• Truestory

    Kejsarsnitt eller vanlig förlossning

    Hej

    Väntar nr 2 är i v 32. Hade en hemsk förlossning vid förra tillfället. Där allt gick fel. Jag höll på i 60 Tim och det slutade med akut kejsarsnitt. Värkarbete satte inte igång. Jag hade svår havandeskapsförgiftning när jag kom in. Dom satte EDA fel två ggr. Dom pressade värkstimulerande under tiden jag inte hade smärtlindring såpass att akutlarm gick på barnet och några timmar minns jag inte ens pga smärta. Jag va helt borta. För att efter 60tim konstatera att hon kom ner med huvudet snett och kunde inte födas ut naturligt. Kejsarsnitt var det enda som gick bra.

    Nu till frågan. Jag står nu i valet och kvalet om jag ska välja ett planerat kejsarsnitt eller att föda vanligt. Ska man lyssna till barnmorskan och Läkare så tycker dom att jag har bättre förutsättningar att klara en vanlig förlossning än förra gången. Då jag i princip genomgått en förlossning utan själva krystningsfasen.

    Jag har även blivit röntgad och man har väl sagt att det ena utgångsmåttet ligger i gråzon men det klassas inte som en bäckenbottenträngsel

    Sedan är dom inte så pigga på att snitta två ggr då detaljer risker för komplikationer

    Själv är jag nog mer rädd för vaginala komplikationer. Spricka eller bristningar som man numera säger. Jag är en liten kvinna på 157cm. Jag har en mamma som har haft tre komplicerade förlossningar. Någon med liknande erfarenheter? Vad skulle ni valt? Och varför?

  • Svar på tråden Kejsarsnitt eller vanlig förlossning
  • Anonym (F)

    Jag skulle i ditt läge under inga omständigheter gå med på värkstimulerande dropp om du väljer att föda vaginalt. Det är förenat med risker efter ett tidigare snitt.

    Vill du ha fler än två barn? Om inte så skulle jag inte oroa mig överdrivet för riskerna med kejsarsnitt. De allvarliga riskerna ökar rejält efter två snitt.

    Vid din förra förlossning skulle de avbrutit tidigare för snitt. De lät det gå alldeles för långt.

    Vill du föda vaginalt så se till att få ett kejsarsnitt.

    Jag personligen skulle i ditt läge önska snitt. Och då är jag för min egen del egentligen väldigt skeptisk till kejsarsnitt. Det är inget jag vill i första taget.

    Hur rädd är du för vaginal förlossning? Rädsla påverkar förloppet så en förutsättning är enligt mig att du känner dig hyfsat ok och lugn med att föda vaginalt.

    Jag antar att de presenterar alla risker för dig? Däremot inte riskerna med vaginal födsel? Den statisk du fått presenterad är troligen för både planerat ocj akut snitt.

    Är du intresserad av statistiken för bara planerat ut (mindre risker än vid akut) så finns detta hos socialstyrelsen

  • Ebo88

    Du ska absolut lyssna till dig själv men tänk efter noga. Du kan ju alltid tillsammans med läkare ha en backup plan om du exempelvis väljer att föda vaginalt, att efter ex antal timmar så vill du ha ett k.snitt etc.

    Jag har gjort två snitt, mitt första 2017 var ett akut som gick väldigt snabbt och bra.

    Mitt andra som gjordes 2019 höll på att kosta mig livet. När jag låg på uppvaket så blev jag dålig och tillsist så gjordes ett ultraljud över buken, jag hade en inre blödning på 3 liter så det blev akut operation direkt. Under k.snittet så råkade dom göra en liten rispa på en hinna vid uti blåsan som stod och läckte. Under akut operationen så tog det flera timmar innan dom kunde hitta det. Låg på iva i 4 dagar och de två första var kritiska.

    Jag är gravid igen (förhoppningsvis, har haft lite blödningar och ska göra vul imorgon) och jag är sjukt nervös då jag måste göra snitt efter att ha gjort två innan. Ända vaginala förlossning jag har vart med om är när jag födde min dotter stilla i v.25 efter att hon hade somnat in i min mage.

    Jag tycker att du ska prata med läkare som sagt och komma överens om en plan som gör att du kan känna dig trygg under en förlossning, oavsett val av hur du förlöser.

  • Anonym (Karin)

    Kejsarsnitt. Jag har genomgått ett larmsnitt. Enda gången jag kände mig trygg under förlossningen, var i op-salen. Så som svensk förlossningsvård ser ut idag, så vill jag verkligen inte försöka föda vaginalt efter tidigare snitt.

