• Wed 3 Nov 2021 14:22
    6696 visningar
    13 svar
    13
    6696

    risk för Hot och våld på jobbet gravid

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 15 nu och jobbar inom psykiatrin. 
    Vi åker hem till människor med olika sorters problematik och tidigare domar på sig. 
    Hos en del är jobbar vi alltid dubbelbemannat och har larm. 
    Jag tycker att det känns lite olustigt att jobba med detta när magen börjar synas..

    Har pratat med chef ang detta och hen säger att det inte finns några risker och att det inte finns skäl för omplacering eller avstängning. Men säger då att skulle det mot fömodan ske något. Tex hot eller våld så ''får vi ta det då''. men jag hävdar att då är skadan redan skedd?... 

    Någon som varit i samma situation som mig?  Hur var det för er? 

  • Svar på tråden risk för Hot och våld på jobbet gravid
  • Wed 3 Nov 2021 14:26
    #1

    Prata med facket!

  • S23
    Wed 3 Nov 2021 15:16
    #2

    Läs föreskriften för gravida och ammande arbetstagare.

    Du kan även höra av dig till arbets-och miljömedicin.

    Kontakta facket.

    Jag uppfattar det som att din chef inte gjort en arbetsmiljöutredning? Detta är arbetsgivaren skyldig att göra så fort de informerats om din graviditet.

    Denna skall göras skriftligt och i samverkan med dig och du har rätt att ha med skyddsombud i utredningen.

    Din oro skall tas med i arbetsmiljöutredning.

    Uppskattar jah det korrekt att ni är ensamma ibland? Ensamarbete är en faktor som också skall vara med i utredningen

    Jag skulle absolut säga att din arbetsmiljö är olämplig.

  • S23
    Wed 3 Nov 2021 15:22
    #3
  • Wed 3 Nov 2021 16:51
    #4

    Nej det stämmer att han inte gjort någon arbetsmiljöutredning.
    Berättade för hen att jag var gravid väldigt tidigt och det enda jag har fått höra att det inte finns några risker överhuvudtaget och att det därför inte behövs. 

    Blir bara så osäker när man får det bemötandet om det är jag som överdriver min oro eller om det är chefen som gör fel. Upplever inte att hen förstår vad som faktiskt kan hända... 

  • S23
    Wed 3 Nov 2021 16:53
    #5
    alicebe28 skrev 2021-11-03 16:51:16 följande:

    Nej det stämmer att han inte gjort någon arbetsmiljöutredning.

    Berättade för hen att jag var gravid väldigt tidigt och det enda jag har fått höra att det inte finns några risker överhuvudtaget och att det därför inte behövs. 

    Blir bara så osäker när man får det bemötandet om det är jag som överdriver min oro eller om det är chefen som gör fel. Upplever inte att hen förstår vad som faktiskt kan hända... 


    Gör de inte arbetsmiljöutredning så bryter de mot arbetsmiljölagen.

    Så kontakta facket.
  • S23
    Wed 3 Nov 2021 16:54
    #6

    Hanterar ni läkemedel? Har du koll så att det inte är något av dessa som du inte bör hantera som gravid?

    Nu är det ju psykiatri men exempelvis cytostatika skall man varken hantera läkemedel eller spya, kiss osv från den som behandlas. Nu lär ju inte du hantera sådant men du förstår kanske vad jag menar.

  • S23
    Wed 3 Nov 2021 17:03
    #7

    I ditt fall behöver din arbetsgivare bedöma varje enskild person som du hanterar under ditt arbete. Identifiera riskerna, hur stora dessa är och vad de kan få för konsekvenser och om det går att undanröja risken.

    Om de inte har kompetensen att göra utredningen själva (låter uppenbart som att de inte har det) så kan de vända sig till arbets- och miljömedicin för hjälp

  • Wed 3 Nov 2021 23:21
    #8
    -1

    Ring och prata med facket, som kan hjälpa till i det här fallet.

    Jag arbetar inom förskolan och hade en gravid kollega (nu är det väl förvisso kanske 10 år sedan, så kanske är inte reglerna samma nu som då?) I vår barngrupp hade vi ett mycket utåtagerande barn, som gärna siktade på magen med slag och sparkar. Min kollega bad om att få bli omplacerad till en annan avdelning, men chefen sade nej. Där gick facket in och hjälpte till. Facket sa då, att om min kollega hade arbetat inom vården, där vuxna kan bli utåtagerande på samma vis, så hade min kollega fått lov att vara hemma under resten av graviditeten med någon form av ersättning från försäkringskassan.

  • Misan OHara
    Thu 4 Nov 2021 17:07
    #9

    Du har ju uppenbart ett dig in på detta självmant så du borde veta riskerna. Varför skulle du särbehandlas nu? Att bli gravid är väl ditt val och jobbet skall göras oavsett.

  • S23
    Thu 4 Nov 2021 17:13
    #10
    Misan OHara skrev 2021-11-04 17:07:48 följande:

    Du har ju uppenbart ett dig in på detta självmant så du borde veta riskerna. Varför skulle du särbehandlas nu? Att bli gravid är väl ditt val och jobbet skall göras oavsett.


    Ja man får ju hoppas att du inte är seriös?

    Riskerna ser olika ut beroende på om man är gravid och inte. Just därför skall en riskbedömning alltid göras vid graviditet. För det handlar då inte enbart om riskerna för personen utan om riskerna för barnet i magen.

    Kanske bör du flytta till ett land utan något som helst skydd för arbetstagarna istället?
  • Fri 5 Nov 2021 09:25
    #11
    Misan OHara skrev 2021-11-04 17:07:48 följande:

    Du har ju uppenbart ett dig in på detta självmant så du borde veta riskerna. Varför skulle du särbehandlas nu? Att bli gravid är väl ditt val och jobbet skall göras oavsett.


    Riktigt korkat tänk. Så yrken där det förekommer hot och våld ska kvinnor som planerar att skaffa barn hålla sig ifrån? Poliser? socialtjänst? missbruksvård?
  • S23
    Fri 5 Nov 2021 09:31
    #12
    alicebe28 skrev 2021-11-05 09:25:25 följande:

    Riktigt korkat tänk. Så yrken där det förekommer hot och våld ska kvinnor som planerar att skaffa barn hålla sig ifrån? Poliser? socialtjänst? missbruksvård?


    Vi får nog lägga till många yrken. Stora delar av Sveriges industri (buller), alla inom vården som hanterar läkemedel med cytotec, alla som arbetar med kemikalier, alla som har fysiskt tunga arbeten?

    Det blir många som skulle få skylla sig själva om man säger så
  • Fri 5 Nov 2021 09:55
    #13
    S23 skrev 2021-11-05 09:31:55 följande:
    Vi får nog lägga till många yrken. Stora delar av Sveriges industri (buller), alla inom vården som hanterar läkemedel med cytotec, alla som arbetar med kemikalier, alla som har fysiskt tunga arbeten?

    Det blir många som skulle få skylla sig själva om man säger så
    Ja verkligen! 
Svar på tråden risk för Hot och våld på jobbet gravid