• Anonym (Semester)

Är jag ensam om att inte få semester på grund av att jag var sjuk

3 dagar innan årets sommar semester så var jag med om en olycka och blev gipsad på båda benen. Sjukskriven 3 dagar innan efterlängtad ledighet och istället sängliggande. Tillbaka på jobbet (chef som var på att jag skulle komma tillbaks så jag avbröt sjukskrivningen efter 6 veckor)

Nu har jag fortfarande mina 6 semesterveckor innestående men får EVENTUELLT ut 3 dagars ledighet vid nyår på grund av lite personal.

Vad gör man i ett sånt läge? Yrkar på att man behöver ta igen sig och använda sin semester eller var mina gipsade veckor min ledighet i år?

• Svar på tråden Är jag ensam om att inte få semester på grund av att jag var sjuk
  • ttcjuliaa

Sjukskrivning är sjukskrivning. Dina semesterdagar har du kvar. Om du får semester eller inte vid nyår är upp till arbetsgivaren men om du ansöker om ledighet en god tid innan så ska det finnas särskilda skäl för din arbetsgivare att avslå den. Det kan till exempel vara en fråga om personaltäckning. Detta borde stå i ditt kollektivavtal om ni går under ett sådant. Nu vet jag inte vad du jobbar med men en del arbetsgivare löser det med att de som jobbade förra året får fri detta året.

• Anonym (Varför)

Varför avbryta sjukskrivning för att chefen säger det?

• Anonym

Prata med facket om hur du ska tänka och göra
    Du behöver kvalificerade råd

• Anonym (....)
    Anonym (Semester) skrev 2021-10-25 23:16:42 följande:

3 dagar innan årets sommar semester så var jag med om en olycka och blev gipsad på båda benen. Sjukskriven 3 dagar innan efterlängtad ledighet och istället sängliggande. Tillbaka på jobbet (chef som var på att jag skulle komma tillbaks så jag avbröt sjukskrivningen efter 6 veckor)

Nu har jag fortfarande mina 6 semesterveckor innestående men får EVENTUELLT ut 3 dagars ledighet vid nyår på grund av lite personal.

Vad gör man i ett sånt läge? Yrkar på att man behöver ta igen sig och använda sin semester eller var mina gipsade veckor min ledighet i år?

Om du inte var sjukskriven under din semester så är det förbrukad.

Varför var du enbart sjukskriven i 3 dagar med två gosade ben???
  • Anonym (Dina)

Du har rätt till semester. Kontakta facket och prata med dem. De brukar generellt sett vara kunnigare i dina rättigheter än vad vi på FL är.

Prata även med din arbetsgivare. Är de villiga att låta dig ta ut tolv veckors semester nästa sommar? Det kan ju vara bättre även för din arbetsgivare att du får ta ut en del av semestern under vintern.

• Anonym (Dina)

Tre dagar FÖRE semestern, underförstått ?och under semestern?.

Anonym (....) skrev 2021-10-26 00:11:33 följande:

Om du inte var sjukskriven under din semester så är det förbrukad.

Varför var du enbart sjukskriven i 3 dagar med två gosade ben???

• Anonym (Ellen)

Arbetsgivaren har enligt lag skyldighet att lägga ut 4v semester under sommartid. Om detta inte är möjligt, tex pga sjukfrånvaro som i ditt fall, så ska den så gott det går läggas ut under andra tider på året.
    Jag råder dig också att prata med facket så att du får den ledighet du har rätt till. De flesta arbetsgivare brukar inte vilja ha höga semesterskulder gentemot sina medarbetare och det är inte ens säkert att du har rätt att spara alla dessa dagar. Så ni bör försöka lösa detta.

• Anonym (Ag)
    Anonym (Semester) skrev 2021-10-25 23:16:42 följande:

Fråga din chef när du ska ta ut din semester. Du har rätt att få ut din semester varje år. Blir det bråk kolla med facket.
  • Anonym (....)
    Anonym (Dina) skrev 2021-10-26 07:29:08 följande:

Tre dagar FÖRE semestern, underförstått ?och under semestern?.

Nej, detnär inte på något sätt underförstått när du skriver att du var sjukskriven 3 dagar och sedan hade semester. Då tolkas det som att du inte var sjukskriven på din semester och därmed har förbrukat din semester.
  • Anonym (Mn)

Vad menar du med tre dagar vid nyår? Får du inte ta mer semester i år eller är det just runt jul du inte får ta ut den?

Svar på tråden Är jag ensam om att inte få semester på grund av att jag var sjuk