Inlägg från: TheSwedishKiwi |Visa alla inlägg
  • TheSwedishKiwi

Erfarenheter av blödning i tidig graviditet

Jag är i skrivande stund gravid efter mitt tredje IVF försök. Men då jag blöder dagligen kan jag verkligen inte slappna av. Jag vet att det är vanligt med blödningar i tidig graviditet, men jag skulle gärna vilja höra andras erfarenheter av det för att lugna mig lite. Jag är inte ute efter berättelser om missfall, utan de gånger graviditeten varit lyckad trots blödningar.

Lite om min erfarenhet än så länge - Mitt embryo sattes in 7 oktober, och jag började blöda 10 dagar senare (ungefär i samband med att min mens skulle börjat). Det började med rosa, men sen lite rött. Mestadels har det varit brunt, men speciellt på morgonen brukar det komma en del färskt blod. Det har aldrig varit så mycket att jag behöver använda binda eller tampong, utan det räcker med trosskydd. Det mesta droppar i toaletten när jag kissar eller hamnar på pappret när jag torkar mig. Imorse kom en klump ut (ca 2-3 cm stor skulle jag gissa på) och det droppade en hel del rödbrunt blod i toaletten och jag fick lite panik.

Mina graviditetstest har de senaste 4-5 dagarna haft väldigt starka plus, och det jag tog idag hade två lika starka linjer. Jag har pratat med kliniken och de kan inte direkt säga vad det är såklart, men har sagt att jag inte ska ge upp hoppet då mina tester är så starka och jag inte blött lika mycket som en vanlig mens.

Så det jag skulle vilja veta från er som blött under första månaderna är:

Hur mycket blödde ni?
    Kom det någonsin klumpar av koagulerat blod?
    När slutade det blöda?
    Blödde ni också mer efter natten (på morgonen)?

Supertack för alla svar jag kan få!
  • Svar på tråden Erfarenheter av blödning i tidig graviditet
  • TheSwedishKiwi
    Unique1 skrev 2021-10-23 21:42:54 följande:

Grattis till graviditeten! Jag förstår verkligen din oro, jag blödde mer eller mindre dagligen från pluss till ca. v.12 och det var mestadels på morgonen, i regel färska blödningar så inte bruna flytningar. Kom på pappret när jag hade varit på toa så jag hatade att gå på toaletten för de var så psykiskt påfrestande, men graviditeten höll i sig och nu är min dotter 3år.

Din beskrivning låter precis som min graviditet, så jag hoppas och tror att ditt lilla pyre ligger där inne och gror :)

Åh vad skönt att höra någon som haft liknande erfarenhet! Du fick aldrig någon förklaring till varför du blödde? Morgonen är verkligen hemsk eftersom jag vet att jag kommer se blod varje gång. Jag hoppas verkligen att jag har lika mycket tur som du hade och den lille vill stanna kvar!
  • TheSwedishKiwi
    Kakelugn skrev 2021-10-23 22:07:43 följande:

Jag blödde precis som du beskriver att du gör, från vecka 7 till 13. Först ett stort hematom, sen en polyp på livmoderhalsen. Hjärtat slog och barnet mådde bra. Dock avslutades graviditeten i vecka 14, på grund av missbildningar (som inte hade något med blödningarna att göra enligt läkarna). Blödningarna hade precis slutat när vi upptäckte det på kub.

Vad tråkigt att höra att ni fick avsluta graviditeten, det måste varit jobbigt! Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Jag är någonstans i vecka 4-5 tror jag, så mina blödningar verkar ha börjat tidigare än vad många brukar nämna.
  • TheSwedishKiwi
    Kakelugn skrev 2021-10-23 22:08:53 följande:

Vi hade också gjort ivf och en läkare sa att det oftare hände i ivf-graviditeter av nån anledning. Kanske att man råkat skrapa med kanylen gissade hon.

Men borde inte blödningen börja rätt snart efter återföringen tänker jag då? Eller tror du då att de menar att blodet samlas i livmodern och kommer ut senare? Jag började blöda ca 10 dagar efter återföringen. En del av mig tänker att det skulle kunna vara en så kallad genombrottsblödningen eftersom den kom i samband med att mensen skulle komma. Så jag hoppas lite smått på att det slutar blöda inom de kommande dagarna precis som en mens skulle göra. Men det är bara att avvakta och se.
  • TheSwedishKiwi
    Kakelugn skrev 2021-10-23 22:16:25 följande:
    Tack <3 Det var förjävligt. Men om du är så tidigt, då har du alldeles nu plussat? Jag är faktiskt gravid igen, och jag blödde även denna gång från typ 3+1 till ca 3+6. Alltså i vecka 4. Sen slutade det helt. Antar att det var nån nidblödning, även om jag tyckte det var sent för jag visste ju att embryot borde fäst nån dag innan blödningarna började (ivf fet). Har inte blött mer sen. Vet ännu inte om barnet är friskt för jag är bara i vecka 11.
    Jag har plussat sen 18 oktober, och innan också men då kan det lika gärna varit Ovitrellen (hormonspruta) som spökade då den kan hålla i sig i 10 dagar. Jag har ingen aning vilken typ av blödning det är jag har. Det enda jag vet är att det inte är som en vanlig mens. Det är annan färg och konsistens på blodet. Så därför gissar jag på genombrottsblödning om det nu inte är missfall på G.
Svar på tråden Erfarenheter av blödning i tidig graviditet