• Zouxman

Är en Afton en röd dag?

En Afton är en röd dag, enligt ett samtal jag precis hade. Jag sa, nej det är det väl inte. Det slutade med att jag kollade upp saken via google, då en viss osäkerhet rådde från min sida, jag vet ju att man är ledig generellt sett på Midsommarafton, Julafton, Nyårsafton osv... Men jag ville inte minnas att det var en röd dag.
    Nu har jag kollat, och mycket riktigt så är det INTE röda dagar, utan en Afton är ju en Afton, och många är lediga på en Afton, men det är inte en RÖD dag. Personen jag pratade med blev som förbytt, SUR. Ja men man säger att det är en röd dag för att folk är lediga... Gör en undersökning och fråga 100personer så får du se, att man i folkmun säger att en Afton är röd.

Så då tänkte jag... ja då gör jag väl det då... är en afton röd i folkmun?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är en Afton en röd dag?
  • Anonym (Nej)

En röd dag är röd dag i almanackan. Vilket jag röstat på.

Förstår dock även de som faktiskt tror att den är röd. För väldigt många är ju lediga även på aftonen

• Zouxman
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-28 14:12:04 följande:

En röd dag är röd dag i almanackan. Vilket jag röstat på.

Förstår dock även de som faktiskt tror att den är röd. För väldigt många är ju lediga även på aftonen

Ja, som sagt jag var inte 100%, utan blev osäker och behövde kolla upp det.
  • Anonym (Lydia)

En afton är inte en röd dag, du har så rätt.

Att man är ledig midsommarafton,  julafton, påskafton och nyårsafton - ja, det vet alla. Däremot råder det stor förvirring kring övriga aftnar som trettondagsafton, allhelgonaafton och pingsafton. Jobbar man heldag? Halvdag? Inte alls? Får man ob-tillägg för att det är afton? 

Det är däremot förvirrande och har varit olika på olika jobb.  

(Skoja till dem med vännen och berätta även om morsafton och farsafton som infaller i fiktiva almenackor dagarna före morsdag resp farsdag )

• Drottningen1970

Nej.

Afton är afton, röd dag är röd dag.

Har noll förståelse för att vuxna normalbegåvat folk inte förstår skillnaden om man nu inte råkar vara ny i sverige eller liknande.

Folk är så korkade.

• Zouxman
    Anonym (Lydia) skrev 2021-10-28 16:07:37 följande:

En afton är inte en röd dag, du har så rätt.

Att man är ledig midsommarafton,  julafton, påskafton och nyårsafton - ja, det vet alla. Däremot råder det stor förvirring kring övriga aftnar som trettondagsafton, allhelgonaafton och pingsafton. Jobbar man heldag? Halvdag? Inte alls? Får man ob-tillägg för att det är afton? 

Det är däremot förvirrande och har varit olika på olika jobb.  

(Skoja till dem med vännen och berätta även om morsafton och farsafton som infaller i fiktiva almenackor dagarna före morsdag resp farsdag )

Hahaha den var bra, fars afton... Är det då man blir "firad" av hustrun?
  • Anonym (Lördag)

Självklart är enbart en röd dag en röd dag, och dit hör (oftast) inte aftnar, även om många är lediga då. Tror alla aftnar har en "dag" efter sig, så aftnar är väl "dag innan röd dag". Dock kan ju en afton vara röd om den infaller på en söndag, men då är den ju inte röd för att den är en afton utan för att det är en söndag, som ju alltid är röd (ex julen 2023).

Många är även lediga på lördagar, dom är inte heller röda...

Använder din vän samma princip när det gäller parkering också, att på aftnar gå efter tid i röd text?

• Anonym (-)

Hur kan man ha gått ut skolan utan att ha förstått vad en röd dag är och att tex midsommarafton aldrig varit en röd dag?

• Anonym (Teddy)

Nej, afton är inte en röd dag. Personen du pratade verkar inte speciellt trevlig som inte klarar av att erkänna när hen har fel.

• Anonym (Tyra)
    Zouxman skrev 2021-10-28 13:26:21 följande:

En Afton är en röd dag, enligt ett samtal jag precis hade. Jag sa, nej det är det väl inte. Det slutade med att jag kollade upp saken via google, då en viss osäkerhet rådde från min sida, jag vet ju att man är ledig generellt sett på Midsommarafton, Julafton, Nyårsafton osv... Men jag ville inte minnas att det var en röd dag.
    Nu har jag kollat, och mycket riktigt så är det INTE röda dagar, utan en Afton är ju en Afton, och många är lediga på en Afton, men det är inte en RÖD dag. Personen jag pratade med blev som förbytt, SUR. Ja men man säger att det är en röd dag för att folk är lediga... Gör en undersökning och fråga 100personer så får du se, att man i folkmun säger att en Afton är röd.

Så då tänkte jag... ja då gör jag väl det då... är en afton röd i folkmun?

Däremot stavas inte afton med stor bokstav. 
  • Anonym (East Bay Ray)
    Anonym (Lydia) skrev 2021-10-28 16:07:37 följande:

Kul idé! Både mors- och farsafton kommer fr.o.m. nu att införas i min familj. Kanske även annandag mor resp. annandag far.
Svar på tråden Är en Afton en röd dag?