  • Anonym (Sign)

    Helt klart kejsarsnitt. För barnets skull.

  • Truestory
    Anonym (F) skrev 2021-10-28 20:24:48 följande:

    Jag skulle i ditt läge under inga omständigheter gå med på värkstimulerande dropp om du väljer att föda vaginalt. Det är förenat med risker efter ett tidigare snitt.

    Vill du ha fler än två barn? Om inte så skulle jag inte oroa mig överdrivet för riskerna med kejsarsnitt. De allvarliga riskerna ökar rejält efter två snitt.

    Vid din förra förlossning skulle de avbrutit tidigare för snitt. De lät det gå alldeles för långt.

    Vill du föda vaginalt så se till att få ett kejsarsnitt.

    Jag personligen skulle i ditt läge önska snitt. Och då är jag för min egen del egentligen väldigt skeptisk till kejsarsnitt. Det är inget jag vill i första taget.

    Hur rädd är du för vaginal förlossning? Rädsla påverkar förloppet så en förutsättning är enligt mig att du känner dig hyfsat ok och lugn med att föda vaginalt.

    Jag antar att de presenterar alla risker för dig? Däremot inte riskerna med vaginal födsel? Den statisk du fått presenterad är troligen för både planerat ocj akut snitt.

    Är du intresserad av statistiken för bara planerat ut (mindre risker än vid akut) så finns detta hos socialstyrelsen


    Hej tack för gediget svar.

    Nej inga fler barn kommer ur denna kropp????so Done. Enda skulle vara om jag vi förlora honom. Då kanske jag skulle överväga det. Men det är ju lite dystert att tänka så..men det va som Aurorabm sa. Det kan ju bara så att man behöver gå in i buken av andra anledningar tarmvred etc?men då går dom ju visserligen inte in i livmoder????? men jag har haft egna fåfänga tankar på bukplastik om server så att min putmage inte går tillbaka..

    Jag skulle vilja säga att jag är nog inte så rädd för smärta och att föda.. det är jobbigt.. men det går över.. jag fick ju typ genomgå två förlossningar förra gången.. däremot är jag livrädd för bristningar. Inkontinensbesvär eller att inte kunna hålla gaser, försämrat sexliv etc

    Sen skulle jag nog säga att jag saknar nog tilltro i att jag kan föda vaginalt. Jag tror helt enkelt att jag är för liten.

    Dom presenterar risker.. jag frågar efter siffror så svarar dom.. ja server ovanligt men kan inte säga mer än så..
  • Truestory
    Ebo88 skrev 2021-10-28 20:38:40 följande:

    Du ska absolut lyssna till dig själv men tänk efter noga. Du kan ju alltid tillsammans med läkare ha en backup plan om du exempelvis väljer att föda vaginalt, att efter ex antal timmar så vill du ha ett k.snitt etc.

    Jag har gjort två snitt, mitt första 2017 var ett akut som gick väldigt snabbt och bra.

    Mitt andra som gjordes 2019 höll på att kosta mig livet. När jag låg på uppvaket så blev jag dålig och tillsist så gjordes ett ultraljud över buken, jag hade en inre blödning på 3 liter så det blev akut operation direkt. Under k.snittet så råkade dom göra en liten rispa på en hinna vid uti blåsan som stod och läckte. Under akut operationen så tog det flera timmar innan dom kunde hitta det. Låg på iva i 4 dagar och de två första var kritiska.

    Jag är gravid igen (förhoppningsvis, har haft lite blödningar och ska göra vul imorgon) och jag är sjukt nervös då jag måste göra snitt efter att ha gjort två innan. Ända vaginala förlossning jag har vart med om är när jag födde min dotter stilla i v.25 efter att hon hade somnat in i min mage.

    Jag tycker att du ska prata med läkare som sagt och komma överens om en plan som gör att du kan känna dig trygg under en förlossning, oavsett val av hur du förlöser.


    Oj arma människa vad du gått igenom! Konstigt är att jag tycker man hör mer om trauman men det motsvarar inte det man ser i statistiken. Jag beklagar ditt förlorade barn och hoppas att det går väl denna gång!
  • Anonym (F)
    Truestory skrev 2021-10-28 21:04:52 följande:

    Hej tack för gediget svar.

