• cremepuffs

    Varför har alla vinterjacka inne i gallerior?

    Nyfiken. Alla svettas och är jättevarma, men alla envisas ändå med att ha på sig sin vinterjacka inne på shoppingcenter eller gallerior.

    Kan någon förklara varför?

    Varför är jag ensam om att ta av mig jackan?

  • Svar på tråden Varför har alla vinterjacka inne i gallerior?
  • Anonym (gr)

    Man orkar inte bära på vinterjackan och den är för stor för att packa ned. Om man vet med sig att man ska gå runt inne bara så brukar jag ta en lite tunnare jacka, typ en höstjacka på vintern.

  • Anonym (Bobvious)

    För att de snart ska gå ut igen och en jacka är klumpig att dra runt med, man vill ju ha båda händerna fria för att titta på saker.

  • Anonym (A)

    Därför att jag hatar kyla och är ganska kallfrysen av mig. Är hellre varm än kall.

  • Anotherone

    För att det är jobbigt att gå runt och bära den?
    För att man ville ha en varm jacka på vägen dit. Borde man hellre tagit en tunn jacka för att inte svettas inomhus?
    Det är ett fritt land, varför stör du dig så på detta?

  • cremepuffs
    Anotherone skrev 2021-10-27 15:25:32 följande:

    För att det är jobbigt att gå runt och bära den?

    För att man ville ha en varm jacka på vägen dit. Borde man hellre tagit en tunn jacka för att inte svettas inomhus?

    Det är ett fritt land, varför stör du dig så på detta?


    Haha oj, stör mig verkligen inte. Jag är ju som sagt mest nyfiken eftersom jag ofta tänkt på det bara.

    Som jag skrev tar jag av mig jackan eftersom jag också tar en varm jacka på vägen dit, och undrade därför mest varför andra inte gör det. Och baserat på svaren så handlar det mest om bekvämlighet och rörlighet.

    Men tack för ditt svar i alla fall!
  • Anonym (q)

    Var skulle jag stoppa den? Händerna vill jag ju ha fria... och inte att någon ska tro att jag försöker sno saker för att jag håller t.ex kläder med samma hand som jackan. Självklart öppen om den är på.

  • flygrl

    Det är väl det där som flera tagit upp att man inte har just nånstans göra av jackan. Jag tycker väl oftast det räcker ta av mössa och handskar och knäppa upp jackan men känner jag att jag blir fööör varm tar jag av mig jackan med (kan hända om jag tillbringar många timmar i en galleria typ när det ska handlas julklappar).

  • Anonym (galen)

    För att en vinterjacka är för stor och klumpig för att bära runt på. Helt plötsligt har man inte händerna fria för att göra det man gick dit för. 

    Blir helt ärligt galen av skiten. Varför måste det vara helt absurt varmt inuti galleriorna under vintern? Vem vill ha det? Alla tvingas ju gå dit i massa tjocka kläder och sedan svettas sönder. Visst kan man inte ha det för kallt p.g.a de anställdas bekvämlighet men det är löjlig varmt i många gallerior på vintern. Vill man inte ändra tempen, kan inte några gallerior testa att ha en garderob där man kan checka in sin vinterjacka för 20 kr för de som vill?

  • Mrs Moneybags

    Om jag åker dit med bilen lägger jag jackan i bilen, men om jag inte tar bilen har jag ju ingenstans att lägga jackan och då behåller jag den på. Inte konstigare än så...

  • Anonym (Hhjj)
    Anonym (galen) skrev 2021-10-29 00:27:00 följande:

    För att en vinterjacka är för stor och klumpig för att bära runt på. Helt plötsligt har man inte händerna fria för att göra det man gick dit för. 

    Blir helt ärligt galen av skiten. Varför måste det vara helt absurt varmt inuti galleriorna under vintern? Vem vill ha det? Alla tvingas ju gå dit i massa tjocka kläder och sedan svettas sönder. Visst kan man inte ha det för kallt p.g.a de anställdas bekvämlighet men det är löjlig varmt i många gallerior på vintern. Vill man inte ändra tempen, kan inte några gallerior testa att ha en garderob där man kan checka in sin vinterjacka för 20 kr för de som vill?


    Ofta går de anställda dessutom i kortärmat eller iaf tunnare kläder. Hur vore det ifall de sänkte temperaturen lite för de besökande och de anställda ta på sig något extra ifall de fryser..
  • momjanet
    Anonym (Hhjj) skrev 2021-10-29 18:54:13 följande:
    Ofta går de anställda dessutom i kortärmat eller iaf tunnare kläder. Hur vore det ifall de sänkte temperaturen lite för de besökande och de anställda ta på sig något extra ifall de fryser..
    För att det säkert är jättebekvämt att jobba med tjocka jackor på sig?
    Ja, för du menar att även personalen går runt så där mycket som du gör. de står inte alls still under mycket långa stunder i kassan. Bara som ett exempel.

