Inlägg från: Anonym (Krångel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krångel)

Bråk om läggningar

Hej hörni!

Jag skulle behöva lite råd i ett återkommande bråk med min särbo som gäller mitt barn.

Han har 2 stycken barn sen innan som är några år äldre. Mitt barn har hursomhelst alltid varit lite strulig med sömnen och haft svårt att komma till ro. Då jag haft varannan vecka sen mitt barn var 3 och varit singel har det lätt blivit att jag valt att samsova för att hen ska känna trygghet och för att jag ska slippa springa upp på nätterna.

Vi är nästintill uteslutningsvis hos mina partner pga djur och att det där finns större ytor. Tjafset gäller nu alltid läggningarna av mitt barn som nuförtiden drar ut på tiden efter en period där det fungerat bra. Jag har då valt att sitta hos hen tills hen somnar de gånger hen är ledset och har svårt att varva ner. Kommer mitt barn in på nätterna följer jag hen tillbaka och ibland somnar jag där jag med.

Min partner blir väldigt provocerad av det här och tycker att det är ?jobbigt?. Jag kräver inte att han är delaktig i läggningar och han har aldrig erbjudit sig. Han kommer med påståenden om att jag daltar med mitt barn och har ?misslyckats? med läggningarna då hans barn alltid kunnat somna själva mm.

Det skapar också en stress för mig att veta att för varje minut som jag är hos mitt barn blir min partner mer och mer som ett åskmoln?

Samtidigt känner jag att mitt barns trygghet absolut går först.

Det jag vill ha lite råd kring är väl mest om andra varit i samma situation gällande bonusbarn och läggningar? Är det så dödfött som jag börjar känna att det är att argumentera med någon som inte vill ta in att barn är olika och att det finns många olika sätt att vara förälder på?

Jag känner mig rådvill i situationen.

• Svar på tråden Bråk om läggningar
  • Anonym (Krångel)

Tack för era svar!

Kanske ska förtydliga lite: vi har alltså varit ett par i 3 år så det är inte okänd mark för mitt barn. Men jag har väl också kommit till ett vägskäl där jag har vissa betänkligheter inför eventuell ihopflytt, mycket baserat på att jag upplever att han inte kan ta in andra perspektiv och har lite av en ?take it or leave it?-inställning. Jag känner väl inte att vi har en kommunikation och förståelse som fungerar, och vet inte om jag har energi att ge det här fler år?.

Just nu har vi en längre period mestadels varit hemma hos oss själva baserat på bl. a problemet med läggningar. Men vi har nu försökt fasa in oss lite i vardagen igen. Jag uppskattar era svar! Skönt att få ventilera lite!

• Anonym (Krångel)
    Anonym (Annie) skrev 2021-11-01 23:38:02 följande:

Ditt barn har alltså tre hem? Ett hos pappan, ett hos dig och ett tredje hos din särbo? Sov hemma hos dig med ditt barn så ska du se att hen blir mer trygg istället för att kastas runt i tre hem.

Och alla barn är olika. Vissa tar mer tid på sig att somna och vaknar ofta under nätterna, det är inget konstigt.

Men som andra skriver, så ta dig en funderar om sin särbo verkligen är den du ska vara tillsammans med?

Ja, just nu pendlar mitt barn mellan tre olika hushåll. Något som definitivt inte är optimalt - det är jag fullt medveten om. Tar gärna emot tankar kring hur andra med varannan vecka löst den biten? Om vi pratar om att flytta ihop känns det rätt naturligt att försöka ägna mer tid där för att se så att vardagen fungerar? Eller? Hur gör andra?

Just nu har vi haft en period där vi varit mer hemma hos oss, ja.
  • Anonym (Krångel)
    Anonym (E) skrev 2021-11-01 23:25:15 följande:

Ok, du skrev först att ni nästan alltid är hos honom pga djur och större bostad, men det stämmer alltså inte?

Sedan förstår jag inte din första mening. Du accepterar att ditt barn samsover hemma, men inte borta, ska man tolka det så? Ditt barn är väl som tryggast hemma och då borde hen kunna fixa det hemma också, om du anser att hen ska fixa det borta.