    Nej inga fler barn kommer ur denna kropp????so Done. Enda skulle vara om jag vi förlora honom. Då kanske jag skulle överväga det. Men det är ju lite dystert att tänka så..men det va som Aurorabm sa. Det kan ju bara så att man behöver gå in i buken av andra anledningar tarmvred etc?men då går dom ju visserligen inte in i livmoder????? men jag har haft egna fåfänga tankar på bukplastik om server så att min putmage inte går tillbaka..

    Jag skulle vilja säga att jag är nog inte så rädd för smärta och att föda.. det är jobbigt.. men det går över.. jag fick ju typ genomgå två förlossningar förra gången.. däremot är jag livrädd för bristningar. Inkontinensbesvär eller att inte kunna hålla gaser, försämrat sexliv etc

    Sen skulle jag nog säga att jag saknar nog tilltro i att jag kan föda vaginalt. Jag tror helt enkelt att jag är för liten.

    Dom presenterar risker.. jag frågar efter siffror så svarar dom.. ja server ovanligt men kan inte säga mer än så..


    När man pratar om risker med flera snitt så handlar det om sammanväxningar och ruptur. Denna risk ökar efter två snitt. Men inget av detta skall ju hindra andra bukoperationer?

    Sedan skall sägas att även om riskerna ökar efter två snitt så är risken fortfarande väldigt låg. Och många genomgår fler än två snitt utan några som helst problem.

    En bristning kan du räkna med att du får. Beroende på vem du frågar så får 50-80% en bristning av grad 2. Mao muskler skadas/går av.

    Det behöver ju inte betyda att man får några bestående problem dock.

    Även om du inte är rädd för smärta så är ju det du beskriver här en rädsla. Och då får du nog fundera över om du tror att du klarar av att föda vaginalt, hyfsat trygg, trots de risker du nämner att du är rädd för.

    Jag tänker också att du behöver fundera över att du inte tror att din kropp klarar det. Är det så du känner så kanske ett snitt faktiskt är bättre.

    Det är bara du som kan göra detta val. Inget val är fel utan di behöver komma fram till vad du känner är tryggast och bäst.
  • Anonym (Vaginalt)

    Hej TS,

    Jag har fött 2 barn vaginalt. Ingen EDA, bara lustgas. Jag råder dig att föda vaginalt för att det oftast är skonsammast för mamman. Som jag läser det har du också fått ett läkarutlåtande, där du rekommenderas att föda vaginalt. Mitt råd är sedan att stanna hemma så länge du bara kan, innan du åker in till förlossningen. Detta för att inte riskera att bli hemskickad. Och vad ska du med EDA till, då allt gick fel med detta förra gången? Du ska också se till att försöka slippa värkstimulerande. Se till att ha rejäla värkar istället när du kommer in till förlossningen. Jag tror, utan att veta, att barnet har bättre förutsättningar att hamna rätt inför förlossningen om värkarbetet får ske naturligt och barnet så att säga pressas fram i lagom och rätt takt. Du fixar det!

  • Anonym (F)
    Anonym (Vaginalt) skrev 2021-10-28 21:44:56 följande:

    Hej TS,

    Jag har fött 2 barn vaginalt. Ingen EDA, bara lustgas. Jag råder dig att föda vaginalt för att det oftast är skonsammast för mamman. Som jag läser det har du också fått ett läkarutlåtande, där du rekommenderas att föda vaginalt. Mitt råd är sedan att stanna hemma så länge du bara kan, innan du åker in till förlossningen. Detta för att inte riskera att bli hemskickad. Och vad ska du med EDA till, då allt gick fel med detta förra gången? Du ska också se till att försöka slippa värkstimulerande. Se till att ha rejäla värkar istället när du kommer in till förlossningen. Jag tror, utan att veta, att barnet har bättre förutsättningar att hamna rätt inför förlossningen om värkarbetet får ske naturligt och barnet så att säga pressas fram i lagom och rätt takt. Du fixar det!


    Att det skall vara skonsammast för mamman är ingen sanning. Återhämtningen efter en vaginal förlossning kan vara minst lika jobbig som efter ett kejsarsnitt.

    En läkare kommer aldrig råda till snitt om det inte är riktigt extrema fall.

    Med det sagt. Vaginalt kan absolut vara bäst alternativ.

    Ta bör inte vänta hemma så länge som möjligt eftersom det är förenat med risk att föda vaginalt efter snitt.

    Eda kan vara enda alternativet för att klara av smärtan under en förlossning och kan göra stor nytta. Själv vill jag inte ha eda pga många olika skäl. Men man skall inte förringa dess nytta.
Svar på tråden Kejsarsnitt eller vanlig förlossning