• Misetuna

    Riskbedömning

    Hej!

    Jag undrar hur det har gått till för er på jobbet, med riskbedömning. Vilken vecka var ni i när det gjordes, gjordes det direkt när ni berättade för chefen? Hur gick den till? Med tanke på utförande samt corona. Många frågor nu ???? är själv i vecka 18 och börjar bli fundersam om jag ska prata med chefen om att det inte gjorts än. Har noll koll.

  • Svar på tråden Riskbedömning
  • Anonym (U)

    Riskbedömningen skall göras så fort du informerar om din graviditet, Mao den borde redan gjorts.

    Denna skall alltid göras, oavsett covid.

    Riskbedömningen skall göras i samverkan med dig och skall göras skriftligt.

    Vad arbetar du med? Covid anses inte nödvändigtvis som någon risk för gravid att arbeta.

  • Anonym (Tandis)

    Jag jobbar som tandhygienist och är gravid i v.32. Blev avstängd i v.19+0för min chef kan inte säkerställa att jag inte blir smittad och hon kunde inte ge mig andra arb.uppg heller.

    Detta var en ren självklarhet när jag berättad i v.7

    Är du utsatt för risk att bli smittad i ditt arbete ?

  • Anonym (U)
    Anonym (Tandis) skrev 2021-11-04 20:09:42 följande:

    Jag jobbar som tandhygienist och är gravid i v.32. Blev avstängd i v.19+0för min chef kan inte säkerställa att jag inte blir smittad och hon kunde inte ge mig andra arb.uppg heller.

    Detta var en ren självklarhet när jag berättad i v.7

    Är du utsatt för risk att bli smittad i ditt arbete ?


    Det är inte lika självklart längre eftersom folkhälsomynigheten anser att vaccinerad kan arbeta och ovaccinerade kan arbeta men bör hålla sig till allmänna rekommendationer. Detta gör att många arbetsgivare nu anser att det inte finns risker, även på arbetsplatser där man möter mycket människor.

    Känner bland annat till en tandhygienist där arbetsgivaren inte anser att det finns risker gällande covid
  • Gasellen87