• Wed 3 Nov 2021 17:08
    11513 visningar
    2 svar
    2
    11513

    Psykisk ohälsa/depression som gravid.

    Jag är gravid i vecka 13 och har verkligen INGEN anledning för att må dåligt. Det är en väldigt efterlängtad graviditet och jag har ett bra stabilt liv i övrigt.

    Men ändå känner jag mig oftast extremt nedstämd, kan inte alls glädjas (eller ens ta in) graviditeten och allt som brukade göra mig glad innan.. känns dötrist. Vill gråta för ingenting.. Det finns verkligen ingen annan förklaring än att gravidhormonerna har satt mig helt ur balans rent psykiskt.

    Jag vill inte känna såhär. Och är rädd för att det kommer att utvecklas till en förlossningsdepression om det fortsätter då här hela graviditeten.

    Ni andra som har mått dåligt psykiskt, kan ni snälla berätta lite om hur det var/är för dig? När gick det över? Fanns det någonting som hjälpte dig? Fick du hjälp av BM/sjukvården? Finns det ens något som de kan göra?

  • Svar på tråden Psykisk ohälsa/depression som gravid.
  • Anonym (M)
    Wed 3 Nov 2021 17:32
    #1

    Jag mådde dåligt psykiskt under min första graviditet. Allt kändes bara tungt och jobbigt. Jobbade och satt hemma i soffan i princip hela graviditeten. Jag fick något extra besök hos bm och psykologstöd varje/varannan vecka från ca v20. Det hjälpte väl lite att ha någon att prata med, men mådde fortfarande dåligt. De ville också ge mig extra stöd efter förlossningen men jag tackade nej till det för ville vänta och se hur det blev efter först. När sonen väl kom så rann allt av (efter de två första baby blues-veckorna) och det började kännas mycket bättre igen. Så för mig var det verkligen graviditetshirmoner som ställde till det, och kanske att amningen hjälpte till att boosta oxytocinet efteråt.

    Nu är jag gravid igen i vecka 16 och allt känns skit... igen... har fått läkartid och psykologtid redan nu för att lägga upp en plan för graviditeten. Så det känns ändå bra att bli sedd och hörd av bm. Är ännu värre denna gången att känna att min treåring blir lidande för att jag mår dåligt.

    Så ta kontakt med barnmorskan och be om hjälp! Det finns stöd att få. Även om risken är högre för förlossningsdepression också, som de sa till mig, så behöver det verkligen inte bli så.

  • Anonym (känne­r igen mig)
    Thu 4 Nov 2021 14:07
    #2

    Är i vecka 17, gravid med andra barnet och mår skit igen. Fysiskt har jag inga som helst problem, psykiskt är det tufft.  Såg framemot att bli gravid, att min dotter skulle bli storasyster osv och var nog inte förbered på detta. Psykiskt är det kaos, ingen direkt glädje eller lycka, känns mest som att jag förtränger allt. Går på KBT vilket känns okej, sökte hjälp för att jag kvävdes av sorg i flera veckor. Samma sak var det med min dotter men när hon väl var ute gick allt över, jag hoppas och tror att när jag ser bebisen så kommer det släppa men man kan aldrig vara säker.

    Du är inte ensam om dina känslor, många förväntar sig att man går runt och är lycklig till 200% men att vara gravid innebär inte enbart lycka, tyvärr. Bra att du skriver av dig, det hjälper mig och skönt att få veta att man inte är ensam.

Svar på tråden Psykisk ohälsa/depression som gravid.