• Anonym (Lena)

Varit sjukskriven kan jag få bolån???

Har råkat gjort ett fel!

Gjorde en låneansökan den 20e och fyllde då i den lön jag har när jag inte varit sjukskriven, har varit sjukskriven heltid 4 mån, sen deltid 2 mån. Visste att jag nu i månadsskiftet går tillbaka på fulltid på arbetet så därför skrev jag in den inkomsten. Skrev alltså i min normala årsinkomst på lånelöftet. Kom på nu att det kanske blir nekat pga det?

men nu läste jag att sjukpenning inte räknas och de kanske anser nu att de måste göra en ny kreditprövning? Eller att de ser på arbetsgivarintyget att jag haft sjukskrivning och nekar pga det?

Kan det vara så?

Min sambo tjänar 77000 i månaden men kan inte vara med på lånet för han har inkomst i annan valuta och vi har kollat upp det och det går inte, men kan man ändå nämna det för banken eller spelar det ingen roll?

Snälla nån som vet svara på alla frågor, trodde ej vi skulle hitta drömhuset såhär snabbt

• Svar på tråden Varit sjukskriven kan jag få bolån???
  • Anonym (Lena)

Alltså fick ett lånelöfte beviljat med den inkomst och utgifter jag har, bostaden kommer kosta mindre än den hyran jag klarat mig med hela tiden med sjukpenningen och går ju som sagt upp i tid till 100% nu i månadsskiftet.

• FuckGoggleAskMe

Inte för att jag vet ett dugg om låneansökningar, men en tidsbegränsad sjukskrivning som snart är över kan de väl inte vara intresserade av? Du tar lånet för ett antal år i framtiden och de vill veta om du har råd att betala av på lånet då.

• Anonym (AB)
    Anonym (Lena) skrev 2021-10-27 19:51:38 följande:

Alltså fick ett lånelöfte beviljat med den inkomst och utgifter jag har, bostaden kommer kosta mindre än den hyran jag klarat mig med hela tiden med sjukpenningen och går ju som sagt upp i tid till 100% nu i månadsskiftet.

Om du kommer att arbeta som vanligt från och med november så är det den lönen som gäller. Att du varit sjukskriven tidigare borde inte ställa till det. 
  • palettjunkie

Vet inte vad som gäller för just din bank men när jag ansökte om bolån behövde jag bara ett intyg från min arbetsgivare där det framkom min månadslön före skatt, anställningsform och att jag var heltidsanställd. Alltså inget de frågar om.

• Anonym (Lena)
    palettjunkie skrev 2021-10-27 20:56:54 följande:

Vet inte vad som gäller för just din bank men när jag ansökte om bolån behövde jag bara ett intyg från min arbetsgivare där det framkom min månadslön före skatt, anställningsform och att jag var heltidsanställd. Alltså inget de frågar om.

Jaha trodde det var ett sånt arbetsintyg med arbetade timmar per varje månad etc
  • palettjunkie
    Anonym (Lena) skrev 2021-10-27 21:34:31 följande:

Jaha trodde det var ett sånt arbetsintyg med arbetade timmar per varje månad etc

Jag behövde inte det, dock gjorde de kreditupplysning men om du inte har några större förändringar under tidigare år så borde det inte vara någon fara.
  • micc

Jag jobbar med bolån på bank.

Ja du kan få bolån även om du varit sjukskriven, du nämner ju själv att du kommer återgå till 100% arbete i månadsskiftet. Du kan ju alltid höra av dig till banken du ansökt om lånelöfte på för att berätta detta. Det är möjligt att de kommer vela se något intyg om att du nu kommer återgå till arbete.

Låter konstigt att banken nekar din man att ta bolån även om han har inkomst i annan valuta, hade rekommenderat att fråga en annan bank då som godkänner att han står med på ansökan, om även han vill äga huset.

Svar på tråden Varit sjukskriven kan jag få bolån???