• Anonym (Total panik!)

Autism/Aspergers

Hej!

För ca 1 vecka sedan fick jag reda på att min 7 åriga son har problem i skolan. Han har väldigt svårt för att läsa av sociala koder och är väldigt fysisk mot sina klasskamrater, hans lärare upplever att det är svårt att få kontakt med honom under lektionerna (speciellt under de lektioner som rör ämnen han inte är intresserad av), han gömmer sig gärna under bänken när han inte förstår och inte kan få hjälp och i värsta fall springer han till och med ut ur klassrummet.

Detta visade sig har varit ett problem som pågått väldigt länge, men jag har inget fått veta. Jag har fått samtal när något gått dåligt eller indikitationer på sämre dagar, men aldrig i den befattning att detta skulle pågå varje dag, hela tiden. Detta gör mig så oerhört ledsen och i fullständig panik.

Vad gör jag nu? Jag har ringt till rektorn och bett om ett möte. Jag har även pratat med pedagogerna som är ansvariga för min pojke. Jag hoppas på en tid snart.

Jag har varit inne och läst om autism och saker som påminner om autism hos min pojke är det som jag nämnt ovan men också att han har svårt för mat, är ljud- och doftkänslig, har svårt för jeanstyg och liknande.

Känner någon igen detta? Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Förlåt om min text är osammanhängande. Jag är bara i sådan fullständig panik!

• Svar på tråden Autism/Aspergers
  • Anonym (E)

Kan vara autism eller annan NPF men går inte att veta. Bra att bollen verkar vara i rullning för att hjälpa honom :)

• lövet2

Lugn! Han är samma pojke som han alltid varit, men nu har han hamnat i en miljö som han inte är van vid och inte riktigt klarar av. De vuxna i skolan behöver hjälp att förstå honom och han behöver hjälp att hantera allting i skolan.

Ja, det låter som någon form av autism, så du ska få en snabblektion:

För 20 år sedan delade man upp autism i två sorter, beroende på deras intelligens. En IQ under det normala kallades autism och IQ över det normala kallades Aspergers. Numera undviker många att säga Aspergers, eftersom det fått namn efter en tysk man med nazistiska åsikter. I stället säger man AST (AutismSpektrumTillstånd) om alla som har någon form av autism. I vår familj är vi vana vid att använda Aspergers, så det har vi fortsatt att göra.
    Pojkar och flickor med autism fungerar inte riktigt likadant. Din pojke låter som ett skolboksexempel. På skolan där jag jobbar i bland, finns en pojke i samma ålder med precis samma beteende, och han ska snart utredas för AST.

Du har säkert upptäckt att din pojke har en del egenheter, som hans jämnåriga inte har. De går inte att uppfostra bort. Hans hjärna är kopplad lite annorlunda än andras, och det kan ingen av er ändra på. De där annorlunda kopplingarna ger både för- och nackdelar. En sak som kan ge problem är att hans sinnen funkar på ett annat sätt än ditt. Ett tyg du tycker känns lite strävt kan göra ont på honom. Varma sköna ullstrumpor kan klias på honom. När du hittar kläder han gillar, så köp flera likadana (inte för många medan han växer förstås!).
    Många tycker att duschen gör ont. Att det sticker i huden. Det finns lösningar. En del skruvar bort duschmunstycket. Andra kör helt enkelt med mutor. En glass som belöning efter duschen.

Maten? Sök tips på föräldraforum och ställ dig i kö för att träffa en dietist.

Det allra viktigaste är att ha tydliga regler och att han har ett schema att följa. Det ger honom trygghet att veta exakt vad som gäller och vad som ska göras när. Att han kliver upp samma tid varje dag, har samma morgonrutiner, kanske samma frukost, går till skolan samma tid. Sedan kan du tyvärr inte göra så mycket åt vad som händer i skolan. Är läraren vettig, så prata med den. Säg att sonen behöver tydliga direktiv vid varje uppgift, för annars förstår han inte. Han behöver också lugn och ro när han ska jobba. Kanske de kan sätta upp en skärm runt hans bänk?

