Inlägg från: Guldnovan |Visa alla inlägg
  • Guldnovan

    Älgjakt?

    Jag är för älgjakt men vet att det är farligt ibland för hundarna. De riskerar att bli sparkade av älgen, påkörda/dödade av bil och tåg när de fått upp ett spår. Egen erfarenhet av det senare.

  • Guldnovan
    Tow2Mater skrev 2021-10-29 22:31:27 följande:

    Bärplockare, furrys, 'trans-spieces' och andra som vistas i skogen kan bli skjutna.

    Algar skräms upp av skotten och springer ut på vägarna.


    Av skotten? Vid en miss i såfall. De springer innan en hund har ställt dem. Vid jakt med hund givetvis. Annars lunkar de på i godan ro i skogen. Älg befinner sig på vägar året om.
  • Guldnovan
    Tow2Mater skrev 2021-10-29 22:31:27 följande:

    Bärplockare, furrys, 'trans-spieces' och andra som vistas i skogen kan bli skjutna.

    Algar skräms upp av skotten och springer ut på vägarna.


    Hir ofta har bärplockare blivit skjutna?
  • Guldnovan
    Tow2Mater skrev 2021-10-29 23:06:28 följande:

    Folk som skjuter i skogarna skrämmer upp djur som springer iväg pga de höga ljuden, bl a ut i vägarna. Förstår du nu?


    Är du jägare själv?
  • Guldnovan
    Tow2Mater skrev 2021-10-29 23:07:30 följande:

    Vet inte. Vet de varnar för att vara ute i skogarna under jaktperioder.


    Vi skulle nog höra om det skett eller hur?
  • Guldnovan
    cosinus skrev 2021-10-29 23:15:55 följande:

    Den enda nackdelen jag ser med älgjakt är:

    Gamla gubbar som inte insett att deras bäst-före-datum passerat och faktiskt är fett olämpliga som jägare. Men ingen vågar sätta ner foten för att gubben äger all mark i byn.

    Dispyterna i vissa jaktlag får barnen på dagis att framstå som mogna och lösningsorienterade.

    Den lilla men ofrånkomliga risken att skadeskjuta och skapa onödigt lidande för djuret.


    Min hund blev dödad av tåget under ett upptag. Hundarna lever farligt.
Svar på tråden Älgjakt?