Inlägg från: KaptenOhoy |Visa alla inlägg
  • KaptenOhoy

Varför mår folk så dåligt idag?

Gör som alla andra här och kill-gissar lite...

Sociala medier - Vi matas konstant med den "perfekta bilden" av hur ens liv borde vara. Bara lycka, aldrig någon grå vardag eller bekymmer. Man tror att sitt eget liv suger och att alla andra har det bra hela tiden. Vi ska dessutom vara 24-timmarsmänniskor och hinna med både jobb, barn, träning, TV-serier, laga mat, fixa sig själv, åka på resor och så vidare in absurdum...

Förhöjda dopamin-nivåer - Vi blir konstant belönade för vårt beteende genom enkla aktiviteter. Porr, spel med "belöningar" stup i kvarten och liknande, utan något motkrav på prestation. Kroppen vänjer sig vid en ökad dopaminnivå och kräver mer och mer, vilket i slutändan blir omöjligt att upprätthålla, och så kraschar det och man mår dåligt.

Naturligt flyktbeteende - Vi är programmerade att kunna känna och upptäcka en potentiell fara (Jag hörde något, tänk om det kommer en björn runt hörnet! Farligt!). I dagens värld har dessa primitiva faror bytta mot andra (Tänk om chefen inte gillar mig! Tänk om jag misslyckas?) mer komplicerade "faror", som dessutom inte försvinner lika lätt. Dessa hot stannar kvar i våra tankar betydligt längre, vår stressnivå byggs på tills vi inte orkar mer.

Högre krav - Samhället ställer i stort högre krav på varje enskild individ igenom hela livet. Livet var kanske inte "enklare förr", men det var fullt möjligt att hitta en enkel sysselsättning och jobba sig upp därifrån, eller helt enkelt nöja sig. Idag krävs det att du redan i låg ålder lägger i högsta växeln för att nå en position när du kommer ut i arbetslivet. Lägg till skenande bostadspriser, ett klimat som går åt skogen med mera så är det inte helt lätt att få pusslet att gå ihop.

Svar på tråden Varför mår folk så dåligt idag?