    Ibland tappar jag hoppet om mänskligheten. Att tänka längre än lilltånageln verkar vara en extremt svår konst som få klarar av.


  • Anonym (Hm)
    Anonym (Hhjj) skrev 2021-10-29 18:54:13 följande:

    Ofta går de anställda dessutom i kortärmat eller iaf tunnare kläder. Hur vore det ifall de sänkte temperaturen lite för de besökande och de anställda ta på sig något extra ifall de fryser..


    Det finns något som heter arbetsmiljö?
  • Anonym (Hhjj)
    momjanet skrev 2021-10-29 19:01:33 följande:

    För att det säkert är jättebekvämt att jobba med tjocka jackor på sig?

    Ja, för du menar att även personalen går runt så där mycket som du gör. de står inte alls still under mycket långa stunder i kassan. Bara som ett exempel.

    Ibland tappar jag hoppet om mänskligheten. Att tänka längre än lilltånageln verkar vara en extremt svår konst som få klarar av.


    Så mycket behöver de inte sänkas så att man behöver klä på sig en tjock jacka. Finns väl annat som man kan klä på sig.. inte meningen heller att kunderna ska behöva svettas. Måste ju finnas ett mellan läge.

    Ibland svettas man ju även om utan jacka. Då lär de ju vara för varmt speciellt då om de anställda utan problem kan gå i kortärmat..

    Ska vara behagligt för alla
  • momjanet
    Anonym (Hhjj) skrev 2021-10-29 19:14:45 följande:
    Så mycket behöver de inte sänkas så att man behöver klä på sig en tjock jacka. Finns väl annat som man kan klä på sig.. inte meningen heller att kunderna ska behöva svettas. Måste ju finnas ett mellan läge.
    Ibland svettas man ju även om utan jacka. Då lär de ju vara för varmt speciellt då om de anställda utan problem kan gå i kortärmat..
    Ska vara behagligt för alla
    Och ibland fryser man trots tjocka jackor som flera i tråden beskrivit. Så då blir det ju som du skriver, en gyllene medelväg. Trots allt handlar det om arbetsmiljö och som kund lyder inte du under de lagarna eller vistas där särskilt länge. Tyckte mest att du kom med en egocentrisk och ogenomtänkt kommentar om att man ska rätta sig efter svettiga kunder.
  • fjanten

    Har jag med barnvagnen tar jag av den om jag blir varm, då går det ju att göra sig av med den. Dock tycker jag de brukar ha det ganska kallt inne på gallerior... Kanske för att så många går runt med jackorna på? Dock brukar jag öppna den och ta av ev mössa, handlar, halsduk m.m.

  • Räkan77

    De här tillfällena är typ de enda gångerna jag saknar att barnen blivit för stora för barnvagn. Var praktisk att ha som jackförvaring.

  • flygrl
    Anonym (galen) skrev 2021-10-29 00:27:00 följande:

    För att en vinterjacka är för stor och klumpig för att bära runt på. Helt plötsligt har man inte händerna fria för att göra det man gick dit för. 

    Blir helt ärligt galen av skiten. Varför måste det vara helt absurt varmt inuti galleriorna under vintern? Vem vill ha det? Alla tvingas ju gå dit i massa tjocka kläder och sedan svettas sönder. Visst kan man inte ha det för kallt p.g.a de anställdas bekvämlighet men det är löjlig varmt i många gallerior på vintern. Vill man inte ändra tempen, kan inte några gallerior testa att ha en garderob där man kan checka in sin vinterjacka för 20 kr för de som vill?


    Anonym (Hhjj) skrev 2021-10-29 18:54:13 följande:

    Ofta går de anställda dessutom i kortärmat eller iaf tunnare kläder. Hur vore det ifall de sänkte temperaturen lite för de besökande och de anställda ta på sig något extra ifall de fryser..


    Anonym (Hhjj) skrev 2021-10-29 19:14:45 följande:

    Så mycket behöver de inte sänkas så att man behöver klä på sig en tjock jacka. Finns väl annat som man kan klä på sig.. inte meningen heller att kunderna ska behöva svettas. Måste ju finnas ett mellan läge.

    Ibland svettas man ju även om utan jacka. Då lär de ju vara för varmt speciellt då om de anställda utan problem kan gå i kortärmat..

    Ska vara behagligt för alla


    Fast behagligt för alla är nog svårt att få till. För mig som är frusen av mig och gillar värme är det uppenbart att alla inte är som jag utan att en del som tex. ni som jag citerat här i stället föredrar va jag tycker är obehagligt kyligt. För mig är temperaturen i gallerior/köpcenter inget problem utan får gärna fortsätta va som det är. Kallare vill jag inte ha.

    Och tycker jag det blir för varmt med jacka tar jag alltså bara av mig den och problem solved. På sommaren tycker jag däremot det kan va lite jobbigt kallt i tex. mejeriavdelningen när man bara har typ shorts/kjol och en top. Brrr. Fast då kanske ni trivs i stället?!
Svar på tråden Varför har alla vinterjacka inne i gallerior?