Vad vinner jag på att separera?
Anonym (Olycklig) skrev 2021-10-30 08:21:23 följande:
Jag föreslog terapi när det började gå utför,men det var inget han var intresserad av. Han har än värre social fobi än mig och om han inte ens kan prata känslor med mig som varit hans partner hela livet så kan jag verkligen tänka mig hur fåordig han skulle bli hos en terapeut.
Jag är bara så innerligt rädd att lämna det enda vuxna liv jag känner. Yngsta dottern skulle bli förkrossad då hon är "pappas flicka". Äldsta dottern har nyligen fått egen ponny och maken är livrädd för att ens hålla i en häst. Detta skulle då innebära att vi måste sälja hästen då hon behöver min hjälp i stallet än, vilket ju inteblir hållbart om vi separerar.
Att sälja hästen skulle krossa henne fullständigt. Så det är inte helt lätt detta. Hade varit en annan sak om han slog mig,eller var elak på något vis. Då hade jag inte haft något val. Nu känns det bara egoistiskt..
Måste ni sälja hästen om ni skiljer er? Jag tänker att du kan väl fortsätta stötta henne med hästen även om det är pappa vecka då får ni ju en kontinuerlig kontakt precis som innan skilsmässan. Förstår om det inte funkar ekonomiskt då ni måste ha varsitt boende. De skilsmässor jag upplevt vid sidan som funkat bäst (vänner alltså) är de där de vuxna fortsätter ha hand om barnens aktiviteter som innan. Du blir det inte så uppdelat för barnen även fast de bor varannan vecka. Samma lika om någon alltid hämtat tidigt på förskolan på tisdagar så har de fortsatt göra det även efter skilsmässan. I övrigt förstår jag dig. Jag lever med min ungdomskärlek och är strax över 40. Vi retar gallfeber på varandra och det mesta är dött just nu. Ändå kan jag inte ta steget. Jag skulle istället för att skiljas vilja hitta min acceptans och nöja mig. Min man är superbra på det mesta men jag efter så här många år har man ju varit trött på hans dåliga sidor rätt länge?