• Shofalerittan

    Skickar selfies på sig själv hela tiden

    Jag är lite socialt inkapabel och kan inte avgöra om det här är ett konstigt beteende eller inte. Men min svärmor skickar konstant selfies på sig själv. Antingen skickar hon bara en bild eller skriver typ ?vad gör ni? Hur mår ni?? Osv. Jag förstår inte vad hon förväntar sig för svar på bilderna? Jag skickar aldrig selfies på mig själv från ingenstans till någon o vet inte om det här är någonting som är vanligt? Vad ska jag svara? Jag brukar bara svara någon hjärtemoji på bilderna men vet inte om det förväntas nått annat av mig, vad hade ni svarat?

  • Svar på tråden Skickar selfies på sig själv hela tiden
  • Anonym (Mina)
    Shofalerittan skrev 2021-10-29 17:57:30 följande:

    En annan grej: Om jag typ inte lagt en kommentar på någon bild hon skickat t mej. Så säger hon när vi ses ex: såg du den här bilden jag skickade på mig när jag hade rött läppstift? O så visar hon den igen trots att hon redan skickat den o då måste jag ju typ säga: åh vad fin, eller vad kul eller nått som passar till bilden. Hahah, det här är så konstigt egentligen. Jag blir liksom tvingad att lägga någon kommentar oavsett när hon sätter mig i sånna situationer.


    Om du börjar skicka en massa olika selfies till henne tror du hon skulle kommentera, tycka det blev lite intensivt eller skulle detta enbart eskalera då? Du skulle även kunna skicka en massa olika bilder på din katt eller guldfisk eller ekorre (om du saknar husdjur så ta ett valfritt som du ser ibland). Se vad som händer.
  • Anonym (??)

    Ja! Men gör så att du väljer ut din favoritväxt i lägenheten (om du nu har krukväxter) och så svarar du med enbart en bild på den. Lite från en ny vinkel varje gång. Störtkul ju! Och om hon undrar så får du väl säga att du inte vet vad du ska svara på hennes bilder så du tänkte att du skickar en fin bild tillbaka helt enkelt. Kanske hon tröttnar på din palm eller begonia efter ett tag?


    Anonym (Mina) skrev 2021-10-29 22:11:02 följande:

    Om du börjar skicka en massa olika selfies till henne tror du hon skulle kommentera, tycka det blev lite intensivt eller skulle detta enbart eskalera då? Du skulle även kunna skicka en massa olika bilder på din katt eller guldfisk eller ekorre (om du saknar husdjur så ta ett valfritt som du ser ibland). Se vad som händer.


  • Anonym (XXX)
    Anonym (Lite kär i sig själv?) skrev 2021-10-29 18:21:31 följande:

    Flitigt användande av selfies är väldigt vanligt bland kvinnor som gillar sitt eget utseende. Jag tror man skall se upp lite med detta, då det gör en kär i sig själv och ger ofta motsatt effekt på omgivningen.

    Min styvmor bär med sig ett fotoalbum(!!!) nästan vart hon än är för att kunna visa hur snygg/sexig hon var när hon var ung. En slags modellportfolio...fast det var utvik i "Aktuell rapport" och liknande tidningar, samt en del baddräkt/bikini/underkläder-reklam och inte "riktiga" modelljobb med kläder. De porrigaste bilderna har hon i ett annat album, men det är bikini, bara bröst och även helnaket (utan zoom på könsdelar) hon kan trycka upp i ansiktet på nästan vem som helst för att visa hur snygg hon var, som en slags poäng. Visst det var hon, men de senaste bilderna har 30 år på nacken, de äldsta 50.

    Sådär vill man inte vara när man är nästan 70 bast. Tror därför man skall stilla narcissismen något.


    Jag har en ännu värre: en släkting till mig hade ett tag en kvinna i 45-årsåldern som hade någon muskelsjukdom (jag säger inte att hon kunde rå för det), som fick henne att se väldigt gammal och ful ut. Hennes ansikte var helt slappt och hon hade inget minspel, det såg otäckt ut innan man vande sig.

