Shofalerittan skrev 2021-10-31 21:33:25 följande:
Hon gör sånna här smågrejer som hon vet att jag stör mig på och inte gillar, men som jag inte kan förklara för min partner på något sätt eftersom att det är så lowkey.
Exempelvis frågade hon min partner 3 ggr framför mig när min födelsedag var och glömde ändå bort den förens hon frågade en sista gång på natten haha. Andra ggr ger hon mej grejer och förväntar sig att vi ska ta bilder tsm med grejen, så hon kan skicka till sina vänner. I mina ögon enbart för att visa hur bra hon är o hur dålig jag är. Osv osv.
Det här är saker hon gör som är så oskyldigt dryga så att jag inte kan förklara det för min sambo, utan att han kan ha en bortförklaring till beteendet eller någon slags förklaring. Behöver därför komma på strategier och oskyldiga pikar för att slippa hennes fasoner utan att det blir för tydligt att det är otrevligt på något sätt, för då blir jag the bad guy.
Min erfarenhet av personer som håller på så är att man inte kan vinna över dem. Man kan ignorera och försöka låta kontakten rinna ut i sanden (men det är lite svårt när det är svärmor). Det finns allt för många passiv-aggressiva personer som beter sig så.
Det bästa är nog att försöka låta hennes beteende rinna av dig. Visa ingen reaktion. Du ska absolut vara artig och inte otrevlig men föd inte henne. Troligtvis gillar hon även att se dina reaktioner tippar jag.
Visar du att du inte bryr dig eller att hennes handlingar eller ord inte når dig (inte får dig att reagera) så brukar de sluta (men nu är detta din svärmor så det är en annan relation som man inte blir av med på samma sätt som en bekant). Sen kan du reagera hur mycket du vill hemma bakom stängda dörrar. Så länge svärmor inte får veta det.
Det kan mycket väl vara så att svärmor beteende sig småilla mot din sambos ex också. Sånna här personer brukar inte huxflux börja med sånt här beteende från ingenstans.