Inlägg från: emmioonely |Visa alla inlägg
  • emmioonely

    Småstad, starta eget

    Hej, jag är 19 år gammal och tänkt länge på att starta eget. Jag bor i en småstad i Värmland och hade en affärsidé men tyvärr är det en för liten stad för att det ska funka.

    Det bor ca 26.000 personer i kommunen och försöker nu komma på affärsidéer så önskar nu om hjälp med tips om vad man kan starta i en småstad.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Småstad, starta eget
  • emmioonely
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-11-01 17:29:13 följande:

    Det är otroligt kämpigt med att hitta arbete i glesbygden, även att driva egen firma oavsett bransch eftersom köpkraften generellt sätt är relativt låg.

    Det spelar alltså ingen roll vad du erbjuder för tjänster eller produkter, det finns inga som har råd att köpa...

    Krasst så funkar det så att i glesbygden så försörjer man sig på antingen någon form av bidrag, eller så jobbar man på lokala "bruket".

    Är du driven och ambitiös så är enda alternativet att flytta.


    Gällande att driva en firma på glesbygden känner jag ett par personer som gör och som lyckats bra trotts små städer dock är problemet mer vad för firma man ska ha då det finns mycket mindre befolkning här än i större städer som Stockholm och Göteborg är det väldigt viktigt för mig i en små stad att ha koll på efterfrågan för att lyckas.
  • emmioonely
    Ruter skrev 2021-11-01 18:28:05 följande:

    Går din affärsidé att bygga upp i glesbygden och sen rikta in sig på att marknadsföra via Internet och gå att genomföra/sälja även till de som bor i hela Sverige?


    Det är just det att jag inte har någon affärsidé ännu som funkar i glesbygden.
  • emmioonely
    Ruter skrev 2021-11-01 20:04:20 följande:

    Varför funkar inte din första affärsidé? Går den att modifiera så den funkar? Kan du flytta till storstad?

    Tror det kommer vara svårt att få svar på din fråga med specifika affärsidéer då jag tror att de som har affärsidéer som passar för mindre orter håller de för sig själv och inte ger ut det gratis/satsar på det själv om de har en ide de tror på..


    Dine together var min första affärsidé. Det är som en resturang/café för blind dates men efterfrågan här är för liten för att chansa på. Det är en idé som skulle funka i stor städer så som Stockholm eller Göteborg.

    Jag själv skulle inte vilja flytta till en storstad då jag verkligen är en lantis samt verkligen trivs i min lilla stad.

    Finns troligtvis flera som redan läst i forumet med idéer som dom själv vill köra på men det kan även finnas de som läser som själva vet med sig att starta eget är inget för dom men har en idé de vill dela med sig av.

    :)
Svar på tråden Småstad, starta eget