blir det naturligtvis inte efter separationen. 

Om man enligt lag har rätt till ett visst belopp betyder inte det att man använder barnen som slagträ. Blir så less att man ska behöva försvara sina rättigheter. Han kommer inte betala dagisavgift eller försäkring för henne, inte heller hennes kläder och leksaker.

Vi kan ju ta och prata om pappan som inte tar ett jävla ansvar och kommer och går som han själv vill. Aldrig har han badat ungen, klippt naglar eller köpt något hon behöver. Han väljer bort henne för att det är viktigare att han får sin fritid så han kan köra skoter och supa. Vill gärna att man skickar med matlådor om ungen ska äta och grattar inte ens henne på hennes födelsedag. Jävla synd om honom för han har ju rätt att skita i barnet. Men jag som mamma, som gör allt för henne dag som natt, jag får vara massa skit för att jag vill ha ett underhåll, som jag enligt lag har rätt till. Nej fy vad dålig jag är som suger ut alla pengar från en sån underbar pappa.
  • Norrländskan123
    sextiotalist skrev 2021-10-27 08:42:00 följande:

Nu behöver du andas lite. Jättetrist att ditt barn fått en så oengagerad pappa. Som jag förstått det, inget som du säkert är förvånad över (även om det inte alls är ovanligt att dessa pappor kan steppa upp efter en separation, men tydligen inte denna pappa)

Båda föräldrarna har ett försörjningsansvar (och den ena förälderns försörjningsansvar uppfylls inte enbart via boendet, vilket du trodde i ett tidigare inlägg). Man ska försörja efter förmåga.

Vi har, tack och lov, möjlighet att få stöd via staten/FK (där de in sin tur kräver pengarna från den andra föräldern), för att säkra barnets försörjning.

I de flesta fall, så (även om barnet av olika orsaker bor heltid hos den andra föräldern) så tar umgängesföräldern ofta sitt ansvar.

Så ta nu och sök underhåll via FK, och sedan så släpper du vad ditt ex gör med sina pengar. Fokusera på att ha ett bra liv, er och ditt barn. Lycka till, jag vill bara att man ska kunna skilja på "fan vad jag är förbannad och vad livet är orättvist" till att "dessa möjligheter har jag och ska göra det bästa av detta"

Det jag menade att jag uppfyller mina försörjningsskyldigheter med att vara boendeförälder är ju att jag köper också saker till barnet. Om jag skulle slå ut kostnaderna på ett helt år så räcker inte underhållsbidrag enbart.

Jag kommer hädanefter att gå efter vad lagar och regler säger och jag kommer att släppa det. Ibland behöver man få ut sin frustration. Det är ju inte alls ovanligt för ensamstående (mest mammor) att hamna i sånna här situationer. Vi verkar enligt många bara ha skyldigheter medans pappor enbart har rättigheter.
Svar på tråden Tjafs om underhåll