Det blev luddigt formulerat. Tidigare samsov vi en del. Sen cirka två år tillbaka så somnar hon i sitt egna rum. Vissa perioder funkar det bättre, andra sämre. Sen får hon självklart komma in till mig om hon vaknar under natten.

Jag har inga krav på att det ska vara antingen si eller så med läggningarna. Jag ger hen gärna den tiden om hon behöver för att känna trygghet. Det är bråket med min partner som är problemet?
  • Anonym (Krångel)
    Spucks skrev 2021-11-02 09:12:58 följande:

Jag håller med om att barnets trygghet måste kommer först. Och jag blir så irrirerad av "argument" som "Men mina barn behövde/fick inte det!" - om man tycker någonting är dålig/bra för ett barn, borde man kommer med riktiga argument, inte anekdoter.

Men .... hur gammal är ditt barn? För det skrev du inte, du skrev bara att hon var 3 när du och pappan separerade och att du och din pojkvän har varit ihop i 3 år. Barnet kan alltså vara allt från 6 år uppåt och det är ju en stor skillnad om barnet är 6 eller 16 ;)

Hon är 21! Haha, nej då. Hon är 7 år. Och jag håller med dig i irritationen över argument som ?mitt barn behövde?. Hade barn varit så likriktade gällande behov, färdigheter och svårigheter så hade man ju bara kunnat ladda ner en manual och fått svaret där.

Det är också en rätt stor skillnad gällande förutsättningar då hans barn hade ETT hem och sammanboende förälder i den åldern då rutinerna för läggningarna grundlades.

Jag känner att det är svårt att bemöta när han anser att han ?lyckats? med sina barn och att problemet sitter hos mig. Men samtidigt har han inga direkta svar på hur han tycker att jag ska bemöta mitt gråtande barn mer än ?mina barn behövde aldrig??
  • Anonym (Krångel)
    Anonym (Elin) skrev 2021-11-01 23:50:13 följande:

Jag tänker att barnets trygghet måste alltid gå först. Som du påpekade...

Fast jag undrar ändå om du har kontaktat BVC och fått råd hur kan gå tillväga vid nattningar. Min erfarenhet är att vissa föräldrar har svårt för att barnet gråter vid nattning och gör det till en stor sak att släcka lampan och låta barnet somna i sängen själv. En väninnan daltade väldigt mycket med sin son på drygt två måste säga att jag tyckte det var svårt att känna medlidande med hur krångligt hennes nattningar va. Hon hade inte sovrutiner på dagen och ingen speciell läggningstid. Vi ett tillfälle sa jag till när hon skulle natta barnet att men du kan väl släcka taklampan så att det blir lättare för honom och sova. helt ljust därinne (Efter att han fått dricka och hon läst ngn bok) Hon släckt och lämnade rummet med dörren lite på glänt och var i rummet utanför. Nästan direkt ville hon gå in. Jag sa till men gå inte in han är ju tyst han gråter inte han måste få ro och somna. Men jag hade inte koll på klockan och det gick inte lång tid så gick hon in igen, hade tänkt säga till. Då grät han och vill upp ur sängen och kunde inte sova alls stackarn. Sen gick jag hem men det tog tydligen tid sen att göra om processen...Som hon har daltat med honom. Hon insåg själv efteråt att hon inte borde ha gått in så hade han säkert somnat. Hon klara inte av det med läggningarna sen heller, hon borde haft en klocka och titta på.... Som vän så blir man frustrerad och lite arg om man inte har något att säga till om och någon daltar som hon gör... i många andra fall också tyvärr. Hon får trots att hon är gift i mångt och mycket ta hand om barnet själv, så tufft. Det går ingen nöd på anknytningen till sin mamma för honom...och det är ju jättefint. Men tycker bara synd att pappan väljer att inte vara så delaktig när han är hemma och sen reser mycket i jobbet. Det blir ju tufft för mamman då också. Hon har ingen och bolla med men hon tog kontakt med BVC o fick lite råd iaf så att det fungerade lite bättre i allafall. Det har ju blivit bättre med åldern också tack o lov. 