    Min släkting gick omkring med flera foton på henne i plånboken, som visade henne när hon var ung, då hon var en typisk blond och blåögd söt svensk tjej. Min släkting kände henne förstås inte då! Dessa bilder visade han upp för alla som ville se eller inte ville se, ungefär som att han "ursäktade sig" för att han var tillsammans med en så ful kvinna: "hon har inte alltid sett ut som hon gör nu", sa han till alla. Blev alltid jättekonstig stämning av det. 
  • Anonym (L)
    Shofalerittan skrev 2021-10-29 17:49:02 följande:
    Inte riktigt, är ganska obekväm vid konfrontationer. Men vid ett tillfälle för typ 3 månader sen så ringde hon helt oprovocerat o anklagade mig för en massa sjuka saker. Hon sa tillslut, efter att jag inte sagt så mycket i konvon att: jag vet att du är ung men du är för omogen o måste växa upp. O då sa jag: Nej det är du som är omogen som är 55 år o pratar så här om och till någon som är 30 år yngre. Då sa hon: jag har inte tid för det här, o då sa jag bara att: okey men det var du som ringde till mig haha. Då la hon på o sen dess har hon inte sagt något rakt i mitt ansikte iaf.
    Alltså, det är ju detta som är hennes verkliga problem - att hon är så här otrevlig mot dig, skäller ut dig, pratar skit om dig och anklagar dig för en massa sjuka saker. Uppenbarligen har hon ju något emot dig, och ändå har hon mage att skicka en massa selfies till dig som hon vill ha komplimanger för. Jag skulle minimera kontakten med henne om jag var du.

    Vad är det med alla elaka svärmödrar där ute? Man hör inte lika ofta om svärfäder som beter sig illa (även om det förekommer).
  • Anonym (Mina)
    Shofalerittan skrev 2021-10-29 17:49:02 följande:

    Inte riktigt, är ganska obekväm vid konfrontationer. Men vid ett tillfälle för typ 3 månader sen så ringde hon helt oprovocerat o anklagade mig för en massa sjuka saker. Hon sa tillslut, efter att jag inte sagt så mycket i konvon att: jag vet att du är ung men du är för omogen o måste växa upp. O då sa jag: Nej det är du som är omogen som är 55 år o pratar så här om och till någon som är 30 år yngre. Då sa hon: jag har inte tid för det här, o då sa jag bara att: okey men det var du som ringde till mig haha. Då la hon på o sen dess har hon inte sagt något rakt i mitt ansikte iaf.


    Detta låter onekligen väldigt underligt.

    Antingen är det något socialt fel på din svärmor.

    Eller så pratar din sambo ut med svärmor om dig och hon helt okritiskt absorberar när han behöver få utlopp över något i er relation. Sen tar upp detta med dig fast att det inte är hennes sak. Man måste kunna ventilera känslor och irritationsmoment angående sin relation med de som står en närmast utan att det påverkar deras relation (men nu brukar väl normalt folk ventilera med sina vänner och inte sin mamma). Om han är förtrolig med sin mamma och hon tar ut det mot dig så kanske han borde sluta att prata med sin mamma?

    Det bästa är kanske att inte svara henne och bara vara trevlig men saklig när hon nämner det när ni ses? Om hon frågar varför du inte svarat kan du säga att det inte var direkt någon fråga att svara på i meddelandet hon skickade.
  • Anonym (llll)
    Shofalerittan skrev 2021-10-29 19:13:52 följande:
    Nu skickade hon en till bild. Är det konstigt att be min sambo säga åt henne? Han har sagt åt henne en gång när hon skickade massa till honom, men inte gällande att skicka till mig. Har inte pratat om det än med honom heller för vet inte om han kmr bli sur över att jag kritiserar hans mammas beteende typ.
    Han måste väl ändå inse det konstiga om du visar alla bilder hon skickat dig över en tidsperiod? 
    Säg bara att du inte sagt nåt förut för att du inte tanke det var så viktigt men nu känner att du att du behöver hans hjälp. 
  • Anonym (llll)
    Shofalerittan skrev 2021-10-29 17:57:30 följande:

    En annan grej: Om jag typ inte lagt en kommentar på någon bild hon skickat t mej. Så säger hon när vi ses ex: såg du den här bilden jag skickade på mig när jag hade rött läppstift? O så visar hon den igen trots att hon redan skickat den o då måste jag ju typ säga: åh vad fin, eller vad kul eller nått som passar till bilden. Hahah, det här är så konstigt egentligen. Jag blir liksom tvingad att lägga någon kommentar oavsett när hon sätter mig i sånna situationer.


