• Vaueb

    Kronofogden

    Har skuld hos kronofogden på 15 tusen ungefär, har fått Nydligen Heltidsanställd , flytta ihop med min kille som har en hyresrätt men jag står inte på den. Innan jag hann flytta ut så skickade kronofogden papper till föreningen där ja borde i med mina föräldrar ifall ja ägde nått asså om jag ägde nått i lägenheten. Jag har betalat innan ja fick jobb då och då så summan sänktes. De är min kille som står på kontraktet där jag bor i just nu med han men äger inget. Kan han påverkas av det kan han bli skyldig till nått? Kan dom kolla upp honom? Då ja vet reda på dom har kontaktat föreningen hos mina föräldrar kan dom göra det hos min kille då också?

  • Svar på tråden Kronofogden
  • Anonym (K)

    Varför skulle de fråga hans hyresvärd om du äger lägenheten...........? Självklart kan Kf kontakta precis vem de vill ifall det är osäkert om du äger några större tillgångar, men din sambo är så klart inte inblandad i dina skulder.

  • Anonym (Förebygg)

    Dom kan inte ta hans saker, han bör dock ha kvitto som bevis att det är han som köpt grejerna. 
    Har du precis fått jobb så tycker jag du ska kontakta KF och göra en avbetalningsplan. Det första dom kollar är hos arbetsgivaren. Får dom reda på att du har arbete så kommer dom att begära utmätning på din lön. Det är kanske inte så kul att arbetsgivaren vet om dina skulder.
    Får du utmätning blir din sambo lidande. Det finns ett förbehållsbelopp som är uträknat på vad 2 personer ska ha kvar och då kan det att hela din lön dras och han får försörja dig. Bäst är om du betalar in skulden med din lön direkt så blir du skuldfri och slipper ha KF efter dig.

  • Anonym (Bra jobbat)
    Hej ts

    Jag arbetar på Kronofogden och vill börja med att säga bra jobbat med att du kunde göra inbetalningar och sänka skulden redan innan du hade jobb!  

    Din sambo bor i en hyresrätt vilket innebär att det inte kommer att skickas någon ägarförfrågan om andel i bostadsrätt. Dina skulder står på dig personligen, så dem kan han inte bli delaktig i.  

    På Kronofogden utreder vi de skuldsatta (gäldenärerna) med ca två års intervall. Exempel: har du blivit utredd i januari 2021 så kommer nästa utredning i januari 2023. Ibland får vi tips om att en person har inkomst, och då kan vi dra igång en utredning tidigare.

    Det finns två alternativ sätt att lösa din skuld nu.

    Alt. 1: Fortsätt göra egna inbetalningar tills du får brev från KFM med inkomstredogörelse när det är dags för nästa utredning. Då kommer det troligtvis bli löneutmätning om det inte är så att du har pengar på banken som täcker skulden.

    Alt. 2: Ring in till Kronofogden och berätta att du vill påbörja löneutmätning. Du kommer säkert att kunna betala av din skuld ganska snabbt. Att ha löneutmätning är inget att skämmas för. Att få skulder som man inte kan betala kan lätt hända, och det är inget som arbetsgivare tycker är konstigt.

    Vi gör inga avbetalningsplaner som någon skrev här ovan, och vi utmäter inte hela din lön heller och låter din sambo stå för allt. Det är inte så löneutmätning fungerar. Man betalar proportionellt efter hur mycket man tjänar, men mer om hur löneutmätning fungerar kan du läsa på länken nedan. 

    Men jag hör ju att du har en jättebra betalningsvilja, så jag tror säker att du löser din skuld snabbt. När du har betalt den färdigt så tycker jag du och din sambo ska fira med tårta


    Lycka till med allt, och grattis till pojkvän och ny lägenhet!


    www.kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/kravet-ar-faststallt---du-ska-betala-eller-gora-nagot/du-foretaget-kan-inte-betala/loneutmatning---ett-vanligt-satt-att-betala-en-skuld
Svar på tråden Kronofogden