• Titti2224

Föräldraskap-skilja på ditt och mitt

Vi har grannbarn som har använt vår uppfart (bor på skafttomt) som cykelracerbana ibland och det är sanktionerat av deras föräldrar. Hur tänker man som förälder då?Det är vår tomt och hen har inte ens frågat om det är ok. Vid sista tillfället gick jag ut och föräldern frågade om det är ok ifall hens barn får köra på vår uppfart. Alltså att använda ngn annans tomt skulle jag aldrig ha tillåtit mina barn, de har ju en hel gata att använda. Men jag är intresserad av höra hur man som förälder tänker när man säger ok till sånt här. Har man som förälder svårt med ditt och mitt?

• Svar på tråden Föräldraskap-skilja på ditt och mitt
  • Jemp

Är det er tomt alltså?

Vi har liknande uppfart men delar med grannen och det är kommunal mark. Nu har jag inte varit med om att nån mer än vi boende leker där, dock finns det de som promenerar eller cyklar till skogen bakom.

• Jemp
    Jemp skrev 2021-11-05 14:24:25 följande:

Är det er tomt alltså?

Vi har liknande uppfart men delar med grannen och det är kommunal mark. Nu har jag inte varit med om att nån mer än vi boende leker där, dock finns det de som promenerar eller cyklar till skogen bakom.

Menat som ett försök till att hitta förklaring alltså. Jag skulle heller inte låta mina barn leka på nåns tomt eller uppfart.
  • Titti2224
    Jemp skrev 2021-11-05 14:24:25 följande:

Är det er tomt alltså?

Vår tomt som vi inte delar med ngn.
  • Titti2224
    Titti2224 skrev 2021-11-05 15:02:15 följande:

Vår tomt som vi inte delar med ngn.

Vår väg leder bara till vårt hus, den ägs av oss (ingår i vår tomtkvm)
  • Mortiscia80

Vad sa ni till grannen då? Ni sa väl till att ni inte tyckte att det var ok? Om det är er tomt så förstår jag att ni blir irriterade, och det kan dessutom vara farligt för barnen så klart.

• Titti2224
    Mortiscia80 skrev 2021-11-05 15:29:51 följande:

Vad sa ni till grannen då? Ni sa väl till att ni inte tyckte att det var ok? Om det är er tomt så förstår jag att ni blir irriterade, och det kan dessutom vara farligt för barnen så klart.

Absolut, dessutom har en tung lastbil (vid renovering förra veckan) tryckt ner vår uppfart så vi har problem med att våra ledningar är för ytliga och fiberkabeln är av. Så inte så bra att cykla och sladda på vår uppfart. Man vet aldrig vad folk gör på sina tomter så därför är det ju en risk att låta ett barn befinna sig där utan tillstånd rent generellt.
Svar på tråden Föräldraskap-skilja på ditt och mitt