• Anonym (Förbannad)

Min "vän" betalar inte tillbaka

Jag är fruktansvärt trött på den situation jag befinner mig i just nu. Min vän betalar inte tillbaka pengar hon är skyldig mig sedan i våras, 2000 kr. Det är samma visa varje gång att hon ska betala när hon får csn. Det händer inte. Förra veckan hörde jag av mig och krävde att få pengarna. Då skulle hon be sin vän om ett lån för att betala mig. Det känns som att hon bara hittade på det för att ge sig själv lite tid. Jag känner mig som en idiot för att jag lånat ut pengarna men jag litade på henne. Vi stod varann nära men på sistone har hon dragit sig undan och det vet jag är för att hon undviker att betala. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min "vän" betalar inte tillbaka
  • Friger

Släppa pengarna och vännen. En del är sådana.

Rent allmänt är jag skeptisk till att låna ut pengar till kompisar om det inte handlar om skitgrejer. Varför är jag skeptisk? Har bränt mig på företeelsen. Fast inte så illa som det hade kunnat vara. Har kompisar som velat att jag ska gå i borgen för dom. Skulle inte kosta något. Jag sa nej. En annan sa "ja" och fick betala lånet så småningom.

• Anonym (Elin)

Många människor har gått på din stig. Man har lånat ut till vänner, släktingar, familjemedlemmar som "självklart kommer att betala tillbaka inom två månader!". Många gånger säkert också blandat med känslomässig utpressning, "Vi är ju syskon/bästa vänner/släkt!".

Sedan går tiden och inget händer. Personen gör sig undan för undan allt mer onåbar.

Tyvärr får du nog göra dig lite beredd på att aldrig se varken pengar eller kompis igen.

Jag skulle ha skickat ett sms: Hej du lånade 2000 kronor av mig i våras och jag skulle snart få igen pengarna. Nu är det november. Jag vill ha tillbaka pengarna senast den sista november. Det skulle vara tråkigt om detta förstör vår vänskap ".

Sedan är det upp till hen om hen måste ta smslån eller låna av mamma, det är inte ditt problem. Hen hade kunnat betala tillbaka såklart för länge sedan om hen bara ville.

Har du tur har kompisen ett uns av samvete kvar och betalar. Men kan lika gärna bli så att hen försvinner totalt.

Det som är bra med att smsa är att man får det svart på vitt, ett bevis.

• Anonym (Ghost)

Eftersom det där ändå inte är en vän längre så tycker jag att du ber Kronofogden driva in pengarna. Det kostar dig några hundra för att de ska driva ärendet men du har ju svart på vitt i era meddelanden att hon är skyldig dig pengar så du har rätten på din sida.

• Friger
    Anonym (Elin) skrev 2021-11-01 15:26:58 följande:

Många människor har gått på din stig. Man har lånat ut till vänner, släktingar, familjemedlemmar som "självklart kommer att betala tillbaka inom två månader!". Många gånger säkert också blandat med känslomässig utpressning, "Vi är ju syskon/bästa vänner/släkt!".

Sedan går tiden och inget händer. Personen gör sig undan för undan allt mer onåbar.

Tyvärr får du nog göra dig lite beredd på att aldrig se varken pengar eller kompis igen.

Jag skulle ha skickat ett sms: Hej du lånade 2000 kronor av mig i våras och jag skulle snart få igen pengarna. Nu är det november. Jag vill ha tillbaka pengarna senast den sista november. Det skulle vara tråkigt om detta förstör vår vänskap ".

Sedan är det upp till hen om hen måste ta smslån eller låna av mamma, det är inte ditt problem. Hen hade kunnat betala tillbaka såklart för länge sedan om hen bara ville.

Har du tur har kompisen ett uns av samvete kvar och betalar. Men kan lika gärna bli så att hen försvinner totalt.

Det som är bra med att smsa är att man får det svart på vitt, ett bevis.

Man kan vända på steken också. Bästa sättet att bli utav med en kompis är att låna denne pengar. :)
  • Anonym (nej)

Tror aldrig jag har fått tillbaka pengar från någon som jag lånat ut pengar till Samma sak med arbetskamrater som "glömt plånboken" som jag bjudit på lunch. Aldrig att de har bjudit igen eller kommit ihåg att ta med pengar sen. 

Så om jag lånar ut pengar nu , eller bjuder på något, så är det med tanken att det är en gåva till personen. Om jag inte har lust att ge bort pengar eller fika till den personen, så betalar jag inte helt enkelt. 

• Anonym (Elin)
    Friger skrev 2021-11-01 15:33:39 följande:

Man kan vända på steken också. Bästa sättet att bli utav med en kompis är att låna denne pengar. :)

Haha ja faktiskt!
  • Anonym (Förbannad)

Tack till er som svarat! Jag hade funderat på alternativet med Kronofogden, men dessvärre blir det svårt att bevisa att det är hon som använt pengarna. Pga att hennes swish är kopplad till hennes sparkonto av någon konstig anledning, så ville hon att jag skulle swisha till hennes vän för att hon sedan skulle ta ut pengarna. Hon har inte haft bankid på flera månader och har såklart inte fixat det heller så hon kan inte använda swish eller nånting. Hon är allmänt strulig men hon försäkrade mig om att jag skulle få pengarna. Förstår att det låter som en opålitlig vän men hon har varit pålitlig förut i alla fall. Hon har några olika diagnoser och nu märker jag hur hon har vänt från omtänksam till iskall.

Jag har börjat acceptera att jag kanske inte får tillbaka pengarna men jag gör ett sista försök i alla fall. Jag tror inte hon insett att jag kommer säga upp kontakten, hon tror nog att hon kan komma tillbaka och låtsas som inget hänt, men jag är urless. Kommer säga upp kontakten oavsett om hon fixar pengarna eller inte.

• Alana
    Anonym (Förbannad) skrev 2021-11-02 15:02:38 följande:

Tack till er som svarat! Jag hade funderat på alternativet med Kronofogden, men dessvärre blir det svårt att bevisa att det är hon som använt pengarna. Pga att hennes swish är kopplad till hennes sparkonto av någon konstig anledning, så ville hon att jag skulle swisha till hennes vän för att hon sedan skulle ta ut pengarna. Hon har inte haft bankid på flera månader och har såklart inte fixat det heller så hon kan inte använda swish eller nånting. Hon är allmänt strulig men hon försäkrade mig om att jag skulle få pengarna. Förstår att det låter som en opålitlig vän men hon har varit pålitlig förut i alla fall. Hon har några olika diagnoser och nu märker jag hur hon har vänt från omtänksam till iskall.

Jag har börjat acceptera att jag kanske inte får tillbaka pengarna men jag gör ett sista försök i alla fall. Jag tror inte hon insett att jag kommer säga upp kontakten, hon tror nog att hon kan komma tillbaka och låtsas som inget hänt, men jag är urless. Kommer säga upp kontakten oavsett om hon fixar pengarna eller inte.

Om det finns sms-konversationer där ni skriver om skulden så borde väl det kunna användas som bevis? Om du har nåt bra sånt sparat då förstås.
  • Anonym (Ghost)
    Alana skrev 2021-11-02 15:10:05 följande:
    Om det finns sms-konversationer där ni skriver om skulden så borde väl det kunna användas som bevis? Om du har nåt bra sånt sparat då förstås.
    Exakt, TS det räcker med er konversation. Om du vill vara på det säkra så se till att skicka ett meddelande där du specificerar summan och fråga när du får tillbaka pengarna.

"Hej! Nu har det gått X månader sedan du lånade 2000:- av mig, du har sagt flera gånger att jag skulle få tillbaka dem men nu börjar jag tröttna på att vänta. Om du inte betalar mig senast nästa löning kommer jag att behöva ta det här vidare."
Svar på tråden Min "vän" betalar inte tillbaka