Anonym (XXX) skrev 2021-10-27 05:20:43 följande:
Jo, en del kvinnor, som har levt med en högavlönad man (eller en som är högavlönad i förhållande till dem själva), fattar inte att de måste klara sig själva när förhållandet tar slut. Och så använder de de gemensamma barnen som slagträn, för att försöka suga ut ett underhåll som de egentligen tänker leva på själva, och inte lägga specifikt på barnet.
Som sagt, i vissa andra länder (som de tysktalande), kan domstolen utdöma ett underhåll till exhustrun utanpå underhållet till eventuella barn, men det skulle inte TS ha fått om hon bott i något av dom länderna heller, eftersom hon inte varit gift med mannen. Sambo räknas inte, för då har mannen inte varit officiellt försörjningsskyldig för kvinnan under tiden de bodde ihop heller, och blir det naturligtvis inte efter separationen.
Om man enligt lag har rätt till ett visst belopp betyder inte det att man använder barnen som slagträ. Blir så less att man ska behöva försvara sina rättigheter. Han kommer inte betala dagisavgift eller försäkring för henne, inte heller hennes kläder och leksaker.
Vi kan ju ta och prata om pappan som inte tar ett jävla ansvar och kommer och går som han själv vill. Aldrig har han badat ungen, klippt naglar eller köpt något hon behöver. Han väljer bort henne för att det är viktigare att han får sin fritid så han kan köra skoter och supa. Vill gärna att man skickar med matlådor om ungen ska äta och grattar inte ens henne på hennes födelsedag. Jävla synd om honom för han har ju rätt att skita i barnet. Men jag som mamma, som gör allt för henne dag som natt, jag får vara massa skit för att jag vill ha ett underhåll, som jag enligt lag har rätt till. Nej fy vad dålig jag är som suger ut alla pengar från en sån underbar pappa.