• RainbowGlitter

Väljer mellan två män

Vet inte om denna fråga hör hemma här? Men jag antar det?

Iaf. Behöver råd då jag inte vet vad jag ska ta mig till eller vad jag vill. Dras mellan två män och vet inte hur jag ska kunna välja.

A = min sambo.

B = min kollega.

A och jag har varit tillsammans och bott ihop i några år nu. Vi har ett hem ihop, djur och planerat barn sedan två år tillbaka. Inget verkar hända där men det är en annan historia.

B är en ny kollega och han väcker något i mig som inte ens A gjorde när vi träffades. Men jag har ett bra liv egentligt. Jag har ett hyfsat stort hem. Vi har husdjur och bilar. Stadig ekonomi. Vi har planerat barn. Vi kanske inte har någon glöd. Men det är tryggt och stabilt. Vi umgås inte mycket men vi bråkar inte heller. Det är liksom bara bra. Han är också den som drar in mest pengar. Bägge bilarna är egentligen hans och min anställning går ut i mars.

A är det smarta valet. A är det förnuftiga valet. Men det är också det tråkiga valet. Jag trodde inte As autism som han har störde mig, men B har fått mig att inse att den visst gör det. Jag hade till och med glömt hur det var att prata med någon som förstår känslor på det viset. A är snäll och bryr sig. Jag och A kan prata om allt och vi har alltid varit ärliga. Men han är också typen jag får tigga komplimanger från. Typen som inte köper julklappar eller presenter. Typen som suckar och stönar när man nämner aktiviteter utanför hemmet.

B ser mig. Han ser vem jag är. Han förstår mig. När jag blev ledsen på jobbet en dag såg han det när ingen annan gjorde det. Han såg mig.

För att förstå nästa del behöver ni veta lite om mig. Jag har samma klädstil som en steorytypisk 10 årig flicka. Jag gillar rosa, glitter regnbågar och enhörningar typ.

När jag köpte massa örhängen här om dagen så bad jag A välja ett par. Han valde dom silveriga jag inte ens gillade speciellt nu när jag fått se dom i verkligheten. B valde de rosa men katter och regnbågsvans

När jag bad dom välja frisyr valde A utsläppt hår medan B valde flätor.

När jag bad dom välja nagellack valde A svart, B valde lila med glitter.

Detta var aldrig menat som ett test men känns lite så nu i efterhand.

Detta kanske låter som en udda sak att analysera och jämföra. Men det säger mig en sak rätt tydligt. B väljer "mig". om och om igen. Jag vet inte om han gör sina val baserat på vad han tror att jag ska gilla. kanske, men det känns inte så. Det känns som om han tycker jag är fin och söt i mitt udda jag. Vilket min sambo aldrig egentligen varit så intresserad av. Det känns så underbart att få känna sig söt för den stil och den jag vill vara. Inte enbart accepterad.

B kommer också med massa bagage. Precis som jag. Han är det drama fyllda valet. Kanske kommer vi dra ner varandra? Kanske stärker vi varandra? Vem vet. A är det stabila valet. Han har inget bagage. Inte så som jag eller B. A är trygg och drama fri.

Men hur kan jag välja bort ett stabilt liv för en chans att dejta B? För det är i grunden det det handlar om. Jag måste flytta. Och vart ska jag bo? Jag har massa prylar som aldrig kommer få platts. Bilen är inte min. Bor jag i en liten lägenhet någonstans kan jag inte ha katterna. Kan kanske inte ens ha hunden. Bilen är inte ens min. Utan A har jag ingenting. Och framför allt kanske jag väljer bort barn. Men inte bara det. Jag och A har haft ett hälsosamt fungerade förhållande. Och vi har(är) älskat varandra. Jag är också redan över 30. Och att börja på noll igen såhär sent... Och det kanske inte ens funkar med B. Eller Och då står jag där. Utan hem, jobb, barn eller bil. Utan något. Någon.

Och chansen att någon skulle hyra ut till någon utan fast jobb är också minimal. Såklart är en nödlösning att kanske bo med B. Men det är egentligen att kasta sig in i saker alldeles för fort. Och jag skulle aldrig få platts med mina grejer där. Och katterna skulle inte kunna följa med.

Men å andra sidan har jag knappast tid att ta saker lungt heller om jag vill ha en familj. Vilket jag så gärna vill.

Så ska jag verkligen supa denna chance jag fått med A, chansen för familj, för en chance på B. Hur underbart han än får mig att må?

Min plan var att känslorna skulle försvinna. Men de blir fan bara starkare och starkare.

Men ibland kan B också ta en hel del energi. Men kanske bara är tillfälligt om han haft mycket nu. Han kan vara över gullig vilket jag inte är van vid.

B har inget emot att hitta på saker. Som att gå ut för en öl eller gå på stan. B vill bara sitta hemma och spela dator. Jag är absolut en person som trivs bäst hemma men ibland kan det vara roligt att få komma ut med. A har inga egna vänner, och inget intresse av att lära känna mina heller. Han trivs bäst i sitt egna sällskap. Vilket är okej. Men också lite trist ibland?

