• Anonym (TS)

Viktnedgång - Vad har funkat bäst för er?

Nu är måttet rågat. Nuvarande jag spräckt ytterligare ett tiotal på vågen och behöver gå upp ytterligare en storlek och känner att jag behöver göra något åt min vikt.

Vad har funkat bäst för er för att gå ner i vikt?

Vad är ett bra upplägg för en nybörjare?

Behöver alla tips jag kan få!

• Svar på tråden Viktnedgång - Vad har funkat bäst för er?
  • Anonym (...)

Äta små portioner ofta! Jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat! Ser självklart till att ligga på ett kaloriunderskott i förhållande till önskad viktnedgång! Att äta ofta är bra för mitt humör och håller sötsuget borta. Har i och för sig bara de där sista envisa kilona kvar men de blir i alla fall färre! Lycka till!!!

• Anonym (TS)
    Anonym (...) skrev 2021-10-28 23:47:25 följande:

Äta små portioner ofta! Jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat! Ser självklart till att ligga på ett kaloriunderskott i förhållande till önskad viktnedgång! Att äta ofta är bra för mitt humör och håller sötsuget borta. Har i och för sig bara de där sista envisa kilona kvar men de blir i alla fall färre! Lycka till!!!

Vad äter du då? T ex bad består frukost och mellanmål av?

Vilka tider äter du ungefär?

Räknar du kalorier?
  • Vandraren80

Kött och grönsaker (färska, frysta eller konserverade).. jepp, that's it. Kött och grönt.

Minimera kålhydratsintaget, även fettet hålls lågt, så inga feta såser, håll dig till magra såser, tomatkross etc (dock ej ketchup). Huvudingrediensen här är protein.

Detta är ingen diet att hålla i åratal då den höga proteinmängden kan anstränga njurarna på sikt, men att köra ett halvår och sedan när du tappat ett antal kilo sakta balansera upp kolhydratsintaget och minska andelen protein till den mer balanserade tallriksmodellen (25% protein 25% kolhydrater 50% grönsaker) funkar ypperligt.

Vegetariska proteinalternativ såsom quornbiffar m.m kan med fördel varieras med kött, alternativt bytas ut helt.

Havregrynsgröt till frukost funkar bra som komplement, skippa helst bröd helt, speciellt på kvällen.

Blir det för jobbigt kan man börja att köra detta strikt måndag-torsdag, och "lätta" på det fre-lör, dock inte för extremt.

Fördelar:

Lätt att äta sig mätt, man kan fortfarande äta ok mängder.

Minskar ofta sötsuget på sikt, då kolhydrater och socker går lite hand i hand.

Ofta ok för psyket då man inte behöver känna sig hungrig.

Nackdelar:

Något enformigt.

Jobbigt i början, speciellt om man haft högt kolhydrats/sockerintag innan.

Kan vara jobbigt för magen om man är lite fiberkänslig

Själv gick jag ner 8 kilo på 3 månader med denna dieten, därefter ytterligare 8-9 under följande 6 månader efter att jag fasat ut till tallriksmodellen.

• Anonym (Nöjd)
    Anonym (TS) skrev 2021-10-28 23:27:23 följande:

Nu är måttet rågat. Nuvarande jag spräckt ytterligare ett tiotal på vågen och behöver gå upp ytterligare en storlek och känner att jag behöver göra något åt min vikt.

Äta mindre, framförallt skräp, äta regelbundet, träna mera.
  • Anonym (...)
    Anonym (TS) skrev 2021-10-29 00:15:33 följande:

Vad äter du då? T ex bad består frukost och mellanmål av?

Vilka tider äter du ungefär?

Räknar du kalorier?

Frukost och mellanmål är kvarg och keso. Äter frukost direkt när jag vaknar, sen ett mellanmål innan lunch och ett mellanmål innan middagen. Någon gång under kvällen äter jag ägg. Blir mat runt 7, 10, 12, 15, 18 och 21. Till lunch och middag är det små portioner av vanlig mat.

Jobbar också långa dagar men detta går så snabbt att slänga i sig att det funkar ändå.
  • Anonym (ME)
    Anonym (TS) skrev 2021-10-28 23:27:23 följande:

Den bästa metoden är ju den som du faktiskt orkar hålla. Och tyvärr är  nog det något du måste testa dig fram med.

Min sambo kör 5:2 eftersom han klarar av att äta väldigt lite när han väl bestämmer sig medan jag vare sig kan tänka eller hålla humöret om mitt blodsocker inte ligger bra. 

Jag har aldrig testat LCHF eftersom jag tycker det är så gott med bröd och pasta (och inte ersättningarna till dem). Annars kan jag tänka mig att den passar en del eftersom man alltid kan se till att vara mätt. Men den är knepigare när man går ut och äter eller är bortbjuden. 

Så för min del fungerar den där man räknar kalorier (eller viktväktarnas points) bäst. Alltså ät lite och för min del hyfsat ofta. 

Till frukost äter jag Mild lättyoughurt och lite musli. Till det en macka med kalkon på. 
    Om jag tar mellanmål sen kan det vara ett kokt ägg. 
    Sen äter jag rätt vanligt men försöker äta rätt små portioner. 

Min utmaning är att barnet verkligen inte behöver gå ner i vikt (utan tvärt om) så därför vill jag inte att våra måltider är allt för fetsnåla. 
  • Dr Nail

Ät små portioner sällan och glöm kolhydrattramsandet. Det har funkat för mig. Man blir också mer energisk när man äter mindre än man vill.

Ska du gå ner måste du gå hungrig, punkt slut. Alternativt operera bort halva magsäcken, det är den enda genvägen som fungerar i praktiken...

• Anonym (Smalis)
    Anonym (...) skrev 2021-10-29 08:28:08 följande:
    Frukost och mellanmål är kvarg och keso. Äter frukost direkt när jag vaknar, sen ett mellanmål innan lunch och ett mellanmål innan middagen. Någon gång under kvällen äter jag ägg. Blir mat runt 7, 10, 12, 15, 18 och 21. Till lunch och middag är det små portioner av vanlig mat.

Jobbar också långa dagar men detta går så snabbt att slänga i sig att det funkar ändå.
    Och jag rekommenderar precis tvärtom. Periodisk fasta med 1-2 mål mat om dagen funkar också bra. 

Sedan måste man ha koll på kaloriintaget om man är van att ta stora portioner. Då rekommenderar jag någon app som exempelvis Lifesum där man kan fylla i allt man äter och se så att man inte får i sig för mycket under dagens lopp. 
Svar på tråden Viktnedgång - Vad har funkat bäst för er?