• Anonym (Sofi)

Hur kan man göra sig av med barnens saker?

Vi bor i en 2a med 2 barn.

En 3 åring och en 6 månaders.

Barnen, främst den stora då har fått mycket presenter genom åren. Leksaker, massor med gosedjur.

Vi har helt enkelt inte plats för alla dessa leksaker.

Då man bor trångt finns inte mycket förvaring dessutom vill vi inte vänja våra barn vid att ha så mycket, mycket är ju " skräp" billiga plastleksaker.

Vi har naturligtvis flertal gånger sagt till de släktingar att de inte få köpa såhär mycket till våra barn.

De lyssnar inte. Därför har vår stora nu vant sig med att få massa saker. Och det blir konstigt att ta av henne det hon redan fått.

Försöker fråga vår stora vad hon skulle kunna tänka sig att ge bort men såklart ska allting vara kvar då man frågar trots att de mest ligger utspritt överallt och i lådor.

Min fråga är: Hur gör ni, rensar utan barnens tillåtelse?

Vi vill rensa av utrymmesskäl men också endel saker vi helt enkelt inte vill hon ska leka med.

Det enklaste vore såklart att folk lyssnade och inte kom med alla dessa leksaker.

• Svar på tråden Hur kan man göra sig av med barnens saker?
  • Anonym (Smyg)

Smygrensa...men det jag verkligen inte gillar skulle jag ta bort direkt. Fråga inte en treåring så mycket för de förstår inte riktigt ändå.

Ibland blir man galen när det dyker upp plastgrejer som låter och drar batterier...

• Anonym (Sofi)

Det jag funderar mycket över är hur stor rätt man har som förälder att bestämma över barnets saker, att ta sig rätten att göra sig av med saker de fått, är det fel?

• Anonym (Smyg)
    Anonym (Sofi) skrev 2021-10-28 17:59:27 följande:

Det jag funderar mycket över är hur stor rätt man har som förälder att bestämma över barnets saker, att ta sig rätten att göra sig av med saker de fått, är det fel?

Det beror på ålder på barnet tycker jag. En treåring kan inte förstå att en grej den fått är skadlig eller förstå att man får inte plats med hur mycket som helst.
  • Limeblad

Rensa bort det som inte leks med. Det kan ju mellanlanda ett tag i förrådet innan du säljer/slänger.

• Anonym (Kvinna)

Du är barnets förälder, du bestämmer!

Säg åt släktingarna att de hellre ger pengar att spara till körkort eller dylikt. Säg att ni inte har plats och tvingas slänga/ ge bort sakerna för att ni inte får plats i er lägenhet snart. 
  • Ess

Nej det är inte fel att rensa ut deras grejer. 
    Kolla vad de leker med och vad de inte kommer sakna, eller har växt ifrån. Sen rensar ni ut de grejerna.

• Spucks

NEj, varför ska det vara fel? Det är ni som är föräldrar och ni bestämmer vilka saker barnet ska ha och hur många. Det enda jag gör är att om jag säljer en sak som mitt barn har fått (och inte ersätta den, tex. när jag säljer ett pussel som blev för enkelt och köpa en svårare), får barnet pengarna på sitt sparkonto. Och såklart tar jag inte bort saker som barnet verkligen leker med.
  • Anonym (Svar på tal)

Du frågar inte barn i den åldern, de har inte ens förmågan att ta såna beslut. Du går igenom deras leksaker när de sover eller inte är hemma och rensar ut sånt som de inte leker med längre eller som är helt olämpligt. Du kan dessutom ställa undan en del i förråd och byta ut mot det de leker med efter ett tag så tröttnar de inte på leksakerna lika snabbt. Fundera på om du kan sälja en del eller om du ska bara ge till välgörenhet, eller slänga/återvinna det som är trasigt så klart. Och sluta köp leksaker till dem, de får alldeles tillräckligt ändå. Du kan dessutom prata med släktingarna i förväg och önska sånt som vinteroverall i julklapp eller något annat lämpligt, en cykel när barnen blir äldre osv, då kanske det inte blir så mycket skräp som ges.

• Anonym (Svar på tal)

100 %. Du skulle kunna slänga det lika bra dagen efter, även om det så klart vore synd.
  • Tom Araya
    Anonym (Sofi) skrev 2021-10-28 17:52:58 följande:

Vi bor i en 2a med 2 barn.

En 3 åring och en 6 månaders.

Barnen, främst den stora då har fått mycket presenter genom åren. Leksaker, massor med gosedjur.

Vi har helt enkelt inte plats för alla dessa leksaker.

Då man bor trångt finns inte mycket förvaring dessutom vill vi inte vänja våra barn vid att ha så mycket, mycket är ju " skräp" billiga plastleksaker.

Vi har naturligtvis flertal gånger sagt till de släktingar att de inte få köpa såhär mycket till våra barn.

De lyssnar inte. Därför har vår stora nu vant sig med att få massa saker. Och det blir konstigt att ta av henne det hon redan fått.

Försöker fråga vår stora vad hon skulle kunna tänka sig att ge bort men såklart ska allting vara kvar då man frågar trots att de mest ligger utspritt överallt och i lådor.

Min fråga är: Hur gör ni, rensar utan barnens tillåtelse?

Vi vill rensa av utrymmesskäl men också endel saker vi helt enkelt inte vill hon ska leka med.

Det enklaste vore såklart att folk lyssnade och inte kom med alla dessa leksaker.

Jag tycker att man som förälder till mindre barn kan ta leksaker barnet definitivt har växt ifrån och göra sig av med dem, utan att fråga.

Skänk dem till välgörenhet.
Svar på tråden Hur kan man göra sig av med barnens saker?