• Misetuna

    Riskbedömning

    Hej!

    Jag undrar hur det har gått till för er på jobbet, med riskbedömning. Vilken vecka var ni i när det gjordes, gjordes det direkt när ni berättade för chefen? Hur gick den till? Med tanke på utförande samt corona. Många frågor nu ???? är själv i vecka 18 och börjar bli fundersam om jag ska prata med chefen om att det inte gjorts än. Har noll koll.

  • Svar på tråden Riskbedömning
  • Anonym (U)

    Riskbedömningen skall göras så fort du informerar om din graviditet, Mao den borde redan gjorts.

    Denna skall alltid göras, oavsett covid.

    Riskbedömningen skall göras i samverkan med dig och skall göras skriftligt.

    Vad arbetar du med? Covid anses inte nödvändigtvis som någon risk för gravid att arbeta.

  • Anonym (Tandis)

    Jag jobbar som tandhygienist och är gravid i v.32. Blev avstängd i v.19+0för min chef kan inte säkerställa att jag inte blir smittad och hon kunde inte ge mig andra arb.uppg heller.

    Detta var en ren självklarhet när jag berättad i v.7

    Är du utsatt för risk att bli smittad i ditt arbete ?

  • Anonym (U)
    Anonym (Tandis) skrev 2021-11-04 20:09:42 följande:

    Jag jobbar som tandhygienist och är gravid i v.32. Blev avstängd i v.19+0för min chef kan inte säkerställa att jag inte blir smittad och hon kunde inte ge mig andra arb.uppg heller.

    Detta var en ren självklarhet när jag berättad i v.7

    Är du utsatt för risk att bli smittad i ditt arbete ?


    Det är inte lika självklart längre eftersom folkhälsomynigheten anser att vaccinerad kan arbeta och ovaccinerade kan arbeta men bör hålla sig till allmänna rekommendationer. Detta gör att många arbetsgivare nu anser att det inte finns risker, även på arbetsplatser där man möter mycket människor.

    Känner bland annat till en tandhygienist där arbetsgivaren inte anser att det finns risker gällande covid
  • Gasellen87

    Jag arbetar som lärare på lågstadiet. Jag berättade för min chef i v 14 och då gjordes en riskbedömning som medförde att jag blev avstängd i v 20+0. Är samma policy i hela kommunen då de inte kan garantera att arbetsplatsen är säker med tanke på Corona. Är nu i v 25.

    Vet dock att det är olika i olika kommuner hur det ser ut för lärare.

  • Misetuna
    Anonym (U) skrev 2021-11-04 19:58:02 följande:

    Riskbedömningen skall göras så fort du informerar om din graviditet, Mao den borde redan gjorts.

    Denna skall alltid göras, oavsett covid.

    Riskbedömningen skall göras i samverkan med dig och skall göras skriftligt.

    Vad arbetar du med? Covid anses inte nödvändigtvis som någon risk för gravid att arbeta.


    Arbetar inom industrin, det är väl ca 10 kollegor som jag kommer nära och umgås varje med skift.
  • Anonym (Tandis)
    Anonym (U) skrev 2021-11-04 20:17:37 följande:

    Det är inte lika självklart längre eftersom folkhälsomynigheten anser att vaccinerad kan arbeta och ovaccinerade kan arbeta men bör hålla sig till allmänna rekommendationer. Detta gör att många arbetsgivare nu anser att det inte finns risker, även på arbetsplatser där man möter mycket människor.

    Känner bland annat till en tandhygienist där arbetsgivaren inte anser att det finns risker gällande covid


    Jaså? Det är inte vad jag har hört. Den info jag har fått är att enligt f.kassan kvarstår reglerna för gravida även om de är fullvaccinerade och att det till och med diskuteras ifall gravida ska ta en tredje spruta.
  • Anonym (U)
    Misetuna skrev 2021-11-04 20:23:11 följande:

    Arbetar inom industrin, det är väl ca 10 kollegor som jag kommer nära och umgås varje med skift.


    Förlåt men då lär du ha andra risker i din arbetsmiljö?

    Buller, kemikalier, tunga lyft, vibrationer (truckkörning), monotont arbete?

    Din arbetsgivare skulle utifrån att du har så få kollegor absolut kunna anse att det inte finns anledinh att anpassa eller stänga av pga covid.

    Men en riskbedömning skulle de gjort för länge sedan
  • Anonym (U)
    Anonym (Tandis) skrev 2021-11-04 20:29:32 följande:

    Jaså? Det är inte vad jag har hört. Den info jag har fått är att enligt f.kassan kvarstår reglerna för gravida även om de är fullvaccinerade och att det till och med diskuteras ifall gravida ska ta en tredje spruta.


    Gravpenningen är kvar ja. Arbetsmiljöverket anser att vaccinerade och ovaccinerade skall bedömas på samma sätt.

    Men riskbedömningen är upp till arbetsgivaren och där går många nu rakt av på det som står hos folkhälsomynigheten. Vilket också då är fel eftersom Arbetsmiljöverket anser att ovaccinerad och vaccinerad skall bedömas lika.

    Det är väldigt luddigt och det är som sagt många som inte stängs av just nu pga fhm nya råd.
  • Anonym (Tandis)
    Anonym (U) skrev 2021-11-04 20:32:55 följande:

    Gravpenningen är kvar ja. Arbetsmiljöverket anser att vaccinerade och ovaccinerade skall bedömas på samma sätt.

    Men riskbedömningen är upp till arbetsgivaren och där går många nu rakt av på det som står hos folkhälsomynigheten. Vilket också då är fel eftersom Arbetsmiljöverket anser att ovaccinerad och vaccinerad skall bedömas lika.

    Det är väldigt luddigt och det är som sagt många som inte stängs av just nu pga fhm nya råd.


    Som sagt, för mig i mitt yrke där jag jobbar med närkontakt och aerosolspridning så var det en självklarhet då vi inte vet ifall vi kan få in smittade patienter som inte har symptom . Min chef anser inte att visir och munskydd är tillräckligt när jag sitter 10-30 cm från en patients mun.

    Kanske beror på vilket jobb man har
  • Anonym (U)
    Anonym (Tandis) skrev 2021-11-04 20:41:53 följande:

    Som sagt, för mig i mitt yrke där jag jobbar med närkontakt och aerosolspridning så var det en självklarhet då vi inte vet ifall vi kan få in smittade patienter som inte har symptom . Min chef anser inte att visir och munskydd är tillräckligt när jag sitter 10-30 cm från en patients mun.

    Kanske beror på vilket jobb man har


    Ja det beror helt på vad arbetsgivaren anser. Tyvärr.

    Och håller man själv inte med så finns inte mycket att göra. Facket har ingen rätt att bestämma men kan gå in och försöka påverka.

    Ett skyddsombud kan visserligen göra ett skyddsstopp. Men det brukar de sällan göra som det verkar.

    Man kan också anmäla till arbetsmiljöverket. Men de utreder inte enskilda fall utan isf utifrån om arbetsmiljöutredningar görs korrekt. Detta tar också tid och hjälper inte den person som anmäler.

    Jag håller helt med din arbetsgivare om att man inte bör arbeta som tandhygienist.

    Men tyvärr så är det som sagt upp till arbetsgivaren.

    I våras var det många inom förskola, skola och vård där arbetsgivarna tyckte att det räckte med skyddsutrustning.

    På min arbetsplats har alla (och är så fortfande) som inte kan arbeta hemifrån stängts av.

    Så det är helt enkelt väldigt godtyckligt
Svar på tråden Riskbedömning