Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Kan man få medicin utskrivet om man varit missbrukare?

klyban skrev 2021-10-23 14:06:02 följande:

Ja det kan du, och har dom kvar varningen påsig, så kommer de bli svåra att övertyga.

Finns inte en varning kvar på dig som de ser, så komemr de behandla dig som alla andra.

Är det liknande substanser du missbrukade som du ska ha nu?

Det är en stor myt att det finns dessa varningar du tror.
  • Anonym (....)
    Drottningen1970 skrev 2021-10-23 16:01:17 följande:

Fast om du läser dina journaler på nätet så ser du att det finns ett särskilt avsnitt som heter ?uppmärksamhet? eller nåt sånt. Där kan det definitivt finnas anteckningar om man har exempelvis en missbruksproblematik eller en misstänkt missbruksproblematik.

Ja, men det är ingen varning som poppar upp.
  • Anonym (....)
    Anonym (f) skrev 2021-10-23 16:53:20 följande:

Tidigare intravenöst missbruk poppar upp i alla fall. Som risk för blodsmitta, även om det gått 10 år utan missbruk.

Nej, det poppar inte upp som en varning.
  • Anonym (....)
    klyban skrev 2021-10-23 20:46:52 följande:

De kan lägga in dessa på patientnivå på samma sätt man lägger in mediciner man inte tål tex och på nått som heter uppmärksamhetssignaler.

Men jag misstänker detta krävs en del för de ska göra detta.

Nej, det gör man inte. Cave mot läkemedel läggs oftast in, men absolut inte alltid. Varning för tidigare missbruks lägsta inte in på patientnivå men dokumenteras (oftast) journalen. Men det är inget som automatiskt poppar upp.
  • Anonym (....)
    Anonym (f) skrev 2021-10-24 00:09:40 följande:

De sa de på kvinnokliniken att det gjorde när jag kom in akut för skrapning, de hejdade sig och sa att det stod risk för blodsmitta och frågade mig varför. 

Då hade jag varit ren från missbruk i 12 år.

Blodsmitta syns alltid tydligt. Men det behöver inte vara kopplat till tidigare missbruk.

Alla blodprover där man inte vet om patienten har någon smitta behandlas som misstanke om smitta på labb.
  • Anonym (....)
    klyban skrev 2021-10-24 08:30:41 följande:

Det är där det hamnar om de gör det.

Nej. Det finns ingen varning som poppar upp. Det skrivit in in på medicinlistan, eller på någon uppmärksamhetsflik. Det skrivs dock i journalen, men som läkare så kan man få leta om man inte vet det sedan innan.
  • Anonym (....)
    Anonym (f) skrev 2021-10-24 13:38:39 följande:

Men jag har aldrig haft någon blodsmitta.

Så bra
Svar på tråden Kan man få medicin utskrivet om man varit missbrukare?