    Inte sunt från hennes sida.

    Om det var min svärmor som gjorde så där hade jag nog bara sagt: "ja, den har jag sett" men inget beröm liksom. 
  • Shofalerittan
    Anonym (Mina) skrev 2021-10-31 10:05:49 följande:

    Detta låter onekligen väldigt underligt.

    Antingen är det något socialt fel på din svärmor.

    Eller så pratar din sambo ut med svärmor om dig och hon helt okritiskt absorberar när han behöver få utlopp över något i er relation. Sen tar upp detta med dig fast att det inte är hennes sak. Man måste kunna ventilera känslor och irritationsmoment angående sin relation med de som står en närmast utan att det påverkar deras relation (men nu brukar väl normalt folk ventilera med sina vänner och inte sin mamma). Om han är förtrolig med sin mamma och hon tar ut det mot dig så kanske han borde sluta att prata med sin mamma?

    Det bästa är kanske att inte svara henne och bara vara trevlig men saklig när hon nämner det när ni ses? Om hon frågar varför du inte svarat kan du säga att det inte var direkt någon fråga att svara på i meddelandet hon skickade.


    Dom har inte heller så mycket kontakt längre pga hennes beteende mot mig. Hon bestämde sig första gången vi träffades för att inte tycka om mig och gjorde det väldigt tydligt att hon gillade min partners ex mycket bättre haha.

    Har inte svarat på 4 dagar nu o hon fortsätter att skicka bilder. De senaste 4 dagarna har hon skickat 12 bilder sammanlagt. Jag berättade för min sambo o han skrattade bara :S vet inte hur jag ska tolka det riktigt
  • Shofalerittan
    Anonym (L) skrev 2021-10-31 07:46:43 följande:

    Alltså, det är ju detta som är hennes verkliga problem - att hon är så här otrevlig mot dig, skäller ut dig, pratar skit om dig och anklagar dig för en massa sjuka saker. Uppenbarligen har hon ju något emot dig, och ändå har hon mage att skicka en massa selfies till dig som hon vill ha komplimanger för. Jag skulle minimera kontakten med henne om jag var du.

    Vad är det med alla elaka svärmödrar där ute? Man hör inte lika ofta om svärfäder som beter sig illa (även om det förekommer).


    Det är just därför jag blir ganska obekväm av det. Jag är liksom inte hennes vän och vill inte se olika selfies på henne varje dag, det förstör mitt humör lite haha. Men det känns som en otrevlig sak att säga.
  • Anonym (Mina)
    Shofalerittan skrev 2021-10-31 16:52:24 följande:

    Dom har inte heller så mycket kontakt längre pga hennes beteende mot mig. Hon bestämde sig första gången vi träffades för att inte tycka om mig och gjorde det väldigt tydligt att hon gillade min partners ex mycket bättre haha.

    Har inte svarat på 4 dagar nu o hon fortsätter att skicka bilder. De senaste 4 dagarna har hon skickat 12 bilder sammanlagt. Jag berättade för min sambo o han skrattade bara :S vet inte hur jag ska tolka det riktigt


    Är detta ett sätt för henne att försöka förstöra förhållandet? Om hon inte gillar dig men gillade din sambos föredettingar? Det är något maniskt över att skicka 12 selfies på 4 dagar till sin svärdotter kunniga tycka? Speciellt eftersom ni inte är bundis.
  • Shofalerittan
    Anonym (Mina) skrev 2021-10-31 21:11:38 följande:

    Är detta ett sätt för henne att försöka förstöra förhållandet? Om hon inte gillar dig men gillade din sambos föredettingar? Det är något maniskt över att skicka 12 selfies på 4 dagar till sin svärdotter kunniga tycka? Speciellt eftersom ni inte är bundis.


    Hon gör sånna här smågrejer som hon vet att jag stör mig på och inte gillar, men som jag inte kan förklara för min partner på något sätt eftersom att det är så lowkey.

