När förstod era barn att tomten inte finns?
Vid vilken ålder förstod era barn att tomten inte finns?
Och ifall ni själva berättade för dem, vid vilken ålder förstod de helt utan att glömma bort det året därefter och fortsätta tro på tomten?
Vid vilken ålder förstod era barn att tomten inte finns?
Och ifall ni själva berättade för dem, vid vilken ålder förstod de helt utan att glömma bort det året därefter och fortsätta tro på tomten?
Vid 3-4 års ålder kanske? Vi var alltid noga med att berätta att allt bara var på låtsas men att det är roligt och mysigt ändå.
Jag har släkt som "lurar" sina barn upp i hög ålder, de lägger ut gröt på kvällen som är borta på morgon mm, detta har lett till att de fortsätter tro på tomten till 8-9-års ålder och att klasskamrater har tittat undrande på dom när de pratar om tomten.
De har så länge de kunnat förstå något alls vetat att det inte finns någon tomte. Tomten har aldrig varit annat än en sagofigur som inte finns på riktigt i vårt hus.
Våra barn har aldrig trott på tomten, de vet att det är någon som klär ut sig.
Min dotter (6 år) tror fortfarande på tomten, det blir sista året hon tror jag kommer berätta för henne och visa tomtedräkten efter helgerna är över. Mina föräldrar gjorde likadant de ville inte att jag skulle börja skolan och fortfarande tro på tomten.
Jag har inte ens funderat över saken. Jag brukar inte lura min 3-åring att tomten finns, och vi brukar inte prata om tomten. Det är de som vi brukar fira jul hos som envisas med att ha tomte på julafton och lurar sina barn att tomten finns.
Hade vi firat jul själva så hade vi nog inte haft någon tomte och jag hade istället berättat om varför julafton firas, dvs Jesus födelse.
Jag har inte ens funderat över saken. Jag brukar inte lura min 3-åring att tomten finns, och vi brukar inte prata om tomten. Det är de som vi brukar fira jul hos som envisas med att ha tomte på julafton och lurar sina barn att tomten finns.
Hade vi firat jul själva så hade vi nog inte haft någon tomte och jag hade istället berättat om varför julafton firas, dvs Jesus födelse.
Vi firar inte heller jul och har aldrig gjort men ändå pratar barnet om tomten varje år. Har förklarat att tomten egentligen inte finns, men det var in genom ena örat och ut genom andra för barnet fortsätter prata om tomten och julklappar.
De har nog egentligen aldrig trott på tomten, det har varit rätt genomskinligt när någon bara går ut och tar på sig en tomtemössa.
Var har jag skrivit att vi inte firar jul? Vi firar jul men julen består av så mycket mer än att tomten kommer.
Jul för mig är en mysig högtid när man träffar släkt och vänner, äter god mat, ger och får julklappar samt bibelläsning.
Jag anser det förkastligt att lura i barn saker. Mitt barn ska alltid kunna lita på att jag förklarar så sanningsenligt och väl som jag begriper, när det ställer frågor.
Jag förklarade att tomten inte finns men att många mäniskor vill att han ska finnas och vissa klär ut sig för att låtsas att de gör hans jobb.
Funkar utmärkt för att förklara gudar/religion också.
Själv avfärdade jag tomten vid 4 och gud vid 5, på kyrkans barntimmar.
Jul har firats långt innan Jesus.
Vad att finns det för anledning att lura i barn att Jultomten och Jesus finns?
Jag ljuger inte för barnen så jag säger som det är.
Hela historien bakom Tomte och traditioner.
(Det är faktum inte saga). Fick en dålig feedback från andra föräldrar men det är inte mitt problem att dom ljugit för sina kids ????.
Jag tror aldrig jag har påstått att tomten finns. Min upplevelse är att barn som har leken så nära i sig både kan veta att något inte finns samtidigt som det finns på ett annat plan, om ni förstår vad jag menar. När mitt barn var liten kunde hon till tomten förklara vem han var (vilken person som spelade honom) men när personen kom tillbaka som sig själv ändå beeätta för honom att tomten varit där. Jag tänker att barn både kan veta och ha magin samtidigt. Det är min upplevelse i alla fall. Så mitt svar på frågan är väl att mitt barn alltid vetat att tomten faktamässigt inte finns utan att det är någon som gestaltar honom.
Jo, det är fakta.
Jag ljuger inte för barnen så jag säger som det är.
Hela historien bakom Tomte och traditioner.
(Det är faktum inte saga). Fick en dålig feedback från andra föräldrar men det är inte mitt problem att dom ljugit för sina kids ????.
De har aldrig trott att tomten finns på riktigt. Tomten är en lek vi leker tillsammans. Alla vet att det är farfar/morfar som klätt ut sig. :)