• Anonym (......)

Börjat tappa hår

Jag tappar hår sen nån månad sen så det till och med börjar bli lite tunt på huvudet. Saken är den att jag i juli böejade äta minipiller men fick så fruktansvärt ont i brösten och de var så varma hela tiden. Valde qtt sluta efter en månad. Jag tror det var i samband med det och efter där som stråna började falla. Även mensen är ändrad och jag blöder längre.

Såg att det var 1 av 100 som fick håravfall men sen åt jag ju bara dem en månad. Funderar på om det ändå beror på dem.

• Svar på tråden Börjat tappa hår
  • Anonym (ssk)

Jag skulle tro att det beror på pillrena. 

Hoppas det avtar.

• Anonym (Jag med)
    Anonym (......) skrev 2021-10-30 07:06:41 följande:

Jag tappar hår sen nån månad sen så det till och med börjar bli lite tunt på huvudet. Saken är den att jag i juli böejade äta minipiller men fick så fruktansvärt ont i brösten och de var så varma hela tiden. Valde qtt sluta efter en månad. Jag tror det var i samband med det och efter där som stråna började falla. Även mensen är ändrad och jag blöder längre.

Såg att det var 1 av 100 som fick håravfall men sen åt jag ju bara dem en månad. Funderar på om det ändå beror på dem.

Jag är kvinna på 30+, har långt och tjockt hår men har sedan 1 månad tillbaka också fällt mycket mer än vanligt. Läste någonstans att många tappar mycket hår på just hösten, vet inte varför.

Jag fäller minst på sommaren.
  • Anonym (Bristsjukdomar)

Gör en hälsokontroll hos din läkare. Be dem ta en blodstatus och se till att få med vitaminer/mineraler i rekvisitionen.

Det är MÅNGA bristsjukdomar som ger samma symtom så du kan sitta på ett forum och gissa eller spara både tid, pengar och hår genom att boka en tid för undersökning.

• Anonym (......)

Läste med det att man tappar mycket mer på hösten. Känner inte man kan springa till läkaren för minsta lilla hela tiden. Det är ju ändå rätt vanligt med håravfall. Men tycker många gånger folk har både bra tips och råd här inne.

Har börjat äta sicilea och även börjat masser hårbottnen för att öka blodcirkulationen. Får ge det lite tid innan jag kontaktar vårdcentral.

• Anonym (Jag med)
    Anonym (......) skrev 2021-10-30 12:37:45 följande:

Läste med det att man tappar mycket mer på hösten. Känner inte man kan springa till läkaren för minsta lilla hela tiden. Det är ju ändå rätt vanligt med håravfall. Men tycker många gånger folk har både bra tips och råd här inne.

Har börjat äta sicilea och även börjat masser hårbottnen för att öka blodcirkulationen. Får ge det lite tid innan jag kontaktar vårdcentral.

Precis, vitamintabletter varje dag kan faktiskt påverka håret mycket på ett bra sätt :) Jag började fälla mer när jag även hade uppehåll med vitaminer...glömt och ta... då började hårstråna falla av mer och mer också..
  • StudierKemi

Hur torkar du håret efter dusch/bad? Om du torkat håret hårdhänt och har tunt "nordiskt hår" så går hårstråna av på mitten.

• Anonym (......)

Kan nog säkert torka det lite för hårt. Sen har jag tofs typ varje dag, det kanske men kan slita på håret?

Klart att det är helt normalt att tappa hår men att man ska tappa så mycket hår att det rent visuellt går att se att det är tunnare är inte normalt.

Är det inte bättre att kolla upp om man saknar något i kroppen istället för att på eget bevåg börjar mixtra med det ena och det andra?

TS har du några andra symtom som dykt upp i det senaste? Trött? Yr? Huvudvärk? Hjärtklappning?

• Anonym (......)

Nej ingenting, jag mår jättebra. Dock är jag tillbaka heltid på jobbet efter sjukskrivning av utmattningssyndrom. Började jobba heltid efter sommaren igen.

Har varit lite svajigt till och från men känner mig på banan nu.

• Anonym (Jag med)
    Anonym (......) skrev 2021-10-30 15:54:55 följande:

Nej ingenting, jag mår jättebra. Dock är jag tillbaka heltid på jobbet efter sjukskrivning av utmattningssyndrom. Började jobba heltid efter sommaren igen.

Har varit lite svajigt till och från men känner mig på banan nu.

Då skulle jag tippa på att det är stressrelaterat...

Pröva avslappnings yoga varje kväll, om så 10 minuter...
    Anonym (Jag med) skrev 2021-10-30 16:01:45 följande:

Det tippar jag också på! Håravfall av stress kan dröja innan det visar sig.

Glad att du mår bra nu TS!
    Anonym (Jag med) skrev 2021-10-30 16:01:45 följande:

Det skulle jag också tippa på! Stressrelaterat håravfall kan dröja innan det visar sig.

Glad att du mår bra nu TS! Ta hand om dig :)
  • Anonym (!)

Har du haft corona? Jag hade det förra sommaren och efter det tappade jag mycket mer hår än vanligt en period. Nu har det gått till sig men det tog ett bra tag. 

Svar på tråden Börjat tappa hår