• Mon 1 Nov 2021 10:04
    1931 visningar
    1 svar
    1
    1931

    Hur delar ni egentiden?

    Hur har ni delat upp egentid mellan er och er partner? Denna fråga riktar sig till er som lever tillsammans med barnens förälder och har 2 eller fler barn. Jag har en häst, dock med medryttare så jag behöver åka ut ca 3 ggr/vecka á ca 2 h beroende på vad jag gör, jag tar med barnen dit ca varannan gång. Vill väldigt gärna försöka få till att gymma 2 ggr vecka nu med men vet inte hur jag ska lösa det. Maken tar ingen egentid i princip, även om han "får" så det blir ju iom det skevt fördelat. Jag är föräldraledig med en 8 månaders som ammars på morgnarna för att somna p , annars hade jag kunnat sticka supertidigt men då får ju maken ändå gå upp. Har en femåring med som jag tar på aktivitet två ggr/vecka. Kanske gymma efter barnen somnat, blir dock ca 21 då. Hemmaträning gör jag redan men nu behöver jag tillgång till lite fria vikter osv. Någon med liknande situation, hur har ni löst det?

  • Svar på tråden Hur delar ni egentiden?
  • Mon 1 Nov 2021 10:49
    #1

    Våra behov är väldigt olika så de ger liksom olika uttryck i vardagen.
    Jag behöver pauser och verkligen kunna gå iväg för att koppla bort all vab och stök som är hemma. Vår yngsta går på dagis ... eller ja, han borde. Men han har varit sjuk jättemycket i höst. Så efter en sån seg dag när pappan jobbat och jag varit hemma så behöver jag ha en timme på kvällen eller en löprunda före frukost morgonen därpå för att bara rensa och nollställa.
    Medan min man är en sån som kan köra en veckas vab, leka med bilar, rita och gå i skogen på promenad med sonen utan att fundera. Och sen är hans återhämtning att få dra ut till vår jaktstuga och sova över en natt, fiska lite och kolla till skogen. Så funkar han. Så det är ju väldigt tacksamt att det är så för då blir det inte att det krockar till vardags.

    I ert fall så finns ett erbjudande från dig och en chans för honom att göra saker på egen hand men han verkar inte ha behovet. Kanske behöver ni tillsammans diskutera då om det är rimligt att du får ta mer tid eller att den kanske behöver vara gemensam? Funkar det att du lägger din träning på kvällstid när barnen sover så att det egentligen inte påverkar nån annan så skulle jag inte ens räkna det som egentid. Egentid för mig är tid när jag inte är i hemmet och inte handlar, hämtar barn, fixar grejer eller så utan det är 100% en paus från allt det vardagliga.

Svar på tråden Hur delar ni egentiden?