• Isaaa93

Höggravid och ta hand om dottern. Ingen avlastning

Hej!

Är höggravid och ska föda om 4 dagar. Bor just nu hos min mamma då sambon jobbar hela denna vecka natt och kommer inte vara hemma. Så känns säkrare att bo hos min mamma då det är mycket närmare till förlossningen härifrån och har alla i min familj nära här ifall jag skulle få värkar så kan dom skjutsa in mig. Har iaf BF på söndag och har min 2åriga dotter med mig hos min min mamma. Men får ingen avlastning av nån. Ingen hjälper mig med nåt. Jag får gå upp tidigt på morgonen trots jag inte sovit på natten. Sömnen har blivit förstörd för måste gå upp o kissa varje h. hur gjorde ni andra som var höggravida och hade barn? Fick ni hjälp och avlastning?

• Svar på tråden Höggravid och ta hand om dottern. Ingen avlastning
  • Anonym (3-barnsmamma)

Jag har aldrig fått någon direkt avlastning när jag har varit gravid förutom på helgerna av min sambo. Jag väntar nr fyra nu. Tänker att oavsett om du är gravid eller ej så är ju dottern ditt ansvar. Övriga kanske behöver sova för att orka oxå, vet inte om de jobbar? Har du dottern på förskolan? Om du inte orkar ta hand om ditt barn så kanske din sambo borde ta ledigt från jobbet för att ta hand om dottern, är ju ert barn. Annars kanske du får frågan om någon kan hjälpa dig en stund här och där.

• Anonym (Planerade bra)

Min man var ledig från jobb för att ta hand om mig och vår barn sista månaden på graviditeten. Det är ju mitt och min makes ansvar att ta hand om våra barn och planera våra graviditeter. Din familj ställer ju redan upp mer än någon kan begära genom att låta dig och dottern bo där! Din familj retar sig säkert på att din sambo inte tar ansvar

• Anonym (Em)

Har du frågat om de kan avlasta dig då? Annars utgår de väl från att du klarar dig. Du kan väl vila på dagarna? Jag blev igångsatt med min tvåa två veckor efter BF, men har inget minne av att jag behövde avlastning på dagarna. Pappan åkte till jobbet på morgonen och var borta hela dagarna. På helgerna hjälpte han väl till. Annars hade jag inga problem med att ta hand om första barnet trots att jag var höggravid.

• Isaaa93

Mått så dåligt och varit på psyk flera gånger... visst är det mitt barn och kan inte begära av andra att ta över ansvaret det förstår jag med. Min sambo behöver jobba för att få det att gå runt, han hjälper när han kan. Min familj har ju jobb att sköta så kan inte ta det för givet. Menar mer att när dom inte jobbar så borde dom prioritera mig lite mer än att åka iväg på helger? Ska ju föda snart och behöver stöttning .. men det kan man inte vänta sig heller, men hade hoppats det men är väl bara att bita ihop och hoppas det blir bättre

• Anonym (Nej)
    Isaaa93 skrev 2021-11-03 14:55:25 följande:

Mått så dåligt och varit på psyk flera gånger... visst är det mitt barn och kan inte begära av andra att ta över ansvaret det förstår jag med. Min sambo behöver jobba för att få det att gå runt, han hjälper när han kan. Min familj har ju jobb att sköta så kan inte ta det för givet. Menar mer att när dom inte jobbar så borde dom prioritera mig lite mer än att åka iväg på helger? Ska ju föda snart och behöver stöttning .. men det kan man inte vänta sig heller, men hade hoppats det men är väl bara att bita ihop och hoppas det blir bättre

Har du pratat med dem, berättat hur du mår och bett om hjälp?
  • syntharen

Vad är det för jobb din sambo har? Är han inte hemma när han inte jobbar? Jobbar han borta? Hur ska ni göra om din förlossning startar tidigare, du behöver ju stöd under förlossningen?

• Anonym (123)

Det är du som är gravid, inte din familj!
    Vill de åka iväg när de är lediga så är det ju självklart att de kan göra det.

Det är ditt barn och du har väl inte tvingats att vara gravid?
  • Anonym (Johanna)

Känslokalla ni är i gruppen ni som svarar. Klart man hjälper o stöttar sin familj. Speciellt när man ska föda snart och har varit på psyk?

• Anonym (Eh)
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2021-11-03 11:43:02 följande:

Jag har aldrig fått någon direkt avlastning när jag har varit gravid förutom på helgerna av min sambo. Jag väntar nr fyra nu. Tänker att oavsett om du är gravid eller ej så är ju dottern ditt ansvar. Övriga kanske behöver sova för att orka oxå, vet inte om de jobbar? Har du dottern på förskolan? Om du inte orkar ta hand om ditt barn så kanske din sambo borde ta ledigt från jobbet för att ta hand om dottern, är ju ert barn. Annars kanske du får frågan om någon kan hjälpa dig en stund här och där.

Så din sambo hjälpte inte till med barnen på morgonen eller efter jobbet? Hade separerat för länge sen om jag var du och hade en sambo som bara fanns för barnen på helgerna
  • Anonym (Eh)

Fast nu är du och barnen viktigare och din sambo borde ta ledigt om du känner som du gör. Det är han som är din partner och som är pappa till barnen.
Svar på tråden Höggravid och ta hand om dottern. Ingen avlastning