    Exempelvis frågade hon min partner 3 ggr framför mig när min födelsedag var och glömde ändå bort den förens hon frågade en sista gång på natten haha. Andra ggr ger hon mej grejer och förväntar sig att vi ska ta bilder tsm med grejen, så hon kan skicka till sina vänner. I mina ögon enbart för att visa hur bra hon är o hur dålig jag är. Osv osv.

    Det här är saker hon gör som är så oskyldigt dryga så att jag inte kan förklara det för min sambo, utan att han kan ha en bortförklaring till beteendet eller någon slags förklaring. Behöver därför komma på strategier och oskyldiga pikar för att slippa hennes fasoner utan att det blir för tydligt att det är otrevligt på något sätt, för då blir jag the bad guy.
  • Anonym (Mina)
    Shofalerittan skrev 2021-10-31 21:33:25 följande:

    Hon gör sånna här smågrejer som hon vet att jag stör mig på och inte gillar, men som jag inte kan förklara för min partner på något sätt eftersom att det är så lowkey.

    Exempelvis frågade hon min partner 3 ggr framför mig när min födelsedag var och glömde ändå bort den förens hon frågade en sista gång på natten haha. Andra ggr ger hon mej grejer och förväntar sig att vi ska ta bilder tsm med grejen, så hon kan skicka till sina vänner. I mina ögon enbart för att visa hur bra hon är o hur dålig jag är. Osv osv.

    Det här är saker hon gör som är så oskyldigt dryga så att jag inte kan förklara det för min sambo, utan att han kan ha en bortförklaring till beteendet eller någon slags förklaring. Behöver därför komma på strategier och oskyldiga pikar för att slippa hennes fasoner utan att det blir för tydligt att det är otrevligt på något sätt, för då blir jag the bad guy.


    Min erfarenhet av personer som håller på så är att man inte kan vinna över dem. Man kan ignorera och försöka låta kontakten rinna ut i sanden (men det är lite svårt när det är svärmor). Det finns allt för många passiv-aggressiva personer som beter sig så.

    Det bästa är nog att försöka låta hennes beteende rinna av dig. Visa ingen reaktion. Du ska absolut vara artig och inte otrevlig men föd inte henne. Troligtvis gillar hon även att se dina reaktioner tippar jag.

    Visar du att du inte bryr dig eller att hennes handlingar eller ord inte når dig (inte får dig att reagera) så brukar de sluta (men nu är detta din svärmor så det är en annan relation som man inte blir av med på samma sätt som en bekant). Sen kan du reagera hur mycket du vill hemma bakom stängda dörrar. Så länge svärmor inte får veta det.

    Det kan mycket väl vara så att svärmor beteende sig småilla mot din sambos ex också. Sånna här personer brukar inte huxflux börja med sånt här beteende från ingenstans.
  • Shofalerittan
    Anonym (Mina) skrev 2021-10-31 22:09:12 följande:

    Min erfarenhet av personer som håller på så är att man inte kan vinna över dem. Man kan ignorera och försöka låta kontakten rinna ut i sanden (men det är lite svårt när det är svärmor). Det finns allt för många passiv-aggressiva personer som beter sig så.

    Det bästa är nog att försöka låta hennes beteende rinna av dig. Visa ingen reaktion. Du ska absolut vara artig och inte otrevlig men föd inte henne. Troligtvis gillar hon även att se dina reaktioner tippar jag.

    Visar du att du inte bryr dig eller att hennes handlingar eller ord inte når dig (inte får dig att reagera) så brukar de sluta (men nu är detta din svärmor så det är en annan relation som man inte blir av med på samma sätt som en bekant). Sen kan du reagera hur mycket du vill hemma bakom stängda dörrar. Så länge svärmor inte får veta det.

    Det kan mycket väl vara så att svärmor beteende sig småilla mot din sambos ex också. Sånna här personer brukar inte huxflux börja med sånt här beteende från ingenstans.


    Ja det är nog det som funkar bäst. Har tagit så mycket avstånd som möjligt men beter mig ändå anständigt mot henne liksom. Jag ser inte henne som en kompis eller något liknande så det blir bäst så.

    Precis. Det är ett beteendemönster hos henne, har pratat med exet och dom gillade inte heller varann pga saker svärmor gjorde. Ingen gillar henne i vår närhet förutom min sambo egentligen. Men det är svärmor trots allt haha
Svar på tråden Skickar selfies på sig själv hela tiden