• Anonym (Lollo91)

Latensfas eller bara förvärkar?

Hej!

Jag är gravid i vecka 34+0 idag. Jag väntar mitt andra barn och mitt första barn föddes i vecka 35+3, spontan vattenavgång.

Min livmodertapp kontrollerades med ultraljud för en vecka sedan och då var den 23 mm lång. Jag hade täta sammandragningar enligt CTG:t men inte smärtsamma.

Sedan igår eftermiddag har jag fått några enstaka riktigt smärtsamma sammandragningar/förvärkar/värkar per dag. Igår fick jag 4 st under em/kväll och idag 3 st under dagen. De gör rejält ont, så att jag måste vara tyst och andas igenom dem. Det trycker nedåt och går ont i rygg och höfter, precis som jag minns att värkarna jag hade sist kändes när vattnet hade gått och förlossningen var igång.

Under senaste veckan har också slemproppen släppt i bitar.

Jag hade inte alls såhär sist och blir osäker på vad det är jag känner. Är det bara förvärkar eller är jag faktiskt på väg mot en förlossning? Någon annan som känner igen något av det jag beskriver?

Hade hoppats på att få gå längre innan förlossning, så hoppas att det inte är på gång riktigt än?

• Svar på tråden Latensfas eller bara förvärkar?
  • Anonym (2barnsmor)

Om du känner dig osäker så be att få komma in på en kontroll...

Jag födde mitt andra barn hemma då jag hela tiden väntade på att värkarna skulle göra ont... Allt gick bra men det är ju lite värre kanske om barnet inte är fullgånget?

• Anonym (Lollo91)
    elin1989 skrev 2021-11-01 23:30:34 följande:

Det låter som riktiga värkar. Jag skulle ringa förlossningen.

Anonym (2barnsmor) skrev 2021-11-01 23:33:31 följande:

Om du känner dig osäker så be att få komma in på en kontroll...

Jag födde mitt andra barn hemma då jag hela tiden väntade på att värkarna skulle göra ont... Allt gick bra men det är ju lite värre kanske om barnet inte är fullgånget?

Sist när jag var inne, för en vecka sedan, sa läkaren att efter vecka 34+0 gör de ändå ingenting för att stoppa en förlossning så då skulle jag åka in först när jag verkligen trodde att förlossningen var på gång. Men de här värkarna (eller vad det är) är så extremt glesa att jag inte riktigt vet. Har inte känt något alls inatt?
  • Anonym (Lollo91)

Puff

Svar på tråden Latensfas eller bara förvärkar?