Det kan vara lång kö för en utredning, så kontakta BUP och ställ er i kö.

• SweeneyToad
    lövet2 skrev 2021-10-25 19:15:55 följande:
    Lugn! Han är samma pojke som han alltid varit, men nu har han hamnat i en miljö som han inte är van vid och inte riktigt klarar av. De vuxna i skolan behöver hjälp att förstå honom och han behöver hjälp att hantera allting i skolan.

För 20 år sedan delade man upp autism i två sorter, beroende på deras intelligens. En IQ under det normala kallades autism och IQ över det normala kallades Aspergers. Numera undviker många att säga Aspergers, eftersom det fått namn efter en tysk man med nazistiska åsikter. I stället säger man AST (AutismSpektrumTillstånd) om alla som har någon form av autism. I vår familj är vi vana vid att använda Aspergers, så det har vi fortsatt att göra.
    Pojkar och flickor med autism fungerar inte riktigt likadant. Din pojke låter som ett skolboksexempel. På skolan där jag jobbar i bland, finns en pojke i samma ålder med precis samma beteende, och han ska snart utredas för AST.

Du har säkert upptäckt att din pojke har en del egenheter, som hans jämnåriga inte har. De går inte att uppfostra bort. Hans hjärna är kopplad lite annorlunda än andras, och det kan ingen av er ändra på. De där annorlunda kopplingarna ger både för- och nackdelar. En sak som kan ge problem är att hans sinnen funkar på ett annat sätt än ditt. Ett tyg du tycker känns lite strävt kan göra ont på honom. Varma sköna ullstrumpor kan klias på honom. När du hittar kläder han gillar, så köp flera likadana (inte för många medan han växer förstås!).
    Många tycker att duschen gör ont. Att det sticker i huden. Det finns lösningar. En del skruvar bort duschmunstycket. Andra kör helt enkelt med mutor. En glass som belöning efter duschen.

Det allra viktigaste är att ha tydliga regler och att han har ett schema att följa. Det ger honom trygghet att veta exakt vad som gäller och vad som ska göras när. Att han kliver upp samma tid varje dag, har samma morgonrutiner, kanske samma frukost, går till skolan samma tid. Sedan kan du tyvärr inte göra så mycket åt vad som händer i skolan. Är läraren vettig, så prata med den. Säg att sonen behöver tydliga direktiv vid varje uppgift, för annars förstår han inte. Han behöver också lugn och ro när han ska jobba. Kanske de kan sätta upp en skärm runt hans bänk?

Att man på vissa ställen kanske har slutat säga Aspergers, beror inte på att Asperger själv hade nazistiska åsikter. Det beror på helt andra saker. 

Om man har AST är det fel på hjärnan, läste senast idag i en bok som heter ''Psykiatri'', och det kapitlet som var skrivet av Christopher Gilberg, att höger halvan av hjärnan är nedsatt. 
  • lövet2
    SweeneyToad skrev 2021-10-25 19:22:12 följande:
    Att man på vissa ställen kanske har slutat säga Aspergers, beror inte på att Asperger själv hade nazistiska åsikter. Det beror på helt andra saker. 

Om man har AST är det fel på hjärnan, läste senast idag i en bok som heter ''Psykiatri'', och det kapitlet som var skrivet av Christopher Gilberg, att höger halvan av hjärnan är nedsatt. 
    Vissa delar av hjärnan fungerar sämre än hos andra ja - men vissa delar fungerar bättre. Jag hörde t ex en engelsk professor för ett tag sedan, som påstod att av de 100 bästa matematikerna i landet, så är det i princip allihop som har Aspergers.
  • Anonym (Autistisk tjej)

Det gick utmärkt att vara normal intelligent och få diagnosen autism förut också. Att vissa slutat säga Asperger beror på att diagnosen är borttagen i DSM sedan 2013 och den kommer med största sannolikhet försvinna i ICD- 11 som kommer ut nästa år. Diagnosen kommer alltså inte finnas kvar. 
  • Anonym (Total panik!)

Jag vill tillägga att jag inte är orolig för vem min pojke numera kommer att vara. Jag är orolig för att han inte ska få den hjälp han behöver då han tydligen inte tas på allvar i skolan (med tanke på hur länge detta har pågått utan någon större strävan efter kontakt med mig). Dessutom är jag orolig för hur jag som mamma ska kunna ta hand om mitt barn ur ett eventuellt autism perspektiv. Jag har ingen kunskap alls och vill ju kunna bemöta honom på bästa sätt i alla situationer. Min son är mitt allt, mitt liv.

• Anonym (Total panik!)

Är väldigt tacksam för ditt svar. Väldigt informativt.

Jag vill inte att min oro ska misstolkas. Jag är inte orolig för vem han är efter en eventuell diagnos. Min son är min son, oavsett diagnos, förändrad vardag osv. Vad jag oroar mig för är hur jag som förälder kan bemöta mitt barn utifrån hans behov, hans förutsättningar. Jag har ingen som helst kunskap kring autism mer än det jag kan läsa på via nätet. Det finns dock också frågor kring varför skolan inte har försökt ta kontakt med mig angående dessa svårigheter tidigare. Att man låtit det fortskrida såhär sedan förskoleklass (samma mentorer) utan att lägga fram hur det verkligen är. Att bara benämna tuffa dagar här och var är ju långt i från den sanning jag har fått nu.
  • Anonym (Social träning)

Jag tänker att det är oerhört viktigt att lära honom sociala koder utantill, vad man säger och när, hur man hälsar, hur man äter och dricker vid bordet, att man inte tar den sista biten av något som står på bordet om flera sitter vid bordet, hur man pratar när man är i grupp, hur man beter sig när man är bjuden på kalas eller när man själv har bjudit folk på kalas; att man hälsar genom att ta i hand och titta personen i ögonen och man hälsar på alla lika länge. Att man ska ställa frågor och lyssna på svaret. Alltså vett och ettikett inlärt utantill. Och träna det och rätta och öva.

Man måste inte ha naturlig fallenhetför det sociala, man måste bara veta skilnaden mellan rätt och fel, och få andra att känna sig sedda. Man måste bli socialt tränad.

• Anonym (Total panik!)
    Anonym (Social träning) skrev 2021-10-25 23:44:03 följande:

Jag tänker att det är oerhört viktigt att lära honom sociala koder utantill, vad man säger och när, hur man hälsar, hur man äter och dricker vid bordet, att man inte tar den sista biten av något som står på bordet om flera sitter vid bordet, hur man pratar när man är i grupp, hur man beter sig när man är bjuden på kalas eller när man själv har bjudit folk på kalas; att man hälsar genom att ta i hand och titta personen i ögonen och man hälsar på alla lika länge. Att man ska ställa frågor och lyssna på svaret. Alltså vett och ettikett inlärt utantill. Och träna det och rätta och öva.

Man måste inte ha naturlig fallenhetför det sociala, man måste bara veta skilnaden mellan rätt och fel, och få andra att känna sig sedda. Man måste bli socialt tränad.

Du måste skämta..
  • Anonym (…)
    Anonym (Total panik!) skrev 2021-10-26 06:33:07 följande:

Du måste skämta..

Om din son redan klarar detta redan så är det ju jättebra. Men jag tycker din kommentar om att det skulle vara ett skämt är nedlåtande mot de som faktiskt har en diagnos autism/ tidigare asp då detta är exempel på sådant som det är viktigt att träna på. Sociala färdigheter finns liksom inte färdigförpackade på hyllan i mataffären för dessa barn /ungdomar.
Svar på tråden Autism/Aspergers