Samtidigt kan B vara väldigt klänning och needy ibland. Men kan ju såklart beror på vår situation där vi försöker vara vänner fast vi vill mer. Plus han har en jobbig familje situation. Eller att han är osäker på vår relation. Han är också fd missbrukare. Ren de senaste åren.

Berättade för min sambo I torsdags om hur jag kände om allt. Att jag börjat fatta tyckte för en kollega. Att jag inte visste vad jag ville. Att jag behöver en break. Ta reda på vad jag vill egentligen. Då hade jag varken kysst eller haft sex med med B. Efter i torsdags däremot spenderade jag hela helgen med honom. Och det var över lag mysigt. Hade en del ångest.

Kanske var det inte "gå och ha sex med någon annan" break betydde dock men här är vi. Jag har sagt till B redan från början att jag inte kan lova honom något, att jag inte vet vad jag vill.

Allt är bara så rörigt just nu. Vad jag känner och vill växlar från ena timmen till andra.

A är trygg, smart och rolig.

B förstår mina känslor och är mysig och varm.

Vad ska jag ta mig till? Jag måste fatta ett beslut nu. Kan inte leda dom vidare såhär.

• Svar på tråden Väljer mellan två män
  • Anonym (Va)

Vad sade A när du berättade ? Är det ett ensidigt brejk? Vad kom ni överens om?

• Anonym (Välj A))

Väljer du A) kommer du alltid fundera på hur det skulle vara om du valde B) men ändå vara ganska lycklig. Men väljer du B) Kommer du bli olycklig.

Jag är gammal, så jag har sett din fråga i verkliga livet, på åtskilliga forum, dussintalet ggr allra minst från både män och kvinnor och själv vart i samma situation. Få väljer rätt. A) Är svaret B) Är fel och ett tredje alternativ i stil med A+B är också fel.  

Jag valde B) Det fick jag ångra. Hade jag valt A) hade jag levt lycklig i alla mina dagar är jag 110% övertygad om. 

• Anonym (B)

Kärlek handlar inte enbart om en stabil och trygg tillvaro.

Det låter som A lika gärna kunde varit sin bror eller pappa eller en kille i kollektivet där du bor. Du beskriver ingenting i ert förhållande som ens är en gnutta kärlek.

Hade du velat uppfostra barn och skapa barn utan kärlek? Som en familjen AB?

Mitt svar är

B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B

• Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2021-11-02 19:05:11 följande:

Det låter som A lika gärna kunde varit sin bror eller pappa eller en kille i kollektivet där du bor. Du beskriver ingenting i ert förhållande som ens är en gnutta kärlek.

Mitt svar är

Eller lev lite själv en stund. Träffa mycket folk och ha kul. Leta inte förhållanden.
  • Anonym (Välj A))
    Anonym (B) skrev 2021-11-02 19:05:11 följande:

Mitt svar är

Man förstår inte hur mycket man älskat, fortfarande älskar och förmodligen alltid kommer älska kille A) förrän man lämnat honom.

Inte som bror/pappa blablabla utan som man. En riktig, bra, fin och härlig man till skillnad från B) som är en tvättäkta duschpåse

A A A A A A A A A A.
  • RainbowGlitter
    Anonym (Va) skrev 2021-11-02 18:41:03 följande:

Vad sade A när du berättade ? Är det ett ensidigt brejk? Vad kom ni överens om?

Han sa att det inte var hans val. Han bad om ursäkt för att han alltid var tråkig osv. Sa att han kunde bli bättre men mera. Han var väldigt ledsen såklart. =(
  • Tukt

Svårt ha en tydlig åsikt när man inte träffat någon inblandad. Du radar också upp en rad praktiska problem. Men sådana går att lösa.
    Det som däremot inte går att lösa det är ju det med barn. Om du verkligen vill ha barn, så måste du ju vara med en partner som också vill det.
    Därför måste du ju vara rätt säker på att din kollega är på samma våglängd där. Och även att den relationen håller så pass länge att ni hinner skaffa barn.

• Anonym (Välj A))

Tro mig. B) Kommer vänstra med din bästa kompis och såna grejer som A) aldrig skulle gjort.

• Anonym (AB)
    Anonym (Välj A)) skrev 2021-11-02 19:04:32 följande:

Väljer du A) kommer du alltid fundera på hur det skulle vara om du valde B) men ändå vara ganska lycklig. Men väljer du B) Kommer du bli olycklig.

Jag är gammal, så jag har sett din fråga i verkliga livet, på åtskilliga forum, dussintalet ggr allra minst från både män och kvinnor och själv vart i samma situation. Få väljer rätt. A) Är svaret B) Är fel och ett tredje alternativ i stil med A+B är också fel.  

Det

Jag valde B) Det fick jag ångra. Hade jag valt A) hade jag levt lycklig i alla mina dagar är jag 110% övertygad om. 

Vad hände med A sen i ditt fall? Ville han inte ha tillbaks dig eller hann han redan hitta nån ny?
Svar på tråden Väljer mellan två män