Det är ju skillnad på olika barn och säkert svårare om man är skillsmässobarn men kan ni inte samtala om hur han ser på läggningsrutiner och hur han gjorde gällande sina barn och se om det är något som ni kan prova... jag tänker lite att om han vore delaktig i läggningen och stöttade dig, som bonuspappa att det kunde hjälpa både dig och barnet. Även om du tar huvudansvaret....Undrar också om det är okej att hon sover i erat rum men i egen säng till exempel? 

Synd att din partner bara visar ilska, han borde ändå fatta att det inte hjälper på nåt sätt. Han borde försöka förstå dig istället hur tänker och känner kring situtionen....

Tack för ditt svar! Det var bra med lite råd om att kanske inkludera honom mer. Jag har nog fastnat i en försvarsställning då jag upplever hans irritation över det som stressande. Han i sin tur har väl kanske också fastnat där och upplever att jag stänger honom ute.

Även om jag inte känner att han visar så pass mycket förståelse så kanske det finns en möjlighet att han blir mer intresserad av mitt perspektiv om jag bjuder in honom mer. Tänkvärt! :)

Angående daltandet är jag nog inte som din väninna. Jag tycker det är viktigt att ge mitt barn rum att lära sig hantera sina känslor själv utan att jag är där och petar så hon får ligga och läsa lite för sig själv och vi pratar mycket om att försöka tänka på bra saker när man ska sova för att få en bra känsla i kroppen. Men när hon gråter och är väldigt ledsen vill jag fånga upp henne och känner att jag vill ge henne den tiden av närhet som jag upplever att hon behöver då.
  • Anonym (Krångel)
    Anonym (E) skrev 2021-11-02 09:22:48 följande:

Är han verkligen någon du vill att ditt barn ska leva tillsammans med? 

Han har självklart fler sidor än den här :)

Jag påstår inte heller att jag tacklat situationen ultimat, utan vi har kanske fastnat i den här diskussionen. Även om den såklart är nog så viktig då det gäller mitt barn. Mitt inlägg är såklart inte heller nyanserat för att försöka framhäva hans sida, utan jag fokuserar på min upplevelse.

Hade jag trott att han var ett skadligt inflytande för mitt barn hade jag såklart inte varit tillsammans med honom eller introducerat mitt barn.

Jag rättfärdigar inte hans beteende. Jag vill bara belysa att det här inte definierar honom som person och att han såklart har massvis med bra egenskaper och sidor :)
  • Anonym (Krångel)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-11-02 09:41:33 följande:

Det är inte alltid frågan om en person är skadlig, om han tjafsar på det här sättet redan innan ni ens bor ihop så måste du ju själv kunna förstå att han kommer att göra samma sak och mycket mer om ni skulle göra det.

Det förstår jag. Vilket gör att såna här diskussioner gör att jag drar öronen åt mig. Jag vill inte sätta mig i en sits där hans åsikter och sätt anses väga tyngst.

Tack för ditt svar. Det var nyktert och klartänkt formulerat. Jag känner mig stärkt i att jag inte är helt ute på hal is som reagerar över hans beteende i det här.
  • Anonym (Krångel)
    Anonym (E) skrev 2021-11-02 10:46:49 följande:

Tänk om fler hade kunnat göra så, istället för att fösa samman människor i alla möjliga konstellationer de inte valt själva. Och så mycket onödigt tjafs man slipper när man inte delar vardag på daglig basis.

Nåja. Även här tycker jag nog att man får vara lite öppen för att det som är rätt för en person inte nödvändigtvis är rätt för någon annan. Problem och åsikter som går isär finns mig veterligen i kärnfamiljer också :)

Men absolut, visst har jag tvivel på att vi skulle få ihop en fungerande bonuskonstellation när jag inte upplever att min partner lyssnar in och respekterar att vi agerar olika i vissa fall gällande barnen. Min farhåga är att det eskalerar om vi skulle flytta ihop. Och nej, jag kommer såklart inte flytta in hos honom innan jag upplever att vi har en fungerande kommunikation och konfliktlösning åt båda håll. Däremot tycker jag att det är skönt att få någon slags bekräftelse på att jag inte är helt fel ute som reagerar på hans inställning. Det är så lätt att ifrågasätta sig själv :)
  • Anonym (Krångel)
    Anonym (E) skrev 2021-11-02 11:00:00 följande:

Nu skrev jag inte att alla ska göra så, men det finns definitivt familjer där främst barnen hade tjänat på det. 

Ja, som sagt, gå på din magkänsla. Har läst för många trådar där det inte fungerar så att du ser detta och funderar på det, är jättebra. 

Så är det definitivt. Det krävs nog en stor portion tolerans, acceptans och tålamod för att få ihop två familjer. Friktion finns ju som sagt i kärnfamiljer också, men det är säkerligen svårare att hantera i bonusfamiljer utan att hamna i två läger.

Jag funderar verkligen på vad som blir bäst för mig och min dotter. Jag känner mig inte riktigt helt beredd att kompromissa med hennes trygghetsbehov till förmån för en partner. Jag tror att jag behövde bekräftelse på att det inte är jag som är överbeskyddande och daltande och har helt fel inställning i mitt föräldraskap :)
  • Anonym (Krångel)
    Ginsinggeng skrev 2021-11-02 14:58:46 följande:

Hur ska hon någonsin kunna bli trygg med sig själv när du bekräftar att det är farligt att vara själv? 

Nu hänger jag inte med? Hur menar du att jag bekräftar för henne att det är farligt att sova själv? Som jag tidigare skrivit så övar vi på att somna själv och att komma till ro själv. Periodvis funkar det klockrent att jag läser en stund, sen får hon läsa själv och somnar själv. Den här perioden har hon haft det jobbigare, men får alltid testa att somna själv. När hon hulkgråter jag in och kliar på ryggen tills hon somnar.

Hon somnar alltid själv i sin säng. Sen får hon komma in om hon vaknar och jag följer med henne tillbaka.

Vad är dina rekommendationer på att få ett barn tryggt i att vara själv?
  • Anonym (Krångel)
    Anonym (Krångel) skrev 2021-11-02 16:00:39 följande:

Nu hänger jag inte med? Hur menar du att jag bekräftar för henne att det är farligt att sova själv? Som jag tidigare skrivit så övar vi på att somna själv och att komma till ro själv. Periodvis funkar det klockrent att jag läser en stund, sen får hon läsa själv och somnar själv. Den här perioden har hon haft det jobbigare, men får alltid testa att somna själv. När hon hulkgråter jag in och kliar på ryggen tills hon somnar.

Hon somnar alltid själv i sin säng. Sen får hon komma in om hon vaknar och jag följer med henne tillbaka.

Vad är dina rekommendationer på att få ett barn tryggt i att vara själv?

Fel formulering. Hon somnar alltid i sin säng - dock inte alltid själv :)
  • Anonym (Krångel)
    Anonym (du) skrev 2021-11-02 18:49:59 följande:

Jag tänker såhär, det som bekymrar lite förutom att din partner irriterar sig på att du i hans ögon "lägger för mycket tid på ditt barn", tid som han vill ha, eller vill han bara bestämma.

Är att du tvivlar på vad som är bäst för ditt barn ( som du självklart känner bättre än partnern) och börjar fundera på hur du ska göra honom nöjd, på ditt barns bekostnad.

Om hon är sju och delvis lite otrygg ( vilket hon visar), bor mellan tre hem och nattningen är hennes enda problem borde du vara överlycklig och fortsätta med det du vet fungerar, för det kommer att gå över, hur du ska göra med honom vet jag faktiskt inte.

Tack för din input! Egentligen tvivlar jag inte på vad som är bra för mitt barn. Jag låter inte hans åsikter påverka hur jag förhåller mig till hennes behov. Däremot är jag osäker på om det är vanligt/rimligt att ha diskussioner om eller vara oense om såna här saker. Och tycker att det är väldigt uttröttande att veta att han eldar upp sig över något som jag inte förstår varför det provocerar honom. Jag kräver som sagt inte att han ska vara delaktig i läggningen och har inga åsikter om hur han väjer att hantera sina barn. Hade jag vikt mig för hans åsikter och blint anpassat mig hade vi förmodligen inte haft en diskussion.

Svårigheten ligger väl nånstans i att bedöma vad som är en rimlig meningsskiljaktighet och inte gällande ämnet. Det finns självklart exempel på föräldrar med gemensamma barn som är oense om nattning tänker jag - men vad är rimligt och hur löser man det utan att det ska ?drabba? någon?
Svar på tråden Bråk om läggningar