• MFadeToBlack

    Samla lån

    Hej

    Jag har kanske 4 små lån till ett värde av ca 15000

    Jag vet inte så mycket men har märkt att dem inte verkar röra sig ner så mycket samt att jag tvingas betala en hel del för dem gemensamt varje månad

    Jag håller på att ta hand om mitt liv ordentligt och tanken att samla lånen till ett lån verkar ju som en smart plan pgr av räntan bland annat

    Jag gör en helt ok lön varje månad ( helt ok men inte gigantisk) men vill inte lägga allt på att betala av varje lån allt i ett även om det vore smart

    Jag vill känna mer kontroll då detta stressar upp mig och kan tänka mig att betala max 2000 per månad och vissa månader mer

    Har hört talas om Lendo men alltid sett det som något skumt företag

    Så frågan är har någon provat Lendo eller något annat och verkar det som en ok plan?

  • Svar på tråden Samla lån
  • Jemp

    Jag tror inte Lendo är skumt alls.

    Planen är bra. Börja med att kolla upp vad du har för ränta på lånen idag.

    Gör en budget också så ser du om du kan betala mer varje månad.

  • BuoBä

    Med så små lån är det såklart mycket smartare att göra sig av med dem än att ta ett nytt lån. Ta reda på exakt hur mycket varje lån är på, räntan och hur mycket du betalar på varje per månad. När du vet det kan du rangordna dem. Börja med det minsta, eller det som har högst ränta, vilket som känns bäst. Betala minimibeloppet på de andra lånen, och betala in allt extra du kan avvara på det lånet i några månader, tills det är borta. Sen attackerar du nästa lån på listan. Se också över så du inte betalar onödiga avgifter för pappersfaktura om det går att få e-faktura.

  • Friger

    Instämmer, blanda inte fler långivare.

    Kan du betala 2.000kr/månaden så kommer du kunna betala av lånen på ett år ungefär. Lite beroende på vilken ränta du har på lånen.

  • MFadeToBlack

    Tack dör tipsen

    Har kollat snabbt Hur mycke skulden är

    ca 16000 på 4 olika krediter

    Kollade aldrig räntorna men skall se senare

    Har inga andra lån men är ändå beredd på att baka ihop lånen för att återställa min kreditvärdighet igen då den fallit från utmärkt till väldigt bra

    Jag vet det blir ett lån till men dem andra försvinner och jag bör tjäna på det i längden då jag såg att varje lånegivare just nu tar ut ganska bra administrationsavgift varje månad samt ränta men kommer självklart kolla med Lendo först eller vilket bolag det nu blir vad dem har för ränta

    Att tillägga är att jag sparar privat så jag kan utbilda mig och slippa ta för stort Csn lån i framtiden så hugger personligt att betala stora summor varje månad just nu då jag redan ligger back på mitt sparande (Svårt att förklara) men skulle bli mer deprimerad av det

    Tack för era svar

    Kanske tycker min plan är korkad men jag kör på det och uppskattar era åsikter:)

  • MFadeToBlack

    Att tilläga

    Jag är en ganska ansvarig och ordnad person som bara hamnat lite fel (I en ond cirkel enligt mig)

    Kommer aldrig mer ta krediter efter detta

  • BuoBä
    MFadeToBlack skrev 2021-11-04 11:59:49 följande:

    Att tillägga är att jag sparar privat så jag kan utbilda mig och slippa ta för stort Csn lån i framtiden så hugger personligt att betala stora summor varje månad just nu då jag redan ligger back på mitt sparande (Svårt att förklara) men skulle bli mer deprimerad av det


    Tänk på hur mycket du kommer kunna spara när du är av med de där fåniga lånen och hela beloppet kan gå rakt in på sparkonton!

    Men det är klart, lyckas du få ett samlingslån med bättre ränta och lägre avgifter, och attackerar det med målsättningen att bli av med det så fort som möjligt, så behöver det inte ta så lång tid. Risken är väl att det blir bekvämt att bara betala minimibeloppet och så blir du aldrig av med det där lånet.
  • Jamesdio

    Lendo är endast en låneförmedlare där du kan få flera långivare att erbjuda sina lån men bara ta en kreditupplysning. Sedan kan du välja vilket av erbjudandena som passar dig bäst.

  • Elin pelin
    MFadeToBlack skrev 2021-11-04 11:59:49 följande:

    Tack dör tipsen

    Har kollat snabbt Hur mycke skulden är

    ca 16000 på 4 olika krediter

    Kollade aldrig räntorna men skall se senare

    Har inga andra lån men är ändå beredd på att baka ihop lånen för att återställa min kreditvärdighet igen då den fallit från utmärkt till väldigt bra

    Jag vet det blir ett lån till men dem andra försvinner och jag bör tjäna på det i längden då jag såg att varje lånegivare just nu tar ut ganska bra administrationsavgift varje månad samt ränta men kommer självklart kolla med Lendo först eller vilket bolag det nu blir vad dem har för ränta

    Att tillägga är att jag sparar privat så jag kan utbilda mig och slippa ta för stort Csn lån i framtiden så hugger personligt att betala stora summor varje månad just nu då jag redan ligger back på mitt sparande (Svårt att förklara) men skulle bli mer deprimerad av det

    Tack för era svar

    Kanske tycker min plan är korkad men jag kör på det och uppskattar era åsikter:)


    Tips, läs på lite om csn-lån. Visst är det bra om man kan ha så lite lån som möjligt, men CSN är ett otroligt förmånligt lån även om de skulle höja räntan - som är på tapeten. Det skulle inte förvåna mig om du faktiskt tjänar på att betala av så mycket som möjligt på dina smålån än att spara för att ta lägre CSN
Svar på tråden Samla lån