• Anonym (Mamma)

Återkommande långvarig förkylning

Mitt barn har nu varit förkyld varje dag i 5 veckor. Innan dess var mitt barn förkyld flera veckor med någon veckas uppehåll för att sedan få den här långvariga förkylningen som är nu. Är det normalt? Barnet är 3 år

• Svar på tråden Återkommande långvarig förkylning
  • Anonym (Ne)

Vilka symptom har barnet?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Ne) skrev 2021-10-26 23:38:48 följande:

Vilka symptom har barnet?

Snorig.
  • Anonym (Ne)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-10-27 07:54:19 följande:

Snorig.

Barn snorar och kan göra det i en evighet. Är andra symptom som feber, dåligt allmäntillstånd eller halsont borta så är nog barnet friskt och ni kan återgå till er vardag med jobb/förskola om ni har det :)
  • violis

För några år sedan förutsatt att barnet gått på förskola från ca 1-1 1/2 års ålder..nej - då hade jag sagt - kolla upp allergier ,polyper etc… idag efter denna tid med corona restriktioner , är det tyvärr vanligt att förkylningarna avlöser varann på löpande band. Barnen hinner knappt bli tillräckligt friska för att gå tillbaka till förskolan innan nästa virus slår till . Detta eftersom barnen ( o vi vuxna ) i princip inte har något immunförsvar mot förkylningsvirus längre - de små barnen för att de aldrig hunnit utveckla något försvar eftersom de inte träffat på så många virus 🦠 o vi vuxna för att försvaret är en färskvara o vårt immunförsvar hunnit delvis glömma bort dessa virus 
    ( med det sagt så är det självklart bra att utesluta allergier etc ändå )

• Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-10-27 07:54:19 följande:

Snorig.

Snuva kan tyvärr sitta i flera månader när dom är så små. Det ni kan vara uppmärksamma på är om det skulle vara tunn rinnsnuva som plötsligt är borta som genom ett trollslag, och sen plötsligt är tillbaka. Då kan det vara allergisk snuva.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2021-10-27 08:08:45 följande:

Snuva kan tyvärr sitta i flera månader när dom är så små. Det ni kan vara uppmärksamma på är om det skulle vara tunn rinnsnuva som plötsligt är borta som genom ett trollslag, och sen plötsligt är tillbaka. Då kan det vara allergisk snuva.

Tack för svar! Har dina barn också varit förkylda så länge utan uppehåll?
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-10-27 09:01:49 följande:

Tack för svar! Har dina barn också varit förkylda så länge utan uppehåll?

Ja, min äldsta var snorig mer eller mindre en hel vinter. Tjockt snor, växlande vitt /grönt :-P Hon var dock lite mindre än ditt barn, runt två år.
Svar på tråden Återkommande långvarig förkylning