• Anonym (Lisa)

Vill ha en flicka nu!

Vi har två söner sedan tidigare och nu är det dags att skapa 3e barnet! Kommer självklart bli glad oavsett om det blir en pojke eller flicka men vill helst ha en flicka nu! Det borde väl vara större chans att det blir det? Än chansen att få 3 pojkar i rad? Va tror ni rent procentuellt?

• Svar på tråden Vill ha en flicka nu!
  • Anonym (Lollo)

Antingen blir det en son eller dotter.Lycka till!

• Anonym (S)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-11-05 19:57:01 följande:

Vi har två söner sedan tidigare och nu är det dags att skapa 3e barnet! Kommer självklart bli glad oavsett om det blir en pojke eller flicka men vill helst ha en flicka nu! Det borde väl vara större chans att det blir det? Än chansen att få 3 pojkar i rad? Va tror ni rent procentuellt?

Det är 49/51 varje gång du blir gravid, oavsett vilket kön de andra barnen har. 
  • Anonym (R)

Chansen för er att få en pojke eller en flicka är samma som de andra gångerna. Det vill säga 51% chans för pojke och 49% för flicka. Vid varje graviditet är oddsen detta, det är liksom inget som påverkas av vad dina tidigare barn har för kön.

Sen finns det nån forskning som visar på att män som har många bröder (och inga eller få systrar) oftare får söner än andra och tvärtom, män som har många systrar (och inga eller få bröder) oftare andra får döttrar. Det skulle kunna påverka den individuella statistiken men den är ändå samma vid varje graviditet.

• Anonym (sannolikhet)
    Anonym (R) skrev 2021-11-05 20:16:27 följande:
    Chansen för er att få en pojke eller en flicka är samma som de andra gångerna. Det vill säga 51% chans för pojke och 49% för flicka. Vid varje graviditet är oddsen detta, det är liksom inget som påverkas av vad dina tidigare barn har för kön.

Sen finns det nån forskning som visar på att män som har många bröder (och inga eller få systrar) oftare får söner än andra och tvärtom, män som har många systrar (och inga eller få bröder) oftare andra får döttrar. Det skulle kunna påverka den individuella statistiken men den är ändå samma vid varje graviditet.
    Det stämmer inte riktigt. Sannolikheten är visserligen alltid 49/50% för flicka/pojke vid varje enskild graviditet, men man måste ta hänsyn till att det här handlar om en kedja av händelser. När två händelser är oberoende av varandra (två separata graviditeter) så gäller sannolikhetslärans multiplikationssats för att räkna ut sannolikheten att de inträffar efter varandra.

Första barnet pojke: 0,51= 51%
    Andra barnet också pojke: 0,51*0,51= 0,26= 26%
    Tredje barnet också pojke: 0,51*0,51*0,51= 0,13= 13%

Lättare kanske att tänka med tärningar. Det är 1/6 chans att få en sexa när man kastar tärningen. När man fått fyra sexor i rad är det fortfarande 1/6 chans på just det kastet, men sannolikheten att man skall få fem sexor i rad är i själva verket: 1/6*1/6*1/6*1/6*1/6= 0,01% chans. Det vet vi väl alla att det är svårt att få fem sexor i rad.

Nu är det dock så att det inte är riktigt så enkelt när det kommer till bebisar. Jag har ingen statistik på hur många 3-barnsföräldrar som har 3 barn av samma kön, men jag har en känsla av att det är väldigt mycket vanligare än 13% av familjerna (eller är det inte det?). Det finns säkerligen faktorer hos både mamman och pappan som gör att just en enskild familj har mycket högre sannolikhet än 51% för pojkar tex.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (sannolikhet) skrev 2021-11-05 20:35:19 följande:

Det stämmer inte riktigt. Sannolikheten är visserligen alltid 49/50% för flicka/pojke vid varje enskild graviditet, men man måste ta hänsyn till att det här handlar om en kedja av händelser. När två händelser är oberoende av varandra (två separata graviditeter) så gäller sannolikhetslärans multiplikationssats för att räkna ut sannolikheten att de inträffar efter varandra.

Första barnet pojke: 0,51= 51%

Andra barnet också pojke: 0,51*0,51= 0,26= 26%

Tredje barnet också pojke: 0,51*0,51*0,51= 0,13= 13%

Lättare kanske att tänka med tärningar. Det är 1/6 chans att få en sexa när man kastar tärningen. När man fått fyra sexor i rad är det fortfarande 1/6 chans på just det kastet, men sannolikheten att man skall få fem sexor i rad är i själva verket: 1/6*1/6*1/6*1/6*1/6= 0,01% chans. Det vet vi väl alla att det är svårt att få fem sexor i rad.

Nu är det dock så att det inte är riktigt så enkelt när det kommer till bebisar. Jag har ingen statistik på hur många 3-barnsföräldrar som har 3 barn av samma kön, men jag har en känsla av att det är väldigt mycket vanligare än 13% av familjerna (eller är det inte det?). Det finns säkerligen faktorer hos både mamman och pappan som gör att just en enskild familj har mycket högre sannolikhet än 51% för pojkar tex.

Det var exakt det här med sannolikhet som jag tänkte på, måste va större chans att få en flicka denna gång än att det blir en pojke! Om man går på sannolikhet helt då såklart ????
  • Anonym (sannolikhet)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-11-05 20:39:15 följande:
    Det var exakt det här med sannolikhet som jag tänkte på, måste va större chans att få en flicka denna gång än att det blir en pojke! Om man går på sannolikhet helt då såklart ????
    Ja, precis, så borde det vara, MEN å andra sidan kan man se att det i vissa familjer alltid blir många av ett och samma kön, och därmed skulle man lika gärna kunna säga att du har större sannolikhet för en pojke till eftersom du redan har två.

Sannolikhet i all ära, men jag tror det är mycket om våra kroppar vi inte känner till. Med all säkerhet är sannolikheten inte 49% för att ditt tredje barn skall bli en flicka, men om den är högre eller lägre kan jag inte svara på.
  • Anonym (R)
    Anonym (sannolikhet) skrev 2021-11-05 20:44:47 följande:

Ja, precis, så borde det vara, MEN å andra sidan kan man se att det i vissa familjer alltid blir många av ett och samma kön, och därmed skulle man lika gärna kunna säga att du har större sannolikhet för en pojke till eftersom du redan har två.

Sannolikhet i all ära, men jag tror det är mycket om våra kroppar vi inte känner till. Med all säkerhet är sannolikheten inte 49% för att ditt tredje barn skall bli en flicka, men om den är högre eller lägre kan jag inte svara på.

Sannolikheten är 49% för flicka, jo. Du måste se till varje enskild graviditet och det är statistiken som finns. Givetvis är det högre chans att du får i alla fall en flicka ju fler barn du skaffar. Singlar du slant har du större chans att få minst 1 krona om du singlar 3 gånger än om du singlar 2 gånger, men det påverkar inte statistiken för varje enskilt slantsingelförsök. Ska du lägga ihop statistiken som du gjort så kan vi göra det även för att se chansen att det blir pojke, pojke och nu flicka = 0.51*0.51*0.49 = 12.7% alltså, fortfarande snarlikt men något lägre chans än att det blir pojke, pojke, pojke (13.2%). Precis som 51-49 grejen.
  • Anonym (Tja...)

Min farmor började med 4 flickor på raken. Sen kom första pojken. I slutändan blev det 6 av varje, men det var 3 pojkar på rad där på slutet också. En i vår grannby hemma hade 7 flickor. 8:e och sista barnet blev en pojke. Nån gång kanske jag ska räkna ut hur det ser ut i min bekantskap för de med 3 barn eller fler. Rent spontant tror jag flickorna överväger.  Men ts- man tar vad man får och är glad för det. Hjärta

• Anonym (Maja)

Alltså, tittar du på samtliga barn som föds så ja, då är det 49/51. MEN i enskilda fall kan det vara annorlunda.

Min man har 4 bröder. Han har 10 farbrödrar, inga fastrar. På hans pappas sida har han ENBART kusiner av manligt kön - och av dessa kusiner, av de som hunnit få barn, har alla fått pojkar.

Så jag räknade kallt med att vi skulle få ett gäng pojkar. Första blev, föga förvånande, en pojke. Därefter fick vi en flicka. Fick "jätteroliga" kommentarer om att "brevbäraren" måste ju vara pappa, för i makens släkt (pappans sida) föds bara pojkar. Vi har fått två barn till efter det, en till pojke och en till flicka.

Så kolla lite på din mans släkt. Det kan ge en fingervisning om de kanske är lite bättre på att tillverka Y-spermier än X.

• Anonym (Maja)

...och min mans bröder har ALLA fått söner. Det känns faktiskt lite märkligt att vi "skapat" två flickor. Dessutom skapades flickorna på typiskt pojksätt (sex just vid ägglossning - missionären dessutom).

Svar på tråden Vill ha en flicka nu!