• Anonym (Mica)

Hjälp! Läcker mycket urin, bäst skydd? & frågor till fler med samma problem :

Hej!

Jag är 31 år och har länge läckt lite urin då och då vid ansträngning.har funka med litet trosskydd.

På sistone har det blivit värre och det kommer ganska stora mängder. Kan komma när jag går, skrattar till, reser mig, gör något hastigt, lyfter något och även om jag bara är helt avslappnad tex sitter ner på jobbet eller hemma i soffan.

Har inte vågat söka vård för jag skäms så fruktansvärt.

Men nu när det är såhär illa har jag idag tagit tag i det. Men det är lång väntetid. Kan inte ens få något skydd utskrivet sålänge.

Jag undrar om det finns fler med samma problem eller som haft samma?

Har ni kunnat bli av med problemet?

Nu snackar jag alltså så stora mängder att det blir genomblött genom trosskydd, trosor och jeans.

Hur gjorde ni innan ni fick hjälp av vården?

Vågade ni vara ute bland folk?

Jag mår så dåligt över detta..

Försöker klä mig med lång tröja som täcker så det inte ska synas när det läcker igenom. Får alltid ha med mig flera ombyten byxor och trosor vilket är så himla jobbigt, för att inte tala om all tvätt?

Hittade större skydd i affären, tena night nånting men även den läcker igenom på sidorna när det kommer mycket på en gång. Kan det hjälpa om man har nån speciell trosa till?

Har beställt tena pants svarta som jag hoppas kan hjälpa men hur gör man för att kollegor och vänner inte ska se och känna lukten? Hur har ni gjort? Vill ha alla tips ni har.

Någon som använder dessa? Hur funkar det så när man ska byta skydd under dagen tex på jobbet när man har både skor och byxor på sig, blir det enklare om man skulle beställa sånna med tejp?

Jag är fortfarande ung och ska väl inte ha dessa besvär men det tar död på mig. Har stängt in mig och träffar inte nån längre, vågar knappt gå till affären, på jobbet sitter jag alltid på flera handdukar som jag försöker dölja.

Hellre torra kläder och känna mig trygg än att läcka ner hela mig flera gånger om dagen fram till jag kan få hjälp!

• Svar på tråden Hjälp! Läcker mycket urin, bäst skydd? & frågor till fler med samma problem :
  • Anonym (S)

Låter väldigt jobbigt för dig.. Har du fött barn?

Jag har aldrig läckt så mycket riktigt men nån enstaka gång efter första förlossningen kom det mycket när jag skrattade eller hostade. Även när jag har kräkts några gånger har det varit mycket , annars mest några droppar och det blev lite bättre med tiden.

Sen fick jag operera en förlossningsskada också och det hjälpte faktiskt men inte helt.. Födde andra barnet med akutsnitt och väntar tredje nu som ska födas med planerat snitt , kan läcka lite fortfarande ibland när jag t.ex hostar eller nyser men det var längesen det var mycket.

Har du sökt hjälp hos sjukvården? Jag är inte någon expert men jag vet att det brukar gå att operera. Min operation var ju inte specifikt för det utan mer för att undvika framfall och minska tyngdkänsla och så men den hjälpte ju lite mot det också + att det blev bättre med tiden.

Antar att du redan har testat knipövningar.. om jag var du skulle jag försöka få en operation.

Kan tyvärr inte så mycket om inkontinensskydd (utom vanlig binda och trosskydd då), hoppas någon annan kan svara på det.

Men tycker verkligen du ska kontakta sjukvården om du inte redan har gjort det, det är ju inte ett speciellt ovanligt problem hos kvinnor.

• Anonym (S)

Såg nu att du skrev att du inte har vågat söka vård.

Tycker inte du ska tänka så, det är vanligt och inget att skämmas för.

Har jobbat en del inom vården själv och det är verkligen inte ovanligt.

• Anonym (Samma)

Sök vård! Jag har haft samma problem men ditt är snäppet värre. Jag är opererad.

Det är inte värdigt att ha det som du beskriver.

Sök vård....du kommer garanterat bli beviljad!

• Anonym (Solved)

Tena slip ultima, löser problemet. Ingen kommer märka ngt heller.
    Sambon märkte inte ngt på rätt länge, så du borde klara dig.

• Anonym (S)

Förlåt läste lite slarvigt , såg att du skämdes först men har sökt vård nu.

Vart har du sökt? Man tycker ju att du inte borde behöva vänta så väldigt länge eftersom du verkligen har besvär.

Om du t.ex går till en gynekolog kan de skriva remiss.

För mig tog det inte så väldigt lång tid..

Och det är väldigt dåligt att du inte får skydd utskrivet så länge. Vet inte vilken stad du bor i men tycker du ska prova att vända dig nån annanstans så du kan få bättre hjälp.

• Anonym (Inget att skämmas över)

Det är inget att skämmas över, detta är väldigt vanligt.

Du kan skriva om problemet till din vårdcentral 1177 och få hjälp där. Du kan även få hjälp med skydd.

Lycka till

• Anonym (FT)

Det finns fysioterapeuter med inriktning kvinnors hälsa som är duktiga på inkontinens.

• Micaela11
    Anonym (Solved) skrev 2021-11-01 23:27:50 följande:

Tena slip ultima, löser problemet. Ingen kommer märka ngt heller.

Sambon märkte inte ngt på rätt länge, så du borde klara dig.

Tack, äntligen någon som svarat på det jag faktiskt undrar.

Hur gjorde/gör du för att han inte ska märka? Och hur ofta byter du? Tycker du att det är smidigt?

Varför jag frågar är för när det kommit endel så blir ju skyddet väldigt tjockt och tungt och det syns ju om man inte har någon överdel som går ner över rumpan.

Tänker på att det prasslar lite om en när man rör sig också .. Har haft idag tena silhuette för första gången som är som en byxtrosa. Inget läckage!! Så fruktansvärt skönt! Men som sagt så blir bytena så väldigt komplicerade under dagen då man måste ta av sig byxor och skor osv. Samt att dem prasslar..

Tacksam för svar och ännu mer tacksam för tipset ????????
  • Anonym (Solved)
    Micaela11 skrev 2021-11-03 21:08:55 följande:

Tack, äntligen någon som svarat på det jag faktiskt undrar.

Hur gjorde/gör du för att han inte ska märka? Och hur ofta byter du? Tycker du att det är smidigt?

Varför jag frågar är för när det kommit endel så blir ju skyddet väldigt tjockt och tungt och det syns ju om man inte har någon överdel som går ner över rumpan.

Tänker på att det prasslar lite om en när man rör sig också .. Har haft idag tena silhuette för första gången som är som en byxtrosa. Inget läckage!! Så fruktansvärt skönt! Men som sagt så blir bytena så väldigt komplicerade under dagen då man måste ta av sig byxor och skor osv. Samt att dem prasslar..

Tacksam för svar och ännu mer tacksam för tipset ????????

Ja sambon får ju ej se dig utan byxor/pyjamas byxor.

Ultima kanske är aningen over kill men den räcker väll till 3.5L. Sen beror det på hur mkt du läcker.

Ingen kommer se om du har lite lösare byxor, kjol eller liknande. Dom kommer forma sig efter din kropp och kommer konstigt nog smälta in bra med din kropp.

Var super nervös över det i början själv.

Prasslet löser du med något tajt sittande över skyddet,

Trosor, leggings eller långkalsonger.

Lycka till
Svar på tråden Hjälp! Läcker mycket urin, bäst skydd? & frågor till